Sugestie pentru KWI & Co: amnistie ba, gratiere conditionata, da!
Postat la: 02.04.2019 | Scris de: ZIUA NEWS
E limpede ca presedintele nostru se-nvarte in jurul cozii in problema referendumului pe justitie: l-a convocat tardiv, nu stie ce intrebare sa adreseze si nici cum sa ascunda de public substratul electoral al actiunii sale. Si mai limpede e ca omul nostru nici n-asculta sfaturi, asa ca "sugestia" mea din titlu e doar o figura de stil.
Insa treaba mi se pare cruciala pentru societatea romaneasca, atat de divizata azi, iar cu formatarea unei solutii posibile si utila cetatenilor Romaniei, imi bat capul de cateva luni bune, discutand cu multi profesionisti ce au intelegerea profunda a malaxorului justitiei romane. Voi puncta aici o schita de abordare, cu posibilitatea celor implicati in negocierile politice de saptamana viitoare referitor referendum, s-o aprofundeze sau doar s-o foloseasca.
1. Situatia de fapt
Conform unor dezvaluiri de presa necontestate, coroborate cu informatii certe, circa 30% din dosarele de coruptie s-au instrumentat cu incalcarea legii, a procedurilor , a drepturilor omului sau a garantiilor procesuale si procedurale. In acelasi timp, restul de 70% din dosare au fost corecte, constatand devalizarile de bugete, mita, trafic de influenta, etc. Una peste alta, se discuta despre o cifra de circa 5-7 miliarde de euro, ce-ar putea fi recuperate de la cei vinovati (si asta fara a fi cercetate marile dosare de privatizare frauduloasa in dauna statului roman, unde-am putea gasi alte cateva zeci de miliarde de euro!), adica o suma deja mult mai mare decat valoarea aurului Romaniei de la Londra, pe care vor sa-l repatrieze pesedistii spre a gira imprumuturi disperate.
Complicitatea transpartinica a celor corupti, legaturile subterane cu cei din Statul paralel (care nu doar ca au coordonat sau supervizat actele de coruptie, dar prin santaj la procurori sau judecatori comanda inca si azi arestarile, condamnarile sau achitarile!) , frustrarea unor "vinovati de serviciu" in viziunea lor (gen Elena Udrea sau Laura C. Kovesi) versus frica de devoalare a sefilor adevarati (gen Traian Basescu sau Florian Coldea), si multe altele, au indus un blocaj statal in abordarea corecta a problematicii. Daca mai adaugam si timorarea lui Klaus Iohannis legata de subiect, din pricina propriilor probleme cu casele, meditatiile si altele, dublata de interesele ambasadelor straine de a nu fi cercetate companiile straine ce au fraudat prin Romania, avem un tablou destul de clar din care lipseste un singur element: interesul cetateanului roman!
2. Ce vor cetatenii romani?
(Subliniez "cetatenii" tocmai pentru ca sunt categoria care conteaza, care-si achita obligatiile, isi cunosc drepturile, isi doresc un viitor in Romania, pe scurt, sunt cei pe care ne putem baza.)
Primul lucru pe care-l vor cetatenii, vizat inclusiv de protestele din strada, este cel legat de recuperarea sumelor prejudiciate din bugetele de stat si locale, si intoarcerea lor in sistemul investitiilor publice pentru dezvoltare sau asistenta medicala si sociala, respectiv pedepsirea vinovatilor. Al doilea lucru este asanarea sistemului politic si administrativ prin interdictia impusa celor dovediti corupti, de a mai administra deciziile financiare sau bugetele statului.
Cam asta ar fi sinteza clara si simpla a aspiratiilor legate de subiect, iar categoriile de persoane vizate de masuri ar fi in numar de trei, oamenii de afaceri, politicienii, respectiv functionarii publici. Acestia, la randul lor sunt, fie persoane condamnate deja, cu pedeapsa executata sau in curs de executare, fie condamnate in prima instanta, fie achitate, fie necercetate inca, dar care isi cunosc vinovatia si participa la jocuri subterane sau publice de tergiversare a actiunii juridice sau de intimidare a sistemului judiciar.
De toate aceste elemente trebuie sa tina cont atat Klaus Iohannis, cat si partenerii politici de discutie, intr-o idee in care doresc sa rezolve problema si nu sa joace strict electoral sau santajati de "bagheta magica" a vreunui general din Statul paralel, care poate fi chiar mai vinovat decat cele trei categorii expuse mai sus! Iar pentru ca referendumul pe justitie sa nu fie un gest inutil, al carui rezultat sa fie apoi ignorat de majoritatea parlamentara, oricare ar fi ea, politicienii cu Iohannis in frunte trebuie sa stie si sa prezinte clar optiunile ce-ar da satisfactie cetatenilor, dar in acelasi timp ar fi posibil implementabile in sistemul actual de decizie politica.
Si aici, in urma analizelor pe care le-am facut, prezint impactul si fezabilitatea atat de discutatelor "amnistie si gratiere". Dar inainte, enumar cateva avertismente obligatorii:
- Nu trebuie ca sub pretextul repararii abuzurilor din sistem sa-i facem scapati pe cei care au incalcat legea si-au produs prejudicii statului roman;
- Sa evitam ca munca magistratilor si procurorilor din ultimii zece ani sa fie aruncata la gunoi prin masuri de clementa radicale;
- Sa nu permitem crearea impresiei ca se reglementeaza in favoarea unei elite, sau ca in Romania se poate fura linistit pentru ca la un moment dat "statul te iarta";
- Sa indeplinim dorinta cetatenilor romani, ca in urma luptei anticoruptie clasa politica se curata si cetatenii isi pot recastiga increderea in institutiile reprezentative de putere;
- Sa recuperam prejudiciile constatate in mod corect si de o entitate independenta.
3. De ce nu-i buna amnistia?
In primul rand, solutia amnistiei nu e buna pentru ca inlatura raspunderea penala a persoanei, adica legiuitorul ar considera ca fapta nu exista. Mai grav inca, amnistia se intinde si asupra prejudiciului sau a confiscarii bunurilor produse din infractiune si drept urmare, posibilitatea de recuperare a prejudiciului nu mai exista din punct de vedere legal. Si atentie aici,amnistia ar actiona si asupra celor 70% care sunt real vinovati si nu pot invoca vreu abuz legal! Pe langa toate acestea, amnistia opereaza si sub forma stergerii complete a cazierului unei persoane, deci societatea nu mai poate trata diferentiat si legitim intre cetatenii corecti si ceilalti. Asadar, scopurile cetatenesti pe care le-am evocat mai sus, n-ar fi indeplinite.
4. Gratierea conditionata poate fi solutia utila social
In speranta ca am fost destul de clar pana in acest moment, abordez gratierea conditionata ca solutie dezirabila pentru perioada de blocaj actual, cu foloasele pe care le-ar putea obtine pentru societate. Astfel, ma refer mai ales la gratierea acelor pedepse unde se constata existenta abuzurilor in ancheta penala, sau a incalcarii drepturilor individuale si a garantiilor procesuale, tot sub pretextul abuzurilor.
Asadar, gratierea nu s-ar referi la raspunderea penala si nici la fapta, tocmai pentru ca nu stabileste daca un condamnat sau inculpat este nevinovat, ci se refera strict si exclusiv la executarea pedepsei. Cum ar arata simplificat asta: instanta judeca procesul pana la capat si stabileste vinovatia persoanei, inclusiv pedeapsa penala si prejudiciul, dar constatand ca fapta a fost gratiata, va stabili ca persoana nu va merge efectiv la inchisoare, urmand ca toate celelalte masuri stabilite, adica plata prejudiciului si interdictiile sa ramana in vigoare! Aceasta gratiere trebuie sa fie data de legiuitor insa in mod conditionat, in felul urmator: daca persoana vizata declara la ultimul cuvant ca, in ipoteza in care va fi condamnata si obligata la plata prejudiciului este de acord sa il achite, atunci i se aplica gratierea, iar daca persoana nu accepta plata prejudiciului, atunci gratierea nu se va aplica in ipoteza in care persoana va fi condamnata.
La categoriile politicieni si functionari publici, legiuitorul ar trebui sa prevada in actul de gratiere perioade clare de interdictie de a candida, de a fi ales sau numit pe o perioada incluzand alegerile din 2020 si 2024, deci pentru opt ani, reusind astfel sa asanam cumva mediul politic reprezentativ romanesc (ar fi strict treaba partidelor politice daca decid sa-i pastreze pe respectivii in structura interna).
Concluzionand, gratierea conditionata ar asigura plata prejudiciului sau confiscarea bunurilor obtinute prin infractiune, ar bloca accesul in functii politice si administrative a celor vizati, eliminand detentia in acele cazuri care se circumscriu prevederilor legii. Pe langa avantajele sugerate mai sus, putem cuantifica aici atat calmarea dezbaterii publice si minimizarea jocurilor subterane actuale, cat si recuperarea pentru activitatea sociala productiva a vinovatilor actuali. Si-n plus, cu conditia ca aceasta gratiere conditionata sa fie aplicabila o singura data!
Am incercat aceasta schita constient ca nu voi acoperi toate detaliile semnificative, de la interactiunea defectuoasa a instantelor cu CCR incepand cu anul 2005 (operatiunea Base-Macovei), pana la felul in care inclusiv sistemul justitiei trebuie calmat, atat in urmaagresiunilor statului paralel, cat si a recentelor demersuri ale Sectiei Speciale de Investigare a Infractiunilor in Justitie, plus multe altele, pe care profesionistii sistemului judiciar le stiu mai bine.
Asadar, domnilor Klaus Iohannis, Liviu Dragnea, Calin Tariceanu si altii, scopul acestei analize a fost sa va demonstreze ca e obligatoriu si util societatii(!) sa renuntati la jocul politicianist si egoist actual prin care ati rezolvat NIMIC, inclusiv problemele personale de justitie sau reprezentare publica, ramanand in coada de peste...
Cozmin Gusa
-
Piedone vrea să se retragă, Voiculescu se opune, vrea și "sarea din ciorba" PSD-ului!
În spatele voiniciei afișate de către Piedone, "mă retrag doar dacă aduce Ciolacu tezaurul de la ruși", mi s-a confirmat ...
-
La București a ieșit tot cum au vrut Iohannis și Kavalec
Să vă prezint cronologia evenimentelor de ieri din coaliția PSD-PNL referitoare la susținerea unui sau unor candidați la ...
-
Alegeri prezidențiale 2024: de ce ar trebui să votăm un candidat-maimuță?
Motto: "Alegerea românilor nu constituie cîtuși de puțin o surpriză, gîndiți-vă că românii nu au mai avut un președinte- ...
-
Struțo-cămila s-a destrămat, iar actul nu a fost consumat
Astăzi am de făcut o alegere grea. Trebuie să optez între două teme extrem de importante. A explodat literalmente tema r ...
-
Trezește-te, popor român!
Ți s-a luat dreptul la istorie, popor român! Ți s-a rupt legătura cu pământul și de aceea acum rătăcești, căci pentru ti ...
-
Fisură majoră la vârful Coaliției
Struțo-cămila PSD-PNL, care intenționează să instaureze în România partidul stat în următorii opt ani, s-a defectat la v ...
-
Palatul Victoria - rezervația lupilor de pe Wall Street?!
O stranie coincidență dintre acțiunile politice de la București și prețul acțiunilor unei companii americane s-a putut v ...
-
An electoral ciudat: anul independenților
Sunt bune șanse ca alegerile europarlamentare să fie câștigate de suveraniștii din AUR. Bineînțeles dacă facem o socotea ...
-
Geoană - Gușă în finala prezidențială!
Ieri, spre seară, tabloul alegerilor prezidențiale s-a schimbat brusc. Într-un fel, chiar s-a răsturnat. Și s-a născut s ...
-
Războiul din Ucraina și gazele platoului continental al Mării Negre
Strategic, dacă Putin reușește să ocupe Odessa, Ucraina va fi închisă ca într-o cutie - fără ieșire la mare și fără logi ...
-
CSAT degeaba. Spionii rămân invizibili!
Este de râsul curcilor. S-a întrunit CSAT. Pentru a dezbate și a aproba, nici mai mult și nici mai puțin, decât raportul ...
-
Lucian Bode a văzut șacalii. Cine-i prinde?
Învățat despre utilitatea glonțului magic, Lucian Bode a lansat cel mai consistent mesaj de campanie electorală: "În vre ...
-
Sebastian Burduja, agent la bursă pentru NuScale
O afacere aproape falimentară în Statele Unite este îmbrățișată și asumată cu entuziasm de Sebastian Burduja, ministru a ...
-
Nu este despre ceea ce se vede. Este despre ceea ce credeti ca se vede!
Pe asta se si bazeaza unele tehnici de imagine, manipulare sau dezinformare! Culmea, adevarul este intodeauna la suprafa ...
-
Atacul Iranului e o mutare de șah geopolitic extrem de iscusită
Așa cum presupuneam ieri dimineață, când am analizat la cald atacul Iranului asupra Israelului, au fost servite publicul ...
-
Când te întorci din morți!
De un an m-am luptat cu moartea. E o glumă să spun că eu! Nu! Nicicum! Nu aveam sorți de izbândă nicicum la câte păcate ...
-
Iranul dă șah Israelului și Americii
În Orientul Mijlociu, în această dimineață, războiul nu este (deocamdată) mai mare decât era ieri. Iranul a tras un foc ...
-
Mult zgomot pentru mai nimic
Mult zgomot pentru nimic (Much ado about nothing) este o comedie romantică, una dintre marile comedii ale marelui Will. ...
-
PNL este pe cale de dispariţie la Satu Mare
În ultimele două săptămâni s-a declanşat o hemoragie puternică în organizaţia PNL Satu Mare, condusă de deputatul Adrian ...
-
Sensul păcii
Nimeni nu s-a îndoit de cunoașterea istoriei și politicii de către Helmut Schmidt. Ministru al economiei, al apărării, c ...
-
Motrenismul
În istoria Regatului român, probabil cea mai suveranistă perioadă din istoria poporului român, au existat mai multe cure ...
-
Bonsaiul francez și belicoasa Maia
Emmanuel Macron a declarat că vrea să trimită trupe terestre în Ucraina. Într-un schetch de stand up, un comedian ucrain ...
-
S-a dus ultimul anti-imperialist! Ilie Șerbănescu a prevăzut, încă din anii '70, expansiunea multinaționalelor
Ilie Șerbănescu a plecat puțin. Avea 81 de ani. Era măcinat de-o boală ascunsă, dar și de suferința că televiziunile i-a ...
-
Condiția mea pentru George Simion e fermă!
Ca să fie clar, hai să vorbim despre ce s-a întâmplat de fapt până acum, pentru că au trecut două săptămâni de când, în ...
-
De ce se teme ca de moarte George Simion?
În fosta cetate de scaun a Târgoviștei, echipat corespunzător, în costumul lui Vlad Țepeș, liderul AUR a dezumflat un ba ...
-
Dictatura OMS
Peste aproape două luni, între 27 mai și 1 iunie, la Geneva, cea de-a 77-a adunare a Organizației Mondiale a Sănătății v ...
-
Guvernul Bulă: minciuni frumoase la Bruxelles și realități mizere acasă!
Înainte de revoluție au circulat nenumărate bancuri, care exprimau plastic natura duală a realităților românești: vitrin ...
-
Amantlâcul (politic) salvează România!
Dacă urmăriți politica din România, și sigur o faceți, fie măcar din cauza prețurilor care explodează deja de mai bine d ...