Despre Taxi versus Uber, fără perdea. Adevăruri incomode

Postat la: 10.09.2019 | Scris de: ZIUA NEWS

Despre Taxi versus Uber, fără perdea. Adevăruri incomode

După scandaluri, runde de mitinguri și proteste în piața Victoriei, războiul dintre taximetriștii mioritici și compania UBER a rămas ca-n tren. Transportatorii cică ar fi câștigat ceva, UBER-iștii circulă bine-merci, ce-i drept mai cu fereală, dar nimeni nu mai țipă. Cum o fi reușit dibacea și priceputa coană Viorica de la palat să-i mulțumească pe toți, numai ea știe.

A oprit conflictul, dar oare i-a mulțumit și pe cei mulți și majoritari, adică pe clienți?! Asta, aștept să îmi spuneți voi. Până atunci și până or să apară sondaje de opinie pe tema asta (când n-or mai fi ocupate casele de sondare cu politica...), eu o să vă spun câteva adevăruri brutale și poate dureroase pentru unii. O luăm pe puncte, ca la algebră.

1 - Aplicația UBER și serviciile oferite prin ea au fost gândite, de la bun început, ca unele ieftine. Trebuiau să fie vizibil sub prețul practicat de companiile clasice de taximetrie, în așa fel încât să atragă o categorie socială ce nu folosea de regulă taxiul. Sau, mai direct, care nu-și permitea luxul unui astfel de serviciu. Edificator este ce se întâmplă în patria mamă a UBER. Luați un taxi de la aeroportul Las Vegas până în centru și întorceți-vă cu transport din aplicație. O să credeți că prima cursă a fost o escrocherie. Încercați aceeași experiență la Londra și nu veți mai pune piciorul în celebrele Black Cab... În România, Taxi vs Uber e cam același lucru, la ore decente de trafic.

2 - În vreme ce șoferii companiilor de taxi din multe țări te pot surprinde plăcut, prin conversație, bagaj cultural, cunoașterea străzilor, cei de la UBER sunt mai pe "repede -nainte". Te-au înhățat și în timp ce de duc la destinație, mai dau câte-un whatsup, mai rezolvă câte ceva sau vânează pe aplicație următoare cursă. În România este fix pe dos. O conversație decentă poți găsi doar la UBER. Sau o muzică bună, canapele curate și un condus mai nesportiv. La mașinile galbele ai o șansă mare să asculți manele și să te delectezi cu povești de viață ale băieților de cartier. Asta, dacă nu-i prinzi nervoși, te ignoră și se concentrează pe mamele și familiile celorlalți participanți la trafic.

3 - Treaba cu mașinile e și mai pe dos la noi. Știți cu toții ce zic! Vrei aer condiționat, vrei mașină cu suspensii, odorizant de interior și canapele confortabile, atunci n-ai ce căuta la companiile de profil. Taxiurile galbene sunt frecvent sicrie umblătoare, numai bune pentru programul Rabla.

4 - Lupta lui UBER cu guvernele este una teribilă. La fel ca în toată lumea, UBER România a primit un buget fabulos de marketing. Așa că, de fiecare dată când vedeți o campanie mediatică pro-UBER și anti companiile de taximetrie, să știți că sunt bani mulți la mijloc. E drept, la noi taximetriștii au atâtea bube-n cap, încât fac extrem de ușoară munca celor plătiți să-i atace.

5 - În România, contactarea celor de la UBER de către clienții nemulțumiți este extrem de dificilă. Sigur, în aplicație găsești tot soiul de topicuri pe subiecte comune. Dar dacă nu te încadrezi acolo, te-ai nenorocit! De exemplu, ce faci dacă un șofer UBER îți ia comanda, zice că vine în 7 minute, dar apoi vezi că o ia în altă direcție. Vă spun eu: dacă nu te prinzi de asta în primele 2-3 minute, va trebui să anulezi tu comanda și să plătești o penalizare de 5-6 lei! Nu mă credeți, încercați. Și să îmi spuneți apoi cum ați dat de UBER ca să-l reclamați pe obraznicul care v-a ars la buzunar...

În spatele particularităților românești ale acestei activități stă o mare ticăloșie a autorităților. E vorba în special de primărie, iar de data asta nu doar de mandatul Gabrielei Firea. În România, mai ales în București, taximetria este premeditat ținută ca serviciu social! Motivul: niciun primar nu a fost capabil să rezolve problema transportului bucureștean. Pentru că nu avem metrou, iar transportul suprateran e vesnic aglomerat, edilii au găsit soluția de avarie. Peste tot în lume, taxiul e considerat un lux. La noi este "metroul săracului". Imaginați-vă că, de mâine am avea taxiuri la prețul celor din Germania. Sau din Ungaria. Sau de unde vreți, din lumea civilizată. Ar ieși revoluție la primărie. Mii de muncitori, studenți, pensionari ar lua cu asalt administrația și ar cere metrou, autobuze cu program normal în tot Bucureștiul și tramvaie de 3-4 ori mai dese. E capabil primarul să facă asta?! I-ar mai rămâne bani de tocat pe reclame, concerte, panseluțe, târguri și bâlciuri?! Sigur că nu! Așa că le dă tuturor alternativa: taxiuri ieftine!

Povestea asta vine cu efecte secundare. Cum să ai taxiuri îngrijite, șoferi spălați și ordine pe străzi, când noi plătim pe taxi, cât britanicii pe metrou. Sau nemții pe autobuzele de noapte?! Asta, în condițiile în care prețul carburantului e peste tot la fel!! De-asta în afară mergi cu Mercedes, iar la noi cu Logan cu mușamale pe post de husă. De resursa umană, nu mai vorbesc. În vreme ce afară șoferii tremură de frica locului de muncă, la noi patronii de taxi fac sluș în fața angajaților, de frică să nu le plece la concurență. Așa că, de fiecare dată când luați un taxi mioritic, să vă gândiți la Firea. Sau la cei de dinaintea ei. De bine sau de rău, după cum vreți...

Dan Bucura

loading...
PUTETI CITI SI...