Banicioiu explica de ce s-a blocat sistemul cardului de sanatate si softul firmei in insolventa

Postat la: 15.05.2015 | Scris de: ZIUA NEWS

Banicioiu explica de ce s-a blocat sistemul cardului de sanatate si softul firmei in insolventa

Cardul de sanatate va deveni cu adevarat obligatoriu atunci cand peste 80% dintre serviciile medicale vor fi acordate in baza lui. Deocamdata medicii de familie sunt obligati sa acorde servicii si asiguratilor care nu pot prezenta cardul fizic, afima ministrul Sanatatii, Nicolae Banicioiu.

Intr-un interviu acordat Ziare.com, ministrul spune ca a auzit ca firma care a furnizat softul pentru functionarea cardului de sanatate ar fi in insolventa, dar contractul nu putea fi reziliat: "Am auzit si eu, dar si daca ar fi asa, din moment ce este un contract in derulare, si daca, fiind in insolventa, poate duce contractul la indeplinire, nu ai nici modalitate legala de a inlocui firma respectiva. Inteleg ca s-a garantat ca lucrurile pot functiona".

Ministrul Banicioiu a explicat cum se cheltuiesc banii Sanatatii prin decontarea serviciilor medicale si admite ca intre serviciile similare oferite de diferite spitale din Romania exista diferente calitative semnificative: "Unde e reglat bine sistemul, se tine cont de modul in care poti sa faci procedura, sa zicem, la Floreasca sau intr-un spital orasenesc. Deci clar lucrurile difera. (...) Imi spuneti ca eu ca ministru n-ar trebui sa recunosc lucrul acesta. Da, exista diferente chiar daca nu ne place."

Daca intru in cabinetul medicului de familie sau la farmacie fara card de sanatate primesc servicii medicale?

Farmaciile nu initiaza card, dar medicul de familie este obligat sa va prescrie reteta, chiar daca nu puteti prezenta cardul fizic. El poate sa verifice daca aveti calitatea de asigurat in sistem.

Deci cardul nu e obligatoriu? E la fel ca pana la 1 mai?

Este o masura pentru a-i proteja si pe cei 3-4% dintre asigurati care nu au primit cardul dintr-un motiv sau altul.

Medicii de familie se tem ca serviciile medicale pe care le presteaza sau le recomanda nu vor fi decontate si le vor fi imputate chiar?

E falsa temerea. Intr-adevar, contractul cadru e reglementat de o hotarare de guvern, care are o anexa in care sunt prevazute aceste lucruri si care a fost modificata prin ordin comun al ministrului si al CNAS.

Dar aveti si o OUG din ianuarie care zice ca de la 1 mai servicile medicale nu pot fi decontate decat in baza cardului sau a asigurarii valabile 3 luni.

Totul este reglat prin norme care stabilesc modalitatile de decontare.

Si normele pot sa contravina ordonantei de urgenta?

Nu contravin. Am vorbit cu juristii Casei care spun ca normele, hotararea de guvern si ordonanta nu se bat cap in cap.

Deci exista acoperire legala pentru decontarea serviciilor fara card, desi OUG si HG prevad obligativitatea lui?

Da. Asta garanteaza CNAS care plateste serviciile.

De ce s-a blocat sistemul de doua ori dupa intrarea in functiune?

Nu s-a blocat total. A functionat. Va referiti la o problema de natura tehnica, o blocare temporara a softului. E ca atunci cand intr-o sarbatoare foarte mare suna toata lumea la telefon in acelasi moment. S-a blocat temporar. Sunati peste 5 minute si se conecteaza. A fost un numar foarte mare de accesari.

Cat de mare?

A ajuns la 16 mii de accesari pe secunda.

Si Casa avea nivelul filtrului de acces stabilit la cat?

Undeva la 9.000 de accesari pe secunda in primele zile, 4-5 mai, fiind imediat dupa sarbatori. Toata lumea a venit sa-si ridice si sa initieze cardul atunci. Pot intelege dorinta, desi nu era obligatorie initializarea cardului imediat. Eu laud dorinta oamenilor de a veni sa-si ia cardul. Dar posibilitatea nu e redusa la nivelul lunii mai.

Deci ati fixat filtrul la 9 mii de accesari, ati avut 16 mii in primele zile si acum v-am auzit spunand ca l-ati ridicat la 50 de mii.

Probabil ca erau la 9 mii. Banda s-a marit pana la 75 de mii, ca sa nu mai fie probleme.

Intre 9 mii si 75 de mii e o diferenta foarte mare. Nu inseamna ca initial a fost mult subevaluata cantitatea de servicii medicale?

Nu, e vorba de calibrare, dupa cum imi explica inginerii. A fost vorba de o calibrare, era prima data cand sistemul intra in functiune la acest nivel. Nu aveam de unde sa stim si sa estimam.

Prin simulari?

Simulari s-au facut si n-au depasit niciodata numarul de accesari la care era calibrata banda in acel moment. Important e ca lucrurile s-au reglat. Depinde cu ce ne comparam si nu vreau sa ne comparam cu momentul intrarii SIUI sau a retetei electronice, ca e Romania si zicem ca in Romania lucrurile merg mai greoi, dar faceti comparatia cu momente similare in UE. A fost mult mai mare deranjul. Sincopele tehnice au fost de mare amploare. La americani platforma electronica a fost blocata 3 luni inainte sa devina functionala. Important este ca exista posibilitate tehnica de a interveni imediat. Un sistem nou si esential diferit creeaza si confuzii pe o perioada scurta. (...)

Exista informatia ca firma care a implementat softul cardului este in insolventa si ca mentenanta sistemului ar fi oarecum carpita.

Am auzit si eu, dar si daca ar fi asa, din moment ce este un contract in derulare, si daca, fiind in insolventa, poate duce contractul la indeplinire, nu ai nici modalitate legala de a inlocui firma respectiva. Inteleg ca s-a garantat ca lucrurile pot functiona.

Mentenanta decurge in parametrii in care a fost proiectata?

Si in care pot sa asigure functionarea. Daca pot sa asigure termenii contractuali, nu ai cum sa... si nici nu stiu daca e problema noastra. Reluarea procedurilor de la capat, daca anulam contractul, ar fi insemnat amanarea introducerii cardului pe multi ani. Cei care dau asemenea idei nastrusnice nu sunt de buna credinta, din punctul meu de vedere. (...) Cardul e un pas ale reformei, ar trebui sa economiseasca bani. Dar mai sunt si alti pasi. Cum cheltuim banii. Si oamenii din sistem spun ca in acest moment nu exista o evaluare obiectiva, fundamentata a costului real al fiecarui serviciu medical, ci doar estimari. Nu se pleaca de la cost la buget, ci de la buget la cost. Adica decontarea pleaca de la cati bani avem si ii impartim pe servicii, nu de la cat costa in mod real un serviciu medical si cate ne putem permite de banii pe care ii avem. (...) Sistemul a fost introdus in Romania cu consultari, sistemul australian. Noi avem trei modalitati de decontare: pentru spitalizarea continua, partea acuta este sistemul de DRG, pentru spitalizarea cronica sunt zilele de spitalizare, platim pe zi, pentru spitalizarea de zi avem liste cu diagnostic si coduri de diagnostic. Paraclinic, decontam lista investigatiilor.

Stiti cat costa in mod real un RMN, un CT? Orice serviciu medical.

Cuantificarea aceasta e mai buna decat inainte, cand nu exista niciun fel de cuantificare si nici nu imi imaginez cum erau facute platile. Si sistemul de cuantificare de acum poate fi corectat. Ma intrebati daca costul unei proceduri poate fi acelasi la Bucuresti ca la Slatina?

Un RMN nu costa la fel si la Slatina, si la Bucuresti?

Procedura medicala nu poate costa chiar la fel. O apendicita poate costa la fel. Dar nu toate spitalele pot avea acelasi indice de complexitate.

Procedura in sine nu are acelasi cost in tot sistemul?

Procedura da. Depinde si de dotare. Dar eu zic ca e buna aceasta evaluare si nu e doar in Romania. Unde e reglat bine sistemul se tine cont de modul in care poti sa faci procedura, sa zicem, la Floreasca sau intr-un spital orasenesc. Deci clar lucrurile difera. Sa o spunem real.

Difera calitativ?

De parca nu ati sti. E un raspuns indus. Imi spuneti ca eu ca ministru n-ar trebui sa recunosc lucrul acesta. Am pornit de la premisa ca discutam deschis. Indicele care masoara complexitatea unui spital e relativ bine gandit, dar poate fi imbunatatit. Surprinde modalitatea calitativa medical de la un spital la altul. Da, exista diferente, chiar daca nu ne place. Apoi tariful pe care il platim pe fiecare caz e o medie. In sectia ATI de la Floreasca sigur vom cheltui mai mult decat in sectia de terapie intensiva dintr-un judet. (...)

Restul interviului aici.

loading...
PUTETI CITI SI...