A treia criză mondială lovește necruțător. Se răspândește pe tot globul: La ce produse vor crește prețurile

Postat la: 09.01.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

A treia criză mondială lovește necruțător. Se răspândește pe tot globul: La ce produse vor crește prețurile

De parcă nu ar fi fost suficient cele două războaie din Ucraina și Israel, care au dus la declanșarea unei avalanșe de tulburări pe piețele internaționale, iată că a treia criză a izbucnit și lovește necruțător lumea.

Oprirea traficului maritim prin Canalul Suez și Marea Roșie și perturbarea uneia dintre cele mai importante căi de navigație și comerț de pe glob are potențialul de a se răspândi în toată lumea. Zeci de nave încărcate cu mărfuri diverse și petroliere au fost obligate să înconjoare Africa pentru a ajunge la destinație, ceea ce duce la creșterea prețurilor la majoritatea produselor, de la petrol și până la whisky și îmbrăcăminte.

Atacurile împotriva transporturilor comerciale ale militanților Houthi din Yemen au crescut în ultimele săptămâni în urma războiului Israel-Hamas, în Marea Roșie, întrerupând dramatic navigația prin Canalul Suez, potrivit Politico.

În timp ce o coaliție condusă de SUA a fost desfășurată pentru a menține pacea în regiune, impactul conflictului în plină expansiune se face deja simțit în mai multe sectoare. Și, având în vedere că Iranul a promis să se asigure că eforturile sale de lungă durată de a face presiuni asupra Israelului continuă, este probabil să dureze mult timp, criza fiind abia a început.

Strâmtoarea Bab el-Mandeb, situată între Djibouti și Yemen, a fost punctul central al atacurilor Houthi asupra navelor. Trecerea îngustă marchează intrarea de sud în Marea Roșie - o cale navigabilă crucială între Europa și Asia care se conectează la Canalul Suez. Se estimează că 12 până la 15% din comerțul global o ia pe această rută, reprezentând o cotă considerabilă din tot traficul de containere.

Atacurile i-au determinat pe operatori să întârzie expedierile sau să devieze navele în jurul Capului Bunei Speranțe din Africa, adăugând până la două săptămâni la termenele de livrare și creând costuri suplimentare.

Linia de transport maritim internațional Mediterranean Shipping Company, compania germană de transport Hapag-Lloyd și linia de containere daneză Maersk se numără printre companiile care consideră în prezent situația de securitate din Marea Roșie prea periculoasă. Toți trei au anunțat la începutul lunii ianuarie că tranzitele lor prin calea navigabilă se vor întrerupe cu totul.

Acest lucru este de așteptat să crească prețurile pentru consumatori în următoarele săptămâni. „A existat o volatilitate imediată a prețului petrolului și a prețurilor unora dintre celelalte mărfuri care tranzitează, dar durează ceva timp pentru ca acest lucru să se alimenteze la prețurile plătite de consumatori", a declarat Marco Forgione, director general la Institutul de Export și Comerț Internațional.

Multe produse, de la whisky scoțian până la îmbrăcăminte din India, Vietnam, Thailanda și Bangladesh, toate trec prin canalul Suez, a spus el. Marea Roșie este, de asemenea, o arteră vitală pentru fluxul de energie - tancurile care transportă între 8 și 10% din petrolul mondial și până la 8% din gazele sale naturale lichefiate tranzitează strâmtoarea în fiecare an.

Gigantul energetic BP se numără printre cei care au fost forțați să evite calea navigabilă, mergând în schimb pe drumul lung în jurul Capului Bunei Speranțe din Africa. Potrivit analiștilor internaționali, acest lucru duce la creșterea costurilor de transport, iar riscurile crescute ar putea duce la creșterea primelor de asigurare.

Contractele futures la gaze au crescut cu 7% în decembrie, deoarece transportatorii și-au deturnat flotele, iar comercianții se așteptau la prețuri mai mari pentru ianuarie, în timp ce cursul curent al țițeiului Brent a crescut cu 2%, în urma știrilor despre ciocnirile din Marea Roșie de la începutul acestei săptămâni.

loading...
PUTETI CITI SI...