Cuc, Rădoi, greva şi interesele de la metrou

Postat la: 25.09.2017 18:17 | Scris de: ZIUA NEWS

Cuc, Rădoi, greva şi interesele de la metrou

Sindicaliştii de la Metrorex struniţi în continuare din spate de către eternul lider Ion Rădoi ameninţă cu o grevă generală de proporţii în Bucureşti dacă nu le sunt majorate salariile. Însă, mare durere a sindicaliştilor este că ei vor să administreze în continuare spaţiile comerciale din staţii şi galerii.

Practic, până acum, sindicaliştii lui Rădoi, prin firma creată de ei- Sindomet Servcom, au făcut cam ce-au vrut cu spaţiile comerciale din staţiile de metrou, Asocierea a fost extrem de păguboasă pentru Metrorex şi extrem de profitabilă pentru liderii sindicali de la metrou, întrucât cei de la sindicat încasau 75% din profitul declarat şi doar 25% ajungea la Metrorex. Dar, în același timp, statul român, prin Ministerul Transporturilor, subvenţiona transportul cu metroul, iar ceea mai mare parte din chiria pentru spaţiile comerciale mergea în buzunarele sindicaliştilor struniţi de Ion Rădoi. Cum s-a ajuns la o asemenea inginerie? Simplu. Printr-un aranjament politic, în 1994, firma deţinută de sindicaliştii lui Rădoi au obținut monopolul închirierii spaţiilor comerciale din staţiile de metrou. Astfel, circa 5.000 mp de spaţii comerciale din staţiile de metrou sunt închiriate de firma sindicaliştilor de la Metrorex către diverşi agenţii economici cu sume destul de consistente. În plus, din 2007, pentru exploatarea spaţiilor pentru publicitate, Metrorex s-a asociat în participaţiune cu Sindomet Servcom dar şi cu alte două firme-Euromedia Group şi Spectacular OOH Printing. În anul 2013, în urma unui control efectuat de către Corpul de control al primului-ministru, au fost identificate o serie de deficienţe majore privind asocierea în participaţiune dintre Metrorex şi Sindomet (încheierea, conţinutul şi derularea contractelor de asociere în participaţiune pentru derularea activităţilor comerciale), care au fost cuprinse în raportul de control nr.628/13.09.2013. Acest raport cuprindea şi o mulțime de deficienţe care, în opinia controlului, pot întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni prevăzute de Codul Penal pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, fapt pentru care s-a propus sesizarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie. În prezent, la nivelul Metrorex, se cunoaşte doar că DNA a deschis dosarul nr.393/P/2013 - Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie - şi a solicitat încă din luna octombrie 2013 date de stare civilă referitoare la o serie de persoane care au ocupat funcţii de conducere în cadru Metrorex. Concluzia generală la acea vremea a fost că asocierea în participaţiune cu Sindomet, pentru activităţi comerciale, a continuat aproape 20 de ani (din anul 1994 când a fost încheiat primul contract), în condiţii relativ puţin schimbate indiferent de contractele în vigoare şi fără că disfuncţionalităţile de fond (de felul celor constatate şi de Corpul de control al primului-ministru) să fie identificate de către structurile interne specializate - compartimentul comercial, controlul financiar preventiv, controlul financiar de gestiune, auditul intern, sistemul de management al calităţii s.a. - şi eliminate de către managementul Metrorex la sesizarea acestora. Totodată, Curtea de Conturi a României a mai menţionat în raportul de audit făcut la Metrorex că asocierile în participaţiune cu firme ale sindicatului din entitatea respectivă generează, în principiu, o relaţie improprie între conducătorul entităţii şi sindicat precum şi o poziţionare discutabilă a personalului, pe de o parte din punctul de vedere al sarcinilor şi obligaţiilor acestora, că angajaţi, şi pe de altă parte din punctul de vedere al intereselor lor că membrii ai sindicatului. Marin Aldea, directorul general impus la şefia Metrorex de fostul ministru al Transporturilor,Dan Costescu, a precizat foarte clar anul trecut referitor la asocierea cu firma sindicaliştilor: „Contractul de asociere în participaţiune nr. 94/2003 încheiat între SC Metrorex SĂ şi Sindomet Servcom SRL nu prevede o "dată limita" pentru preluarea de către Metrorex a spaţiilor comerciale administrate de Sindomet Servcom SRL.Această preluare este prevăzută doar în cazul lichidării asocierii. În acest context, va informăm că durata contractului este până la dată de 26.09.2017". Ca atare, din această săptămână, sindicaliştii lui Rădoi rămân fără jucăria lor preferată şi disperarea e foarte mare. Însă, ceea ce se ştie mai puţin este că între timp firma sindicaliştilor de la metrou- Sindomet Servcom SRL, şi-a obiectul principal de activitate, adică de închiriere şi administrare de spaţii imobiliare li comerciale în „hoteluri şi alte activităţi de cazare similare". În 2016, firma sindicaliştilor care avea 38 de angajaţi a raportat o cifră de afaceri de 4 809 494 de lei, adică de circa 1,1 milioane de euro, dar a încheiat anul cu pierderi de 22.674 de lei, ceea ce reprezintă vreo 5.000 de euro. Însă, în 2015, Sindomet Servcom SRL a înregistrat o cifră de afaceri de 4.708.290 de lei şi un profit 417.271 de lei, adică vreo 100.000 de euro. La ora actuală, mingia este la Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor impus de baronul PSD Niculae Bădălău, care este în relaţii excelente cu Ion Rădoi, dar Bădălău nu vrea să audă de liderul sindical. În schimb, Cuc a pasat Metrorex-ul în responsabilitatea secretarului de stat Dargos Titea, cunoscut ca regele păcănelelor. Rămâne de văzut ce decizie vor lua cei cinci membrii ai Consiliului de Administraţie- preşedinte Florin Mihai Alexandrescu (românul cu paşaport canadian care l-a adus de mai multe ori pe Virgil Măgureanu în vizită la directorul general al Metrorex), Ioan Sebeşan, Gelu Dae, Macarie Alexandru Moldovan şi, mai nou, David Alexandru Burghiu. Însă, important va fi ce mandat vor primi de la Răzvan Cuc cei doi reprezentanţii ai Ministerului Transporturilor în AGA de la Metrorex- Cristina Militaru şi controversatul Petru Mărculeț. Dar, poate va intra şi Bucureştiul în rândul capitalelor europene civilizate, unde transportul în comun, inclusiv cel cu metroul, este sub controlul administraţiei locale, nu ca la noi, unde metroul e la Ministerul Transporturilor, iar transportul de suprafaţă la municipalitate. Va apune oare epoca de aur a lui Rădoi de la metrou sau va continua huzurul sindical din ultimii 20 de ani?Adică va fi sfârşit de drum pentru Rădoi sau un nou început?

Ion Teleanu