Planetă Uranus tocmai a devenit mai ciudată iar astronomii nu stiu clar ce e cu inelele fluorescente ale astrului ceresc

Postat la: 02.04.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

​Cu cât e studiată mai mult de către oamenii de știință, cu atât a șaptea planetă de la Soare devine mai ciudată, scrie Space.com. Ultimul mister din repertoriul lui Uranus? Astronomii au detectat raze X emise de această lume ciudată iar deși unele ar putea fi simple reflexii ale celor emise de Soare, o parte par să vină de la planetă, potrivit unui comunicat remis de NASA.

Informația a fost descoperită de un nou studiu care a analizat datele cu privire la Uranus strânse de Observatorul de raze X Chandra al NASA între 2002 și 2017. Numeroase obiecte din sistemul solar emit raze X - de la Venus la Saturn la lunile lui Jupiter, afirmă cercetătorii în lucrarea lor. De fapt, dintre planetele sistemului solar doar Uranus și Neptun lipseau de pe listă. Echipa de astronomi a fost atrasă să studieze Uranus în raze X datorită alinierii bizare a planetei care se rotește „pe burtă" și a câmpului său magnetic care nu este aliniat cu planul orbital sau axa de rotație a planetei.

Cercetătorii s-au gândit că aceste axe nealiniate ar putea cauza aure complicate cu potențial de a emite raze X așa că au decis să cerceteze prin puținele observații făcute de Chandra asupra Uranus - doar trei segmente de date, una din august 2002 și două din noiembrie 2-17. Observațiile din 2002 și 2017 provin de asemenea de la instrumente diferite ale telescopului și în cazul datelor din 2017 cercetătorii n-au putut stabili cu certitudine care raze X vin de la planetă și care din alte zone ale câmpului de detecție. Toate acestea înseamnă că astronomii vor, ca de obicei, mai multe observații.

Însă potrivit acestora ambele pachete de date par să arate emisii de raze X din partea planetei ciudate - și mai multe decât ar fi cauzate doar de reflectarea de către atmosfera Uranus a razelor X emise de Soare. Cercetătorii au formulat și câteva ipoteze cu privire la fenomenele care ar putea cauza emisiile. Inelele lui Saturn produc fluorescență de raze X când intră în contact cu particulele încărcate emise de Soare și cele două seturi de inele ale lui Uranus ar putea face același lucru. Razele X ar putea proveni de asemenea de la aurorele de pe Uranus, la fel cum se întâmplă și pe Jupiter deși oamenii de știință nu sunt siguri cu privire la ceea ce ar putea declanșa aceste aurore. Cercetarea acestora a fost publicată în 31 martie în Journal of Geophysical Research.