Malaxa 1C a fost primul autoturism produs în România. Brejnev a ordonat mutarea fabricii în Urali

Postat la: 07.02.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

Malaxa 1C a fost primul autoturism produs în România. Brejnev a ordonat mutarea fabricii în Urali

Primele mașini care au circulat în România au apărut destul de devreme, iar primul vehicul înmatriculat a fost un model FN Herstal. Se întâmpla în anul 1900. Cu toate acestea, pentru mulți zeci de ani, în România nu s-a produs niciun automobil, acest lucru întâmplându-se la finalul Celui De Al Doilea Război Mondial.

În 1945, a apărut primul vehicul 100% românesc - modelul Malaxa 1C. Mașina a fost fabricată la uzinele din Reșița, și, în doi ani, s-au produs circa 200 de unități. Evident, mașina poartă numele inginerului Nicolae Malaxa (1884-1965), cunoscutul industriaș din perioada interbelică. Este vorba despre prima masina produsa in serie, cu o tehnologie moderna, un alt autovehicol revolutionar la vremea lui a fost cel construit de Aurel Perșu, primul aerodinamic bazat pe "picatura de ploaie", dar care a fost doar un prototip.

Viteza maximă a autoturismului Malaxa 1C era de 120 km/h si oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă la randul ei aerodinamică, elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km.

La proiectul acestui autoturism au conlucrat un grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele ASAM şi Malaxa din Bucureşti şi de la IAR din Braşov. Conducătorul echipe era inginerul Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Eral format un tot unitar cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea lui era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg.

Pentru a se asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Condițiile economice grele, de la finalul războiului, au făcut ca modelul să nu poată trece la producția de serie. Totodată, uzina Malaxa din Reșița a fost mutată la Podgorie, în Urali, se pare, la cererea generalului Brejnev, care a fost extrem de impresionat de automobilul românesc după ce a efectuat un drum București-Sofia.

loading...
PUTETI CITI SI...