Răsturnare de situație în politica externă a lui Erdogan. Strategia "Asia Nouă" se bazează pe primatul Turciei în conflict cu planurile Chinei și Rusiei

Postat la: 16.02.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

Răsturnare de situație în politica externă a lui Erdogan. Strategia

O Turcie adânc înfiptă în NATO se îndreaptă spre est, dar nu în modul în care credeți dumneavoastră. Strategia "Asia Nouă" a lui Erdogan se concentrează pe primatul Turciei și va intra probabil în conflict cu planurile de integrare ale Chinei și Rusiei.

Această informație a venit ca un trăsnet în mijlocul unei discuții productive cu un grup de analiști de rang înalt din Istanbul: peste 90% dintre membrii establishment-ului turc - de la politicieni la militari - sunt pro-NATO. Optimiștii eurasiatici din Asia de Vest trebuie să țină cont de acest adevăr dur despre politica externă a Turciei, adesea confuză. "Neo-otomanismul erdoganian" care traversează actualul sistem de guvernare al Turciei este profund colonizat de psihicul NATO - ceea ce implică faptul că orice noțiune de suveranitate turcă reală poate fi grav supraestimată, scrie Réseau International.

Iar acest lucru aruncă o nouă lumină asupra eternei șovăieli geopolitice a președintelui turc Recep Tayyip Erdogan între NATO și Eurasia. Să începem cu medierea propusă de Erdogan în drama Rusia-Ucraina, care, în sensul bun al cuvântului, ar însemna o mediere între Rusia și NATO. Ministrul turc de externe, Mevlut Cavusoglu, poate că nu este cel care dictează politica Ankarei - interlocutorii mei subliniază că cel care are cu adevărat urechile lui Erdogan este purtătorul său de cuvânt, Ibrahim Kalin. Cu toate acestea, ultimele puncte de discuție ale lui Cavusoglu au fost destul de interesante:

1. El a fost informat de "surse rusești și belaruse" că nu va avea loc o "invazie" a Ucrainei.
2. Occidentul "ar trebui să fie mai atent" în declarațiile sale "cu privire la o posibilă așa-zisă 'invazie', deoarece acestea provoacă panică în Ucraina".
3. "Noi, ca Turcia, nu suntem parte a niciunui conflict, război, problemă, însă orice tensiune ne afectează pe toți, economia, securitatea energetică, turismul".
4. "Vom avea o discuție telefonică cu [ministrul rus de externe Serghei] Lavrov miercuri, [și apoi] cu [ministrul ucrainean de externe Dmytro] Kuleba. Vom fi bucuroși să mediem dacă ambele părți sunt de acord. Suntem bucuroși să găzduim o întâlnire a Trio-ului din Minsk.
5. "[Președintele rus Vladimir] Putin nu ar trebui să închidă ușa. Ei [rușii] nu au un răspuns pozitiv sau negativ.

Eforturile Ankarei de a se poziționa ca mediator pot fi lăudabile, dar ceea ce Cavusoglu nu poate admite în public este inutilitatea lor. Chiar dacă Ankara are relații bune cu Kievul - inclusiv prin vânzarea de drone Bayraktar TB2 - miezul problemei nu este nici măcar între Rusia și NATO, ci între Moscova și Washington. În plus, oferta lui Erdogan fusese deja respinsă de către oportunistul notoriu - și total depășit de situație - Emmanuel Macron, prin intermediul vizitei sale la Moscova, unde a fost respins politicos, dar fără menajamente de către Putin. Kremlinul a arătat clar, chiar înainte de a cere garanții de securitate, că singurii interlocutori care contează sunt cei care conduc - cum ar fi combinația rusofob/neoconservator/imperialist-umanitarist care îl telegrafiază pe actualul președinte american.

Cum să "facem din nou Turcia măreață"?

Va fi dificil să "Make Turkey Great Again" la Washington, chiar dacă ambele țări fac parte din matricea NATO. Una este să inaugurezi Centrul Turkevi - sau Casa Turciei - în valoare de 300 de milioane de dolari în Manhattan, în apropiere de sediul ONU, cu un apartament prezidențial la ultimul etaj pentru Erdogan. Dar cu totul altceva este ca americanii să-i acorde suveranitatea reală.Totuși, ori de câte ori este respins, Erdogan găsește întotdeauna un răspuns spinos. Dacă este împiedicat să se întâlnească cu adevărații jucători din spatele lui "Biden" în septembrie anul trecut la New York și Washington, poate oricând să anunțe, așa cum a făcut-o, intenția de a cumpăra un nou lot de S-400 rusești, care, în mod ironic, sunt sisteme de rachete concepute pentru a distruge armele NATO. După cum a proclamat cu îndrăzneală Erdogan la acea vreme: "În viitor, nimeni nu va putea interveni în alegerea tipului de sisteme de apărare pe care le vom achiziționa, din ce țară, la ce nivel".

Părțile interesate din Asia de Sud, din Asia de Vest și nu numai au urmărit cu un interes enorm (și o oarecare neliniște) modul în care Ankara, dintr-o semicolonie NATO seculară bine crescută la periferia UE, dornică să se alăture mașinăriei de la Bruxelles, s-a transformat într-un hegemon regional de orientare islamistă - sprijinind și înarmând "rebelii moderați" din Siria, trimițând consilieri militari în Libia, trimițând drone armate în Azerbaidjan pentru a învinge Armenia și, nu în ultimul rând, promovând propria versiune idiosincratică a integrării eurasiatice. Problema este cum ar trebui Turcia să plătească pentru toate aceste ambiții excesive, având în vedere starea dezastruoasă a economiei sale.

O serie de politicieni ai Partidului Justiției și Dezvoltării (AKP) de la Ankara sunt susținători fervenți ai unei "lumi turcești" care s-ar extinde nu numai din Caucaz până în Asia Centrală, ci și până în Yakutia, în estul îndepărtat al Rusiei, și în Xinjiang, în vestul îndepărtat al Chinei. Nu este greu de imaginat cum este perceput acest lucru la Moscova și la Beijing. De fapt, Devlet Bahceli, liderul Partidului Mișcării Naționaliste de extremă dreapta (MHP), un aliat cheie al lui Erdogan, a fost cel care i-a prezentat președintelui turc o hartă revizuită a lumii turcești. Răspunsul purtătorului de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, care se întâmplă să fie turcolog, a fost de neprețuit. La acea vreme, el a spus că inima lumii turcești ar trebui să fie în Munții Altai. Adică, în Rusia, nu în Turcia.

Iar acest lucru ne aduce la Organizația Statelor Turcice (OTS), noul nume al fostului Consiliu Turc, așa cum a fost aprobat la cel de-al 8-lea summit al acestora, care a avut loc în noiembrie anul trecut la Istanbul. OTS are cinci membri (Turcia, Azerbaidjan, Kazahstan, Kârgâzstan și Uzbekistan) și doi observatori (Ungaria și Turkmenistan). Secretarul general este un diplomat kazah, Bagdad Amreyev. O primă vizită la fermecătorul lor palat istoric de culoarea somonului din Sultanahmet - înainte de o altă conversație oficială - oferă un context foarte necesar. Printre uimitoarele structuri bizantine și otomane din apropiere se află mormântul ultimului sultan otoman, Abdulhamid al II-lea, care se întâmplă să fie nimeni altul decât modelul lui Erdogan.

În funcție de persoana cu care vorbiți - presa controlată în mare parte de AKP sau intelectualii kemaliști - Abdulhamid al II-lea este fie un lider religios venerabil care a luptat împotriva subversivilor și a puterilor coloniale occidentale la sfârșitul secolului al XIX-lea, fie un nebun fanatic, care privește în urmă. ETO este o organizație extrem de interesantă. Acesta reunește un membru NATO cu a doua cea mai puternică armată (Turcia), un membru al UE (Ungaria, încă doar observator), doi membri ai OTSC, adică state foarte apropiate de Rusia (Kazahstan și Kârgâzstan), și o superputere a gazelor naturale extrem de idiosincratică și permanent neutră (Turkmenistan).

Chiar și la sediul central al ETO există un consens zâmbitor că nimeni din afara Turciei nu cunoaște obiectivele reale ale organizației, care sunt formulate vag ca fiind investiții în conectivitate, întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri), tehnologii ecologice și orașe inteligente. Majoritatea investițiilor ar trebui să provină de la companii turcești. Până de curând, Erdogan nu era foarte interesat de lumea turcă din Asia Centrală - văzută ca fiind prea seculară din perspectiva islamistă sau, mai rău, ca o adunătură de cripto-kemaliști de temut. Accentul a fost pus pe regiunea Orientului Mijlociu/Africa de Nord definită de SUA, care a inclus din punct de vedere istoric principalele teritorii otomane. Istoria arată, desigur, că aceste incursiuni neo-otomane nu au fost bine primite în țările musulmane. De aici și revenirea dramatică a Eurasiei în politica externă turcă. Este o idee bună în teorie, dar mult mai complicată în practică.

Traversând Eurasia

ETO poate fi unificată prin limbă, dar nu veți găsi mulți vorbitori de turcă în Asia Centrală: toți vorbesc rusă. Istoria și cultura sunt o altă poveste, care sună cam așa: După cum a subliniat corect Peskov, popoarele vorbitoare de limbă turcă își au originea în Munții Altai - între Mongolia și Asia Centrală. Între secolele al șaptelea și al șaptesprezecelea, ei au fost investiți într-o migrație de cucerire în direcția opusă celei a lui Alexandru cel Mare și a succesorilor săi elenistici, a regilor seleucizi și apoi a arabilor sub islam. Astfel, o lungă perioadă de timp am avut câteva imperii efemere fondate de dinastii turcești și construite în principal pe structuri persane sasanide, la care s-au adăugat grupuri turkmene, până când otomanii, pe baza structurilor bizantine, au stabilit un sistem imperial care a durat nu mai puțin de cinci secole.

Din punct de vedere al conectivității antice, ruta stepei se afla mai la nordul Eurasiei - și a fost urmată în secolul al XIII-lea, cu un succes spectaculos, de Genghis Khan și succesorii săi. Astăzi știm cu toții că mongolii au construit primul adevărat imperiu eurasiatic. Și, în acest fel, au urmat și ruta sudică urmată de turci și turkmeni. La fel ca imperiile persan, grec și arab, imperiile turc și mongol erau hotărâte să cucerească continentul. Principala linie de comunicare în Eurasia a fost întotdeauna, conform definiției precise a lui Toynbee, "lanțurile de stepe și deșerturi care traversează centura civilizațiilor din Sahara până în Mongolia".

La fel ca recenta reformare a conceptului Drumului Mătăsii de către China, Erdogan - deși nu este un cititor, cu atât mai puțin un istoric - are și el propria sa interpretare neo-otomană a ceea ce face ca conectivitatea să funcționeze. În mod instinctiv, și spre cinstea sa, el pare să fi înțeles cum migrațiile cuceritoare ale turco-mongolilor din Asia Centrală spre Asia de Vest au distrus în cele din urmă acea imensă zonă de discontinuitate, greu de ocolit, dintre Asia de Est și Europa.

Soarele "răsare din nou la răsărit

La summitul OET din noiembrie, Erdogan însuși nu a ezitat să spună "nu Eurasiei": "Inchallah, soarele va răsări din nou în curând în Est". Dar acest "Est" a fost foarte precis: "Regiunea Turkestan, care a fost leagănul civilizației timp de mii de ani, va fi din nou un centru de atracție și de iluminare pentru întreaga umanitate. Simpla menționare a cuvântului "Turkestan" a provocat cu siguranță fiori pe spinarea celor de la Zhongnanhai din Beijing. Cu toate acestea, la ETO, se asigură că organizația nu are absolut nicio intenție de a se interesa de Xinjiang: "Nu este un stat. Unificăm statele turcești. Campania ETO pentru "conectivitate multimodală durabilă" este mult mai relevantă pe teren.

Este o strategie dublă care juxtapune inițiativa Coridorului de transport transcaspic (Coridorul central) - o legătură trans-eurasiatică - și coridorul Zangezur, care leagă Caucazul de Sud de Europa și Asia Centrală. Zangezur este absolut esențial pentru Ankara, deoarece oferă o legătură directă nu numai cu aliatul său cheie din TEO, Azerbaidjanul, ci și cu Asia Centrală turcă. În ultimele trei decenii, această cale de conectivitate a fost blocată de Armenia. Acest lucru nu mai este cazul. Încă nu s-a ajuns la un acord final cu Armenia. În teorie, Noile Drumuri ale Mătăsii ale Chinei - sau Inițiativa Belt and Road (BRI) - și Coridorul Central turcesc care leagă lumea turcă sunt complementare. Cu toate acestea, doar faptele (de conectivitate) de pe teren vor spune, în timp.

Adevărul este că Turcia este deja implicată până la gât într-un efort major de conectivitate. Luați calea ferată Baku-Tbilisi-Kars, care leagă Turcia, Georgia și Azerbaidjan. Este posibil ca Ankara să nu dispună de nimic care să se apropie de amploarea și de domeniul de aplicare al principalei foi de parcurs a BRI, care prevede toate etapele până în 2049.Ceea ce a fost conceput este o viziune a lumii turcești - 2040, adoptată la summitul ETO, cu Coridorul Central prezentat ca fiind "cea mai scurtă și mai sigură legătură de transport între Est și Vest", inclusiv o nouă zonă economică specială (SEZ) numită Turban, în Kazahstan, care va fi lansată în 2022.

Acest SEZ va fi rezervat exclusiv membrilor și observatorilor ETO. De asemenea, stepa turanică este considerată de mulți turci ca fiind locul de origine al popoarelor turcești. Rămâne de văzut cum va interacționa Turban cu zona economică specială Khorgos de la granița dintre Kazahstan și China, un nod cheie al BRI. Așa cum este, opinia că Ankara va reprezenta o amenințare sistemică majoră pentru Beijing pe termen lung este o pură speculație. În concluzie, TAB face parte dintr-o inițiativă mai amplă a lui Erdogan, de asemenea puțin cunoscută în afara Turciei: Asia Anew. Această inițiativă este cea care va ghida extinderea conexiunilor Ankarei în Asia, TEO fiind prezentată ca unul dintre numeroasele "instrumente de cooperare regională".

Capacitatea Ankarei de a valorifica această lectură strategică extrem de ambițioasă a geografiei și a istoriei pentru a construi o nouă sferă de influență depinde de o mulțime de lire turcești, care lipsesc cu desăvârșire din vistieria lui Erdogan. Între timp, de ce să nu visezi să devii Sultanul Eurasiei? Ei bine, Abdulhamid al II-lea nu s-ar fi gândit niciodată că viitorul său elev îl va depăși mergând spre Est - precum Alexandru cel Mare - și nu spre Vest.

loading...
PUTETI CITI SI...