Când artistul se autocopiază ajunge (in) MARe

Postat la: 11.10.2018 | Scris de: ZIUA NEWS

Când artistul se autocopiază ajunge (in) MARe

Salut naşterea unui muzeu privat de artă recentă în spaţiul artei româneşti. Salut actul colecţionării pe care cred că l-am susţinut şi îl susţin şi pe viitor. Ce nu pot saluta este modul în care arta românească se prostituează pentru sume mici şi proiecte meschine. Ştim cu toţii situaţia financiară a artiştilor din România, din cauza unui sistem artistic deficitar, a unor galerii care nu au reuşit să constuiască un sistem viabil, a unor târguri de artă transformate în expoziţii şi a unor case de licitaţie care vând la preţuri extrem de mici.

Şi poate datorită acestor lucruri vom găsi întotdeauna scuze artistului, care nu este moral în creaţia sa, care foloseşte tertipuri, pastişează, se auto-copiază şi face "circ". Însă, dacă oamenii de cultură, specialiştii din domeniul artei girează expoziţii în care sunt expuse cópii (făra a menţiona sau fără a ştii acest lucru) ale unor lucrări din alte colecţii private, atunci consider ca am ajuns într-un punct extrem de grav al artei româneşti.

Cazul pe care doresc să-l aduc în discuţie este lucrarea "Rromania" semnată Tara (von Neudorf) din 2007. Lucrarea a fost expusă în 2007 în cadrul expoziţiei personale "Finis Mundi" la Anaid Art Gallery, Bucureşti. Anaid Art Gallery l-a reprezentat pe artistul Tara (von Neudorf) din 2005 până în 2013, galeria fiind implicată în toată activitatea expoziţională a artistului şi deţinând toată documenaţia aferentă. Imaginea lucrării "Rromania" a fost proiectată la Urban Art în 2007 pe Casa Poporului în cadrul Zilelor Bucureştiului. Lucrarea se află în Colecţia Anaid Art Gallery înca din 2007, din timpul expoziţiei personale organizată de galerie. Lucrarea din Colectia Anaid Art Gallery a mai fost expusă public în 2013 în cardul expoziţiei personale din Polonia intitulată "Tara (von Neudorf). Cartographer of Sinister History" şi este reprodusă în catalogul expoziţiei la pagina 84, cu menţiunea că face parte dintr-o colecţie privată. Expoziţia din Polonia a fost organizată de Centrul Cultural Internaţional din Cracovia în parteneriat cu Anaid Art Gallery din Bucureşti în 2013. Din 2013 lucrarea nu a mai fost expusă, ea aflându-se în colecţia galeriei. Aseară, urmărind pe facebook inaugurarea MARe (Muzeul de Artă Recentă) am văzut fotografii cu această lucrare - o cópie identică expusă în cadrul Muzeului.

Este de la sine înţeles, că artistul este vinovat de copierea propriei lucrări şi vânzarea ei ca şi când ar fi originalul, însă problema care se pune în discuţie este de ce în momentul în care avem galerii, edităm cataloage cu toate informaţiile, avem case de licitaţie şi specialişti în creaţia artistului nu ne adresăm acestor autorităţi în domeniu şi nu folosim mijloacele sistemului artistic pentru a construi ceva durabil. De ce eludarea sistemului artistic este mai importantă şi cumpărarea direct din atelier este cea mai bună soluţie, pentru că este ieftin.

Preferăm să avem o piaţă de artă contemporană plină de cópii şi o piaţă de artă veche plină de falsuri. Preferăm lucrări fără semnături şi fără menţiuni în cataloage, nu urmărim evoluţiile artiştilor şi nu stim unde expun; suntem curatori şi nu trecem pragul galeriilor şi caselor de licitaţie, dar ne numim specialişti; suntem colecţionari pentru că auzim că arta contemporană se vinde la milioane de euro, dar preferăm să o cumpărăm la câteva sute sau mii de euro, fără ca actul colecţionării să însemne dedicaţie şi cunoaştere. Da, artistul este de vină în acest caz, dar şi ceilalţi actori ai întregului sistem au facilitat naşterea şi menţinerea unei pieţe de artă insalubre pe criteriul românesc că "merge şi aşa". Ne bucurăm ca putem cumpăra artă la preţuri mici, dar ARTA ar trebui să fie cumparată la preţurile juste.

Mentionez pe această cale ca Anaid Art Gallery deţine multe lucrări originale semnate de Tara (von Neudorf) care au fost expuse şi sunt catalogate conform normelor în vigoare. Pot aduce oricând documentaţie în acest sens.

Am câteva întrebări pentru Muzeul de Artă Recentă (MARe): cum vom putea soluţiona această problemă în care eu am originalul şi ei au copia? A ştiut MARe ca este vorba de o cópie? S-au documentat înainte de a achiziţiona şi expune lucrarea? Cine este vinovat: artistul, curatorul, colecţionarul?

Comunicat de presă - Diana Dochia, Managerul Anaid Art Gallery

loading...
PUTETI CITI SI...