Telescopul James Webb pare să fi detectat semne de viață pe exoplaneta K2-18b

Postat la: 08.05.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

Telescopul James Webb pare să fi detectat semne de viață pe exoplaneta K2-18b

Entuziasmul a fost alimentat de Telescopul James Webb, o unealtă puternică în explorarea spațiului, atunci când a apărut o posibilă detecție a semnelor de viață extraterestră pe planeta îndepărtată K2-18b. Cu toate acestea, o urmă de scepticism a fost exprimat de către experți cu privire la această observație.

Studiile inițiale au sugerat că telescopul a găsit dovezi de viață în atmosfera planetei, similară cu cea de pe Pământ. Unii oameni de știință au crezut că gazul detectat ar fi putut fi mai degrabă nori de metan decât o confirmare a unor forme de viață. Investigații ulterioare au arătat că telescopul James Webb identificase de fapt un mediu neobișnuit pe K2-18b, care se află la 120 de ani-lumină de Pământ. Această exoplanetă, cunoscută pentru suprafața sa caldă și apoasă și pentru atmosfera bazată pe hidrogen, orbitează în jurul stelei sale într-o zonă potențial locuibilă.

Spectrograful în infraroșu apropiat al telescopului a descoperit un gaz numit sulfură de dimetil (DMS) în atmosfera exoplanetei. Pe Pământ, DMS este produs de mici organisme marine numite fitoplancton. Acest lucru i-a determinat pe unii să speculeze că K2-18b ar putea găzdui forme de viață similare. Cu toate acestea, intensitatea semnalului DMS detectat de telescop a ridicat întrebări cu privire la originea acestuia. Un studiu mai recent publicat în The Astrophysical Journal Letters sugerează că telescopul James Webb nu a găsit dovezi concrete ale existenței vieții extraterestre pe K2-18b, scrie incredibilia.ro.

Disiparea rapidă a DMS produs organic pe Pământ, înainte ca acesta să se acumuleze în cantități semnificative, indică faptul că un proces similar ar putea avea loc pe exoplanetă. Simulările efectuate de cercetători au indicat o șansă redusă ca telescopul să identifice distinct un semnal DMS printre celelalte gaze prezente în atmosfera lui K2-18b, în special metanul. Deși rămâne plauzibilă existența unor compuși biologici în atmosfera exoplanetei, precum și a vieții în oceanele sale, este posibil ca tehnologia actuală a telescopului să nu fie suficient de avansată pentru a confirma acest lucru.