O mare victorie la Bruxelles pentru Romania in Reforma politicii agricole comune: Nu vom avea plafonarea platilor directe!

Postat la: 25.06.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

O mare victorie la Bruxelles pentru Romania in Reforma politicii agricole comune: Nu vom avea plafonarea platilor directe!

După 2 ani de negocieri și nopți întregi de discuții, Parlamentul european, consiliul UE și Comisia europeana s-au înțeles azi noapte pe reforma politicii agricole comune. Romania nu va avea avea vreo plafonare ceea ce e un mare câștig pentru tara noastra. Vom avea in continuare convergenta externa, plata redistributiva de 10%, sprijin cuplat, 25% din pilonul I plăti directe pt ECO-scheme.

Din partea României a negociat Achim Irimescu, fostul ministru al agriculturi, acum ministru plenipotențiar, șeful secției de agricultura al reprezentantei României la Bruxelles in CSA (Comitetul Special pentru Agricultura). Achim Irimescu cu greu a salvat situatia, astfel incat sa nu se aplice plafonarea plăților directe și din pilonul 2 dezvoltare. Și ca deși trebuie sa ne aliniem agricultura tintelor de mediu, ceea ce va fi greu pentru fermierul din România, important este cum se vor transpune in Planul Național Strategic astfel încât sa devină oportunități pentru fermieri, și nu o povara, e de parere negociatorul nostru.

REFORMA PAC - Trialogul final, 24 și 25 iunie, a ajuns la un acord cu privire la următoarele aspecte.

ZIUA 1 - NUMAI PLANURI STRATEGICE CAP

Condiționalitatea socială
Acesta este cel mai mare succes pentru grupul S&D. S&D a inițiat această propunere în timp ce atât Consiliul, cât și Comisia (DG AGRI) s-au opus puternic. Combinând interpretarea de către Comisie a cerințelor Parlamentului, împreună cu propunerea Consiliului s-a ajuns la a include dimensiunea socială în dispozițiile sectoriale (în principal în ceea ce privește sănătatea și siguranța la locul de muncă). Dimensiunea socială se va implementa de către statele membre cel târziu la 1 ianuarie 2025, în timp ce va fi voluntar de la 1 ianuarie 2023.

Textul legal și anexa care conține lista actelor legislative înseamnă că informațiile trebuie să provină de la autoritățile existente competente pentru inspecții în domeniul muncii / ocupării forței de muncă, mai degrabă decât de la orice nouă structură. Comisia va realiza un studiu privind punerea în aplicare și va evalua, de asemenea, fezabilitatea adăugării articolului 7 din Regulamentul 492/2011 la anexă.

Arhitectura verde

Arhitectura verde a fost unul dintre elementele cheie ale reformei PAC și unele probleme politice cheie au rămas deschise până la sfârșit. Parlamentul a lucrat în mod constant pentru ca ambiția de mediu să fie asigurată pe tot parcursul politicii și pentru ca viitoarea PAC să contribuie la Acordul verde

Ring-fencing pentru eco-scheme

Regula este de 25% pe an pe întreaga perioadă cu o „perioadă de învățare" inițială de doi ani, în care statele membre pot furniza un minim de 20%, dar vor trebui să compenseze sumele mai mici cu îngrădiri suplimentare echivalente în anii următori în perioada de finanțare.

Ring-fencing pentru dezvoltare rurală

Parlamentul și Consiliul au convenit cu privire la ring-fencing-ul pentru dezvoltarea rurală la 35%.

Condiționalitate

Mai multe dintre obligațiile impuse statelor membre și fermierilor privind condiții agricole și de mediu bune (GAEC) au fost convenite în trialogul final, în special:

- GAEC 4 - zone tampon fără pesticide de-a lungul cursurilor de apă
- GAEC 7 privind necesitatea asigurării acoperirii solului în „perioadele cele mai sensibile", adică iarna, pentru a evita eroziunea solului, în cazuri justificate în mod corespunzător pentru anumite zone (regiuni).
- GAEC 8 - rotația culturilor - adăugată nota de subsol care oferă posibilitatea practicilor de rotație sau diversificare sporită a culturilor.
- GAEC 9 - partea minimă de teren, pe care fermierii sunt obligați să o păstreze pentru suprafețele neproductive.
- teren arabil neproductiv / negru la nivelul fermei 4%
- 3% din cel puțin 7% alocate neproductivului, inclusiv frunzele într-un sistem ecologic îmbunătățit, pot fi atribuite conformității cu acest GAEC
- 3% din cel puțin 7% alocate neproductivului, inclusiv în reziduu, cu fixarea azotului, pot fi atribuite conformității cu acest GAEC

Convergența internă

S-a convenit că o convergență a plăților de 85% ar fi trebuit să se realizeze până la sfârșitul perioadei de finanțare 2026, începând din 2023, astfel încât statele membre trebuie să se asigure că aceasta se realizează pe întreaga perioadă de finanțare.

Alinierea Pactului verde

A fost convenit un text privind alinierea la strategiile F2F și Biodiversitate. Comisia Europeanî va analiza coerența și contribuția planurilor strategice ale PAC la angajamentele Uniunii privind mediul și climatul, inclusiv obiectivele pentru 2030 în Farm to Fork și Strategia pentru biodiversitate. Metodologia și factorii de ponderare pentru urmărirea cheltuielilor climatice / de mediu pot fi modificate de Comisie de la începutul anului 2026, printr-un act delegat.

Direcționarea asistenței

Utilizarea plății redistributive obligatorii se va baza pe evaluarea nevoilor din planurile PAC, la un nivel de cel puțin 10% din plățile directe. Un stat membru poate renunța dacă poate demonstra că nevoile redistributive sunt abordate prin alte intervenții sau instrumente (toate în Pilonul 1). Celelalte intervenții includ plafonarea, degresivitatea, plățile micilor fermieri.

Sprijinul de venit cuplat

Procentul care va fi alocat sprijinului cuplat va fi de 13%, cu 2% suplimentar pentru culturile de proteine și nu este nevoie ca statele membre să demonstreze dificultățile. A fost convenită lista produselor pentru care se poate plăti asistență cuplată (cartoful pentru consum exclus din listă).

ZIUA A DOUA

Elemente de reglementare a planurilor strategice rămase

Irigații - a fost convenit un nou text dedicat privind dispozițiile pentru investiții în irigații, cu obligații pentru statele membre să stabilească criteriile de eligibilitate pentru a fi aliniate cu Directiva-cadru privind apa. Textul stabilește, de asemenea, ratele de suport.

Plăți pentru micii fermieri

A fost convenit textul care va permite statelor membre să creeze plăți forfetare diferențiate.

Sprijin suplimentar pentru veniturile pentru tinerii fermieri

3% ring-fencing pentru tinerii fermieri a fost punctul de plecare. Abordarea COM a fost de a avea finanțare pentru tinerii fermieri în ambii piloni. Parlamentul European ar vrea doar 3% dacă finanțarea din Pilonul 2 ar fi doar pentru instalare. Consiliul a dorit să aibă cel puțin jumătate din plățile pentru investiții pentru tinerii fermieri în limita a 3%. Comisia a fost de acord că ring-fencing-ul de 3% ar putea fi acceptat dacă ar fi lăsat ca statele membre să poată alege să includă investiții în această cifră.

Intervenții sectoriale

• consolidarea pieței vinului - trei ani pentru scheme de calitate
• ulei de măsline / măsline de masă

Plafonul pentru suport 30% 2023-2024, 15% 2025-2026, 10% 2027

Contradicția textelor care introduc un plafon și a celor care alocă fonduri pentru sector a fost rezolvată printr-o abordare degresivă 30% 15% 10% 2027

Plafonarea și degresivitatea plăților

• Acordul final constă într-o plafonare voluntară, de până la 85%, între 60.000 și 90.000 de euro. Toate costurile reale ale forței de muncă pot fi deduse.
• Protecția coastelor În planul strategic al PAC care urmează să fie aprobat de Comisie, investițiile în infrastructura la scară largă pot include, în mod excepțional, protecția împotriva inundațiilor sau a coastelor.

REGULAMENTUL ORIZONTALĂ

Rezerva de criză

S-a ajuns la un acord cu privire la nivelul rezervei de criză care va fi de 450 mil. EURO.

Regula de dezangajare - nivel de prefinanțare
Acordul încheiat include acea regulă de dezangajare (N + 2) și nivelul de prefinanțare se va ridica la 1% anual.

REGULAMENT MASURI DE PIATA

Cea mai mare parte a acordurilor au fost deja încheiate în triloguri anterioare pe patru blocuri: Blocul 1 Managementul pieței: intervenție, măsuri excepționale / de criză, transparența pieței, importuri;
Blocul 2 Vin, vin aromatizat și scheme de calitate;
Blocul 3 Producători / organizații interprofesionale, contracte, reguli de concurență, ajutoare de stat;
Blocul 4 Standarde de marketing, schemă școlară, POSEI / Insulele din Marea Egee și dispoziții finale
Restul problemelor tratate în acest trialog au fost următoarele:

Politica comercială internațională

Au fost convenite trei declarații:
• primul acord trilateral se referă la angajarea proactivă la nivel multilateral privind aplicarea standardelor UE de sănătate și mediu la produsele importate
• a doua declarație bilaterală (PE și CL) solicită COM să elaboreze un raport până în iunie 2022 pentru acțiuni cu privire la aceste probleme
• declarația unilaterală de către COM, al cărei scop este să spună ce se poate face în ceea ce privește importurile din țări terțe

Partajarea valorii pentru IBO-uri pe DOP / IGP
• aceasta se referă la posibilitatea unor indicatori neobligatori de orientare a prețurilor pentru sectorul vitivinicol și vânzarea strugurilor, fără a elimina concurența.

loading...
PUTETI CITI SI...