Meta a câștigat sute de mii de dolari de pe urma unei rețele de dezinformare pro-rusă

Postat la: 26.01.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

Meta a câștigat sute de mii de dolari de pe urma unei rețele de dezinformare pro-rusă

Rețeaua de dezinformare "Doppelganger" a început prin a clona instituțiile media occidentale pentru a răspândi mesaje anti-Ucraina și anti-Occident.

Gigantul rețelelor sociale Meta a obținut sute de mii de dolari anul trecut din conținutul postat de o rețea de dezinformare pro-rusă bine cunoscută, susțin cercetătorii.

Zeci de mii de utilizatori de Facebook din Franța, Germania, Polonia și Italia au fost ținta unor caricaturi care batjocoreau politicieni francezi, mesaje ostile ajutorului european pentru Ucraina și alte tipuri de conținut sponsorizat.

Un raport al specialiștilor în manipulare digitală intitulat „Influence by Design" afirmă că operațiunea pro-rusă „Doppelganger", deja bine cunoscută din 2022, se află în spatele acestor postări.

Raportul publicat la mijlocul lunii ianuarie de Check First, Reset Tech și AI Forensics menționează că Meta a primit 338.000 de dolari între august 2023 și noiembrie 2024 pentru a difuza cel puțin 8.000 de piese de conținut sponsorizat.

Doppelganger a început prin a imita media occidentală pentru a transmite mesaje anti-Ucraina și anti-Occident, iar operațiunea a continuat să înflorească pe diverse rețele sociale, inclusiv prin reclame pe Facebook.

Două companii rusești au fost acuzate pe scară largă că stau în spatele acestui conținut și au fost sancționate în iulie 2023 de Uniunea Europeană, iar ulterior de Statele Unite și Marea Britanie.

Totuși, una dintre acestea, Social Design Agency (SDA), a continuat să publice pe Facebook, potrivit raportului.

„În ciuda acestor sancțiuni, Meta a continuat să revizuiască, să aprobe și să distribuie reclame legate de SDA", a declarat Guillaume Kuster, șeful Check First.

„Acest lucru ridică probleme juridice critice legate de respectarea reglementărilor internaționale privind sancțiunile."

Cercetătorii spun că numărul postărilor ar putea fi mult mai mare, având în vedere că s-au concentrat doar pe informațiile dintr-o scurgere de documente SDA, dezvăluită pentru prima dată în presa din Estonia și Germania.

Fără a o numi direct, Meta a recunoscut existența Doppelganger în septembrie 2022, referindu-se la o „campanie de influență coordonată" legată de Rusia pe Facebook.

Contactată de AFP în legătură cu noile acuzații, Meta a făcut referire la rapoartele sale anterioare, care menționau amenințările digitale legate de Rusia, inclusiv unul publicat la mijlocul anului 2024, în care se recunoștea prezența unor reclame legate de Doppelganger.

Meta a mai precizat că este „prima companie tech care a descoperit campania" și că a blocat zeci de mii de postări legate de rețea.

Joseph Bodnar, cercetător la Institutul pentru Dialog Strategic (ISD), a spus că Doppelganger și-a extins operațiunile de la postările tradiționale la reclame pe Facebook, apoi la postări tradiționale pe toate rețelele sociale.

Postările Doppelganger au apărut și la începutul acestui an pentru prima dată pe Bluesky, platforma care atrage mulți utilizatori de pe X nemulțumiți de deținerea acesteia de Elon Musk.

Mesajele sunt amplificate de numeroase conturi de bot care au caracteristici similare - poze de profil generate de AI, biografii identice, zeci de răspunsuri la mesaje produse în câteva zile.

„Democrații americani au aprins fitilul în Ucraina, iar acum țările UE trebuie să plătească factura!" a postat un utilizator pe Bluesky, sub numele „Jake Fitzgerald".

Campania „se adaptează la evenimentele curente... se concentrează pe probleme reale și încearcă să le extrapoleze pentru a le face și mai grave", a explicat Bodnar.

Pe Bluesky, profilurile răspund în general conturilor influente pentru a câștiga vizibilitate, a adăugat Valentin Chatelet, de la laboratorul de analiză digitală al Atlantic Council.

El a subliniat că operațiunea prezenta „un anumit nivel de sofisticare."

Până acum, conținutul Doppelganger pe toate platformele nu a reușit să atragă un public numeros.

„Ce e curios în acest caz este că... o parte din succesul lor vine din acoperirea presei care le denunță activitatea și din rapoartele platformelor și cercetătorilor care dezvăluie ce urmăresc: propagandă rusă flagrantă", a spus Kuster.

loading...
PUTETI CITI SI...