Genial: Schițele lui Da Vinci sugerează că el înțelegea gravitația in termeni actuali cu secole înaintea lui Einstein!

Postat la: 21.02.2023 | Scris de: ZIUA NEWS

Schițele lui Da Vinci, care au fost neglijate timp de zeci de ani, dezvăluie triunghiuri formate de particule asemănătoare nisipului care se toarnă dintr-un borcan. Boabele care cad au descris experimentele pentru a demonstra că gravitația este o formă de accelerație, cu mai bine de 400 de ani înainte ca fizicianul de origine germană Albert Einstein să facă același lucru.

Un nou studiu condus de un profesor de la California Institute of Technology (Caltech) a examinat diagramele din caietele lui da Vinci. Aceste caiete, care au fost acum digitalizate, prezintă experimentele lui da Vinci de la începutul anilor 1500.

"Abia în 1604, Galileo Galilei va teoretiza că distanța parcursă de un obiect în cădere este proporțională cu pătratul timpului scurs; și abia la sfârșitul secolului al XVII-lea, Sir Isaac Newton va dezvolta această teorie pentru a elabora o lege a gravitației universale, descriind modul în care obiectele sunt atrase unele de altele. Principalul obstacol în calea lui Da Vinci a fost faptul că era limitat de instrumentele pe care le avea la dispoziție. De exemplu, el nu avea un mijloc de a măsura cu precizie timpul în timp ce obiectele cădeau", a declarat autorul principal al studiului, Mory Gharib, profesor de aeronautică și inginerie medicală la Caltech.

Einstein a formulat inițial, în 1907, ideea numită "principiul echivalenței", care afirma că experiența de a fi accelerat de gravitație și cea de a fi accelerat în raport cu un cadru de referință fix sunt imposibil de distins.

Pentru a face acest lucru, Einstein a extins ideile din descoperirea de către Newton, în 1687, a legii universale a atracției gravitaționale și din declarația lui Galileo, din 1604, despre legea căderii libere.

"Nu știm dacă da Vinci a făcut alte experimente sau a cercetat mai profund această întrebare. Dar faptul că s-a confruntat cu această problemă în acest mod - la începutul anilor 1500 - demonstrează cât de departe era gândirea sa", a declarat Gharib.

Da Vinci a fost un pictor, arhitect, inventator, anatomist, inginer și om de știință genial. În principal autodidact, el a împachetat zeci de caiete secrete cu invenții fantastice și observații anatomice. Pe lângă desenele detaliate de anatomie umană, în carnetele sale se regăsesc proiecte de biciclete, elicoptere, tancuri și avioane. Din cele peste 13.000 de pagini ale acestor schițe, care au fost ulterior compilate în coduri, mai puțin de o treime au supraviețuit.

Gharib a examinat copiile digitizate ale acestor caiete pentru a discuta cu studenții săi despre studiile lui da Vinci privind dinamica fluxului, atunci când a văzut schițele din paginile Codex Arundel, un caiet care datează între 1480 și 1518. Acolo a observat triunghiurile formate de particule care se revarsă din borcane în mișcare, care erau însoțite de o frază intrigantă scrisă cu scrisul oglindit al lui da Vinci.

"Ceea ce mi-a atras atenția a fost atunci când a scris "Equatione di Moti" [tradus de cercetători ca "echivalență a mișcărilor"] pe ipotenuza unuia dintre triunghiurile schițate - cel care era un triunghi dreptunghic isoscel. Am devenit interesat să văd ce a vrut să spună Leonardo prin această frază", a declarat Gharib.

Gharib și colegii săi au descoperit că da Vinci descria apa sau nisipul aruncat dintr-un ulcior în timp ce acesta se deplasa pe o traiectorie dreaptă paralelă cu solul.

Notele lui da Vinci au arătat că acesta știa că particulele vor accelera în jos și că, odată ce au părăsit ulciorul, această accelerație era provocată doar de gravitație. Da Vinci a argumentat că, dacă ulciorul se deplasa cu o viteză constantă, linia trasată de particulele în cădere ar fi fost verticală, dar dacă accelera cu o viteză constantă, atunci particulele formează o linie dreaptă, dar înclinată, care formează latura ipotenuză a unui triunghi.

Geniul italian a observat că, dacă ulciorul accelerează pentru a elibera picăturile cu aceeași viteză cu care gravitația le accelerează spre sol, se trasează un triunghi echilateral - primul indiciu al principiului echivalenței în joc.

Da Vinci a încercat să formuleze observațiile sale într-o ecuație, dar a abandonat încercarea. Operând o simulare a experimentului său, cercetătorii au descoperit unde s-a rătăcit.

"Ceea ce am văzut este că Leonardo s-a luptat cu acest lucru, dar l-a modelat ca distanța obiectului în cădere [de la punctul de cădere al obiectului] fiind proporțională cu 2 la puterea t [cu t reprezentând timpul] în loc să fie proporțională cu t la pătrat. Este greșit, dar mai târziu am aflat că a folosit acest tip de ecuație greșită în mod corect", a declarat coautorul Chris Roh, profesor de inginerie biologică și de mediu la Universitatea Cornell.