De unde vine agresivitatea?
Postat la: 15.11.2023 | Scris de: ZIUA NEWS

Nu putem trece sub tăcere agresivitatea umană când, din nefericire, ea ne întâmpină la tot pasul, zi de zi. Înlocuirea comunicării și a respectului altei ființe cu lovitura se extinde. O vedem, de pildă, în eforturi de dezinformare și de afectare a prestigiului unor persoane, în exercitarea funcțiilor publice ca proprietate, în împiedicarea libertăților celuilalt, în răzbunări și persecuții, în asasinate și război.
S-a dovedit că omul nu este neapărat bun și rațional, nici măcar de la natură. În unele situații, agresiunea umană o întrece pe cea săvârșită de animale. Destul să observi mediatizarea conflictelor potrivit noii „corectitudini politice" și te lămurești. Imaginea iluministă despre om este astăzi evident înfrântă.
De unde vine, însă, agresivitatea? De unde înlocuirea comunicării cu recursul la forță în relațiile cu alte ființe? Sunt întrebări frecvente, care cer răspuns.
Nu este cazul să amintim istoria reflecțiilor despre agresivitate, deși ea este instructivă. Aș menționa doar că, pentru timpul nostru, contează un mănunchi de abordări.
Prima abordare este cea a psihologului cu formație medicală Arnold Herbert Buss (The Psychology of Aggression, 1961), care consideră că agresiunea este învățată, ca orice alt comportament. Devin agresivi cei care au observat din experiență că agresiunea le procură ceea ce doresc și pot trăi din agresiune. De pildă, cel care observă că prin violență își atinge scopul, o va exercita în continuare. Agresiunea poate fi considerată „reacție la stimuli, care dăunează altor organisme".
A doua abordare aparține creatorului etologiei, Konrad Lorenz (Das sogenannte Böse. Zur Naturgeschichte der Agression , 1963), care susține că agresivitatea ține de presiunea ce stă în spatele mecanismului de selecție descoperit de Darwin. Ea se constată în relația cu alte specii, dar și în relația dinăuntrul unei specii. Există, în orice caz, un „instinct de agresiune (Aggressionstrieb)", la animale și la oameni, care nu este neapărat incontrolabil, în societate fiind canalizat prin ritualuri și ținut sub reguli. El nu vine din vreo „prăbușire culturală (Kulturverfall)", ci ține de „spontanitate". Agresivitatea umană, ce se dezvăluie în războaie, crime, sadism este rezultanta unui „instinct înnăscut" ce tinde spre exprimare și folosește ocaziile de a se manifesta.
O altă abordare a fost elaborată de psihoterapeutul grupurilor, Joseph Rattner (Aggression und menschliche Natur, 1970). Potrivit acestuia, agresivitatea este rezultat al educației și ține de „deformări culturale și educaționale". Împreună, „psihologia comprehensivă a profunzimilor și analiza culturală (Verstehende Tiefenpsychologie und Kulturanalyse)" pot să o explice.
A patra abordare vine din cercetarea violenței (în particular, a terorismului) în societate. Friedrich Hacker a legat ideea unei „programări biologice" cu cea a „atitudinilor învățate social" (Aggression. Die Brutalisierung der modernen Welt,1977) și a susținut că agresiunea este o formă de comportament care poate fi influențată fundamental, așadar, redusă sau potențată, prin „învățare". Cunoscutul consultant de instituții preocupate de combaterea terorismului considera că odată cu conștiința propriei agresivități începe procesul de reducere a agresivității și, în acest sens, a recomandat cooperarea instituțională, inclusiv la nivelul statelor. El a și formulat teze privind „violența", precum „violența este problemă când există soluție la ea" sau „excepții de la interzicerea violenței devin reguli de aplicare a a violenței".
În sfârșit, a cincea abordare aparține lui Erich Fromm (The Anatomy of Human Destructiveness, 1973), care pune agresivitatea într-un cadru dat de două coordonate: „instinctele" cu care este înzestrat omul și „caracterul" format în condițiile lui de viață. Răspunsul cunoscutului psihanalist la întrebarea de unde vine agresivitatea? este dat în forma unor „studii analitice, psihobiografice", care satisfac două întrebări: „1. Ce forțe instinctuale determină un om, ce pasiuni îl constrâng sau îl fac să încline să se comporte cum o face? 2. Ce condiții interioare și exterioare sunt responsabile pentru dezvoltarea tocmai a acestor pasiuni (trăsături de caracter)?". Erich Fromm a făcut și pasul nou, al examinării destructivității nu într-un domeniu sau altul, ci la nivel „global", cum spune el, și al folosirii achizițiilor diverselor discipline, inclusiv neurologia. El a și precizat termenii - „agresiunea" este acțiune, dar și apărare la atacuri, „destructivitatea" este „pasiunea de a controla în mod absolut o ființă vie" - și a distins formele de agresivitate și de destructivitate.
Nu intrăm în discutarea obiecțiilor pe care aceste abordări de referință și le adresează una alteia. Cu siguranță că fiecare izbutește să explice cazuri.
Observ însă un numitor comun în toate acestea. El constă în aceea că abordările amintite sondează individul, ca și cum doar la el își are originea agresivitatea. Faptul că viața individului se desfășoară de fapt în interacțiune cu alți indivizi, în mulțime, așadar, că mulțimile pot deveni agresive și, mai ales, că organizările și mobilizările din societate pot fi ele însele origini ale agresivității este puțin considerat.
Or, tocmai dependența vieții individuale de ansamblul interacțiunilor din care face parte a crescut. Firele dependenței s-au multiplicat incomparabil față de orice altă epocă. Exprimat în termenii filosofiei sociale clasice, „determinismul societal" este mai amplu ca oricând. Ca urmare, la generările deja semnalate ale agresivității trebuie adăugată viața în mulțime și mobilizările acesteia, încât individul nu mai găsește reazem în altceva sau pur și simplu nu mai vede alternative.
Disciplinările din societățile de azi sunt mai puțin directe și mai puțin perceptibile decât odinioară, dar mai complicate și mai subtile, iar individul le rezistă cu greu. Ca efect, este mai răspândit decât oricând comportamentul indus de conștiința că doar în organizările existente cineva și-ar putea reproduce viața sau, și mai nou, că „așa suntem plătiți", „așa se cere", „așa fac alții". Instituțiile epigonice și mass media etalează azi mai clar „instrumentarea" și „luarea unul după altul" în societate, cu consecința expansiunii conformismului și a fake news-urilor.
Deja Ludwig von Bertalanffy (Comments on Aggression, 1956), a observat că, la oamenii, agresivitatea nu servește doar ca mijloc pentru supraviețuire, ci trece mult dincolo de aceasta. „Cele mai periculoase forme de manifestare a agresiunii, care trec dincolo de supraviețuire și autodistrugere, se întemeiază totuși pe trăsături de caracter specifice ale omului, ce stau dincolo de nivelul biologic, mai exact în capacitatea sa de a crea lumi simbolice ale gândirii, ale limbii și ale comportamentului". În generarea agresivității la oameni intră așadar mai mult decât înzestrarea și condițiile reproducerii firești a vieții.
Intră, însă, mai mult și decât „lumile simbolice ale gândirii, limbii, și comportamentului". În spatele acestora stă ceva și mai puternic. Bunăoară, religiile au putut încuraja recursul la spadă, dar nicio agresiune nu a provenit exclusiv din credință. În opinia mea, intră în joc relațiile de putere socială, administrația și politicile, cu condiționările, manipulările și ideologiile lor, cu chemările lor.
Detaliez această observație plecând de la două idei pe care le-am argumentat pe larg în altă parte.
Societățile de azi sunt puse în mișcare de patru subsisteme: economic (în care includ și cercetarea tehnologică), administrativ, politic (în care includ și armata) și cultural. În esență, economia asigură bunuri și servicii necesare viețuirii, administrația facilitează accesul la acestea pe baze de drept, politica explorează alternativele, iar cultura procură motivațiile de acțiune (Metanarativii actuali, 2015). În fiecare moment, societatea este rezultatul interacțiunii subsistemelor. În zilele noastre, însă, politica imprimă direcția mișcării, încât de ea depind comportamente pe scară mare.
Politica nu mai este demult doar coordonare a eforturilor dintr-o societate a cetățenilor maturi, care stabilesc prin dezbatere direcția. Ea a devenit tot mai mult telos, organizări și acțiuni în consecință. Politicile proiectează societăți întregi și devin „administrări". Nici nu mai este un singur fel de a practica politica. Există atâtea feluri de a practica politica, câte tipuri de acțiuni putem decela.
Dar ce acțiuni stau la dispoziția politicii azi? La un inventar, putem vorbi de acțiuni instrumentale, strategice, comunicative, dramaturgice, etice, acțiuni în raport cu absolutul și reflexive (Stăpânirea complexității, 2023). Putem formula, pe baza experiențelor istorice, și unele concluzii. De pildă, o politică redusă la acțiuni instrumentale și acțiuni strategice nu are cum să fie democratică. Ea este în raport cu un scop - valorile fiind cel mult secundare. Politica în raport cu o valoare, ca, de pildă, iubirea semenilor sau dreptatea, este în afara ei. Sau, politica ce ignoră acțiunea reflexivă, care înseamnă ipotetica punere în paranteze a ceea ce este, este inevitabil dogmatică, căci nu ia în seamă schimbarea lumii. Una care rămâne la acțiuni dramaturgice, adică la autoprezentări, este cel mult manipulativă. Una care respinge raportarea la absolut devine nihilistă.
Terenul este deschis pentru diferite modelări ale politicii. În societatea modernă, constituțiile democratice au pus politica pe o direcție nouă. Numai că a rămas tentant să se iasă în afara constituției, iar terorismul, alegând agresiunea, o face. Prototipul rămâne ceea ce spunea Adolf Hitler, la înfățișarea din 1930, în sala de judecată: „Constituția prescrie numai terenul luptei, dar nu și scopul. /.../ Din momentul în care posedăm drepturi potrivit constituției, vom turna statul în forma pe care noi o considerăm corectă" (Der Aufstieg der NSDAP in Augenzeugenberichten, DTV, München, 1974, p.332). Că această turnare a dus la violență extinsă, se cunoaște.
Tipologia politicilor urmează tabloul acțiunilor posibile. În fiecare acțiune este asumată o imagine a omului și se prefigurează un om cu anumite comportamente. Agresivitatea este acolo unde comunicarea a încetat și se recurge la orice mijloc. Devenite exclusive, acțiunile instrumentale și strategice sunt astfel mai susceptibile să încurajeze agresivitatea. O politică bazată pe ele o favorizează, iar oamenii de sub această politică ar putea lua agresivitatea ca ceva „natural".
Agresivitatea nu vine doar din individ, nici doar din biografia lui, nici din relația lor. Ea vine și din alte locuri - tot mai mult din societate, cu organizările, condiționările, manipulările, ideologiile și propagandele lor. De aceea, agresivitatea nu se poate diminua fără a reconcepe organizările instituționale, politicile și acțiunile pe care le favorizează pe direcții noi, sau măcar noi în context. Reconceperea și schimbarea rămân însă tot în răspunderea politicii.
Andrei Marga
-
Mofturile judecătorilor de la Tribunalul Bucuresti
Deoarece lista judecătorilor din cadrul Tribunalului București care ignoră cu o nonșalanță demnă de o cauză mai bună dre ...
-
În Ucraina miroase a revoltă internă! România are depozitele de armament și muniție goale. Tic-tac!
Situația în Ucraina degenerează pe zi ce trece, iar odată cu asta Occidentul colectiv e previzibil ca să-și întoarcă faț ...
-
Vrem o țară ca afară? Chiar așa?
Gândindu-mă cum să răspund la această întrebare, care sub forma unei afirmații este enunțată de mulți români, mi-am dat ...
-
Păcatele lui Kissinger
„Despre morți numai de bine" - ne îndeamnă un vechi obicei creștin. Ca unii care i-am lăudat lui Henry Kissinger abilită ...
-
S-a mâncat bine, al naibii de bine...
Ultimele acorduri de muzică populară se sting, în miros pătrunzător de fasole cu ciolan. Câțiva vizitatori rătăciți plea ...
-
Homosexualitatea lui Kissinger a contribuit decisiv la decăderea spațiului euroatlantic!
Despre homosexualitatea lui J. Edgar Hoover, fostul șef al FBI timp de 48 de ani (1924-1972), ce-a servit sub opt (!) pr ...
-
România și Olanda, legături, similitudini și diferențe pe linie securisto-suveranistă
A venit vremea suveraniștilor! Nimeni și nimic nu-i poate opri. În România moda zilei e suveranismul. Flux și reflux. Na ...
-
Cine nu sare ia condamnare!
Liderii tefeliștilor n-au mai sărit demult. După lansarea acuzațiilor de corupție formulate de DNA la adresa lui Vlad Vo ...
-
Kissinger a fost artizanul Statului Paralel din România
Venise vorba să se facă un mare seminar internațional, Sorin Ovidiu Vântu era la Realitatea, eram parteneri de afaceri ș ...
-
De ce se miră și de ce nu se miră românul
Pe vremuri semnului "exclamării" - un bastonaș cu un punct sub el -, i se spunea (și) semnul mirării. pesemne, în timp, ...
-
Scandalul "Cîțu-vaccinuri-un miliard de euro" o vizează direct pe șefa Comisiei Europene
L-am auzit pe Ion Cristoiu azi dimineață la Gold FM că se îndoiește de consecințele serioase ale instrumentării dosarulu ...
-
Proba proprietăţii în disputa tezaurului românesc de la Moscova
Dacă europarlamentarul român Cristian Terheş, de la tribuna Parlamentului European, nu ar fi solicitat intervenţia înalt ...
-
Relația cu China
China s-a schimbat cel mai mult și a schimbat cel mai mult lumea în timpul nostru, încât acțiunile ei au repercusiuni or ...
-
Numărul vinovaților din Dosarul Vaccinurilor
Numărul celor care au știut cu precizie că aruncăm pe fereastră un miliard de euro pentru vaccinuri anti-Covid, care nu ...
-
Vin alegerile. 2024, miza uriasa! Cartonas ROSU pentru OMUL din UMBRA!
TREI lucruri interesante s-au intamplat in ultimele zile si nu am vazut pe nimeni sa faca legatura intre ele. la prima v ...
-
Candidatul Mircea Geoană, "soțul Mihaelei și fiul tatălui său", cine-l susține și ce șanse are la prezidențialele din 2024
Ieri am prezentat deranjul din PSD generat de candidatura lui Geoană (Decriptarea unei manipulări despre Mircea Geoană ș ...
-
Suveraniștii vor să lanseze lebăda albă în viitoarea baltă electorală
Blocul Suveranist Român a primit botezul în weekend. Șapte partide și-au unit destinul. Prin anunțul făcut de Eugen Orla ...
-
Liderii din business au o obligație
Liderii din business - Pavăl, Ostahie, Ciorcilă, Şucu, Stoica, Creţu, etc - au obligaţia de a lăsa moştenire pentru Româ ...
-
Naționalizarea mascată
În București este posibil și plauzibil să asistăm, nu peste multă vreme, la un proces mascat de naționalizare a imobilel ...
-
O dublă ilegalitate
Din comunicatul DNA referitor la abuzul în serviciu de 1 (un) miliard de euro comis de Cîțu, Vlad Voiculescu și Mihăilă* ...
-
Statele Unite ale Europei generează isterie
Este un proiect mai vechi. Care acum prinde contur. Uniunea Europeană dispare, în mod cert, în forma pe care o cunoaștem ...
-
MIZERIA PE VACCIN!
Ma apuca furia cand ma gandesc la nenorocirile aruncate zilnic asupra oamenilor in acea perioada. Media era asaltata de ...
-
Năstrușnica depravare a firii
Ne-am predat cu toată ființa zeului digital. Decartăm lunar din portofelul virtual sume consistente canalelor de streami ...
-
Cioclii pandemiei tremură "Big Time" alături de Cîțu!
Vă prezint pe scurt azi filmul real al uriașei infracțiuni "Cîțu-vaccinuri-un miliard de euro", de natură chiar să ne et ...
-
Coldea, actor în rolul lui Pacepa, din filmul cu cămătarii Caran, ce rulează pe televiziunile PRIMA!
Coldea are ambiții politice mari pentru 2024: prin Geoană joacă contra PSD, prin Videanu&Company contra PNL, iar cu Toma ...
-
China și America nu se pot ignora reciproc. 45 de ani în care nuanțele sunt mai importante decât fondul
Recenta întâlnire de la San Francisco dintre liderul chinez Xi Jinping și președintele american Joe Biden trebuie înțele ...
-
Summitul din Dubai - 70.000 de delegați, un singur președinte: Iohannis!
Președintele României, Klaus Iohannis, va fi singurul președinte de stat prezent la summitul climatic COP28 care se va d ...
-
-
Miliardarul fără chip a fost prins în fapt!
Scandalul zilei, dar presupun că și al perioadei, este legat de miliardarul fără chip, ce a pornit de la un anunț de pre ...
-
Nu-i mai umiliți pe sărmanii academicieni obligându-i să-și scoată la vedere lipsa de caracter
Ca și biserica națională sau banca națională, Academia română face parte din mitologia națională. Ea este, prin membrii ...