Suspendarea RCA: ASF a atenționat Guvernul că măsura ar putea avea ca efect creșterea prețurilor asigurarilor obligatorii

Postat la: 18.04.2020 | Scris de: ZIUA NEWS

Suspendarea RCA: ASF a atenționat Guvernul că măsura ar putea avea ca efect creșterea prețurilor asigurarilor obligatorii

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a atenționat joi Guvernul că 'măsura suspendării contractelor RCA ar putea avea ca efect creșterea primelor de asigurare RCA la nivelul întregii piețe din România', se arată într-o comunicare oficială.

ASF susține că această creștere a prețurilor s-ar putea produce "ca urmare a necesității transferării costurilor suspendării contractelor RCA în costurile viitoarelor cotracte încheiate", dar și din cauza daunelor din "evenimente în care ar putea fi implicate vehicule neasigurate sau cu contracte RCA suspendate". Autoritatea de Supraveghere Financiară a trimis joi, 16 aprilie, către Guvern și Ministerul Transporturilor un proiect care vizează suspendarea contractelor RCA pe perioada stării de urgență pentru anumite firme afectate de pandemia COVID-19, document prezentat în exclusivitate de HotNews.ro.

În scrisoarea oficială, care însoțește proiectul și anexele procedurii de suspendare a contractelor RCA, ASF trage și un semnal de alarmă - măsura ar putea avea ca efect creșterea prețurilor RCA.

"Totodată, atragem atenția că această măsură a suspendării contractelor RCA ar putea avea ca efect creșterea primelor de asigurare RCA la nivelul întregii piețe din România, ca urmare a necesității transferării costurilor suspendării contractelor RCA în costurile viitoarelor cotracte încheiate sau ca urmare a necesității de suplimentare a costurilor de finanțare a Fondului național de protecție, rezultate din eventuala creștere a despăgubirilor acordate de către BAAR în urma producerii unor evenimente în care ar putea fi implicate vehicule neasigurate sau cu contracte RCA suspendate.", se arată în comunicarea ASF către Ministerul Transporturilor, condus de Lucian Bode.

(...) Referitor la măsura suspendării conntractelor RCA, ținem mai întâi să reiterăm cele anterior transmise UNTRR, prin adresa ASF nr. P1946/31.03.2020, respectiv faptul că legislația națională RCA din România reprezintă transpunere a legislației europene, respectiv a prevederilor Directivei 2009/103/CE, condiții în care, deși prevederile Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie fac trimitere la stabilirea unei proceduri de suspendare a contractelor RCA, ținând cont de hotărârea Curții Europene de Justiție pronunțată în cauza C-80/17, prin care a fost stabilit faptul că:

"încheierea unui contract de asigurare de răspundere civilă pentru pagubele produse de un autovehicul este obligatorie atunci când vehiculul în cauză este încă înmatriculat într-un stat membru și este apt să circule, dar este imobilizat pe un teren privat ca urmare a simplei decizii a proprietarului său care nu mai intenționează să îl conducă",

emiterea și punerea în aplicare a unei proceduri de suspendare a contractului RCA ar reprezenta încălcare a legislației europene, condiții în care România ar putea fi supusă de către Comisia Europeană unei noi cauze de infringement.

Totuși, ținând cont de situația gravă în care se află în această perioadă societățile care au obiect de activitate transporturile rutiere, condiții în care, pentru salvarea acestora de la faliment este necesar ca Guvernul României să adopte o serie de măsuri care să vină în ajutorul acestora, ASF consideră că, pentru a evita deschiderea de către Comisia Europeană a unei noi cauze de infringement, suspendarea cntractelor RCA ar putea fi avută în vedere doar ca măsură temporară, aplicată pentru o perioadă scurtă, cea a instituirii stării de urgență.

În aceste condiții, vă transmitem atașat modul în care ASF apreciază că se poate soluționa suspendarea contractelor RCA pe perioada instituirii stării de urgență generată de pandemia COVID-19, însoțită de anexele acesteia ce reprezintă implementarea utilizării unor formulare tipizate, ăn vederea stabilirii beneficiarilor acestei măsuri și în vederea analizării oportunității transpunerii acestora într-un act normativ ce urmează a fi stabilit și definitivat ulterior, la nivelul Guvernului României, ASF neavând drept de inițiativă legislativă.

Totodată, atragem atenția că această măsură a suspendării contractelor RCA ar putea avea ca efect creșterea primelor de asigurare RCA la nivelul întregii piețe din România, ca urmare a necesității transferării costurilor suspendării contractelor RCA în costurile viitoarelor cotracte încheiate sau ca urmare a necesității de suplimentare a costurilor de finanțare a Fondului național de protecție, rezultate din eventuala creștere a despăgubirilor acordate de către BAAR în urma producerii unor evenimente în care ar putea fi implicate vehicule neasigurate sau cu contracte RCA suspendate.

În ceea ce privește solicitarea de suspendare a contractelor de asigurare CASCO, CMR sau a oricărui alt contract de asigurare facultativă, menționăm faptul că, aceste contracte fiind facultative, se încheie prin acordul părților în conformitate cu prevederile Codului Civil al României, iar orice intervenție a autoritățlor în prevederile acestor contracte reprezintă încălcare a prevederilor art. 21 și 181 din Directiva 2009/138/CE privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și reasigurare (Solvabilitate II).

Cu toate acestea, ASF a avut discuții cu societățile de asigurare care au în portofoliul lor astfel de contracte și a primit asigurări că toate solicitările venite din partea beneficiarilor acestor polițe vor fi analizate și soluționate, astfel încât să se poată obține cel mai bun efect economic de ambele părți.

Din informațiile pe care e deținem, o serie de astfel de solicitări au fost deja soluționate.

Astfel vă transmitem anexat modul în care ASF apreciază că se poate soluționa situația suspendării contractelor RCA pe perioada instituirii strii de urgență generată de pandemia COVID-19, cu mențiunea faptului că, deși înțelegem situația dificilă prin care rec societățile care activează în domeniul transporturilor rutiere, ASF nu poate susține măsuri care aplicate pe o perioadă extinsă au potențialul de a crea prejudicii terțelor persoane prejudiciate în aciidente de vehicule și tramvaie, asiguraților sau care pot intra în conradicție cu prevederile legislației europene.

În contnuare, rămânem deschiși la orice propunere legislativă ar putea fi adoptată în acest sens, pentru a ne exprima opinia tehnică, astfel încât solicitarea să poată fi funcțională."

În ciuda avertismentelor asigurătorilor, ASF a transmis c[tre Guvern un proiect care permite suspendarea contractelor RCA fără depunerea plăcuțelor de înmatriculare

În ciuda avertismentelor asigurătorilor, proiectul final transmis joi de ASF către Guvern va permite suspendarea contractelor RCA fără depunerea plăcuțelor de înmatriculare. Contractele de asigurare RCA încheiate pentru perioade de 6 sau 12 luni de către anumite firme de transport, care și-au achitat integral asigurarea ori nu au rate de primă restante, vor putea fi suspendate pe perioada stării de urgență, arată un proiect al ASF transmis joi către Guvern. Contractul va fi suspendat la cerere o singură dată, în baza unei declarații pe proprie răspundere.

Deși inițial s-a vorbit că suspendarea contractelor RCA să se aplice firmelor de transport marfă și persoane, mașinilor de la școlile de conducere, celor de taxi și rent a car, a căror activitate a fost afectată din cauza interdicțiilor de circulație impuse de criza COVID-19, proiectul obținut de HotNews.ro nu are completat obiectul de activitate al persoanelor juridice, decizia urmând a fi luată de Guvern, au declarat joi pentru HotNews.ro surse apropiate procesului de elaborare a acestui proiect.

Asigurații care vor solicita suspendarea contractului RCA vor trebui să declare pe proprie răspundere că autovehiculul/autovehiculele îndeplinește/îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) autovehiculul/autovehiculele se află pe teritoriul României;
b) autovehiculul/autovehiculele a/au fost imobilizat/e într-un spațiu delimitat, în afara domeniului public;
c) autovehiculul/autovehiculele nu a/nu au produs daune începând cu data instituirii stării de urgență.

loading...
PUTETI CITI SI...