Regele duty-free de la Aeroportul Otopeni va deveni finul cuplului Pandele-Firea

Postat la: 20.02.2019 | Scris de: ZIUA NEWS

Regele duty-free de la Aeroportul Otopeni va deveni finul cuplului Pandele-Firea

O noutate de cancan, Cătălin Lăscuț, care e supranumit și regele duty-free, stapanul spatiilor comerciale si restaurantelor din Aeroportul Otopeni, actionar la firma Millenium Pro Design, este pe cale să devină finul cuplului Pandele - Firea, el fiind un veritabil playboy, deseori zărit în cluburi de noapte și cu vedete de tabloid, achitând notele de plată pentru diverși interlopi.

Cătălin este fiul lui Pavel Lăscuţ, fostul şef al Direcţiei de Supraveghere şi Control din Direcţia Generală a Vămilor. Cei doi, tată și fiu, au deținut restaurantul "Diplomatic" din parcul Herăstrău. Revenind la nunta sa, ca fapt divers - conform celor relatate de presa de scandal -, Lăscuț ar făcut un cadou viitorilor nași, dar în special Gabrielei Firea, în valoare de aproape 100.000 de euro, pentru ca aceștia să accepte să-l cunune.

Millenium Pro Design este din acest punct de vedere un caz paradoxal. Desi nu are licenta de duty-free pentru aeroport, este beneficiarul unui contract de inchiriere care ii permite sa deruleze afaceri in spatiul destinat comertului tax-free. Iar afacerile au prosperat. In doar trei ani, intre 2005 si 2008, firma si-a dublat cifra de afaceri, ajungind de la 16,5 milioane RON la aproape 38 milioane RON. Mai apoi, contractul s-a prelungit pana in 2018, iar acum Catalin Lascut trage sforile pentru o noua etapa de aproape opt ani dupa cum a dezvaluit Ziuanews. Asadar, nu este de mirare ca cei care controleaza Millenium Pro Design ard de nerabdare sa prelungeasca contractul cu aeroportul si sa profite de dublarea spatiilor comerciale disponibile pe Henri Coanda.

Surse avizate, au precizat pentru ziarul nostru că Gabriel Stoe - noul director de la CN Aeroporturi Bucuresti SA, care practic a fost numit de Catalin Lăscuț, vrea ca în maxim două săptămâni să prelungească contractul cu Millenium si cu DNATA - firma de catering -, contracte care expiră peste 3 ani și jumătate, cu încă 5 ani de la data expirării. Problema e că Saade Hardan, reprezentantul pentru România al DNATA (unde CNAB are 5%, iar Tarom 31%) nu este de acord (în anumite medii s-a exprimat că dacă face așa ceva riscă pușcăria!), dar afacerea e gândită și împinsă de la spate de Cătălin Lăscuț, care mai deține 16,5% din totalul operațiunii financiare, ceea ce-l determină să facă acest pas pentru creșterea veniturilor sale. Aceleași surse, foarte bine plasate în mediul transporturilor aeriene, au dezvăluit pentru ziuanews.ro că șpaga este de un milion de euro.

Catalin Lascut este numele cheie in afacerea Millenium Pro Design. Firma a pornit cu trei actionari persoane fizice (Catalin Lascut, Olteanu Ion, Rosca Emil) si un asociat persoana juridica (Heinrig Impex SRL). Fiecare asociat avea initial 25%, insa Lascut conduce de facto intreaga afacere. Olteanu si Rosca erau doar executanti, ei fiind administratorii numeroaselor firme din grupul condus de Lascut. Cei trei se regasesc in documentele oficiale ale unor societati cu afaceri dintre cele mai diverse, de la textile si comert, pina la auto, hoteluri, IT si publicitate. Citeva dintre aceste firme sint: Graftex Prodcom SRL, Art & Craft Design SRL, Graffitti-94 R.B.I. Prodcom SRL, Management & Ad­vertising SRL, Roli Soft SRL, Nara Textil SRL, Millenium Pro Design SRL, Elibex Comserv SRL, Complex Alcor SA., Alliance Networks Grup SRL, Babel Communications SRL.

Desi discret, Catalin Lascut - despre care unele surse ale ziarului nostru sustin ca ar face afaceri sub acoperire cu firme apartinand SRI - este cunoscut ca un afacerist influent in domeniul duty-free. Astfel, Lascut desfasoara operatiuni in magazinele de pe granita prin intermediul Arandi Com (detinuta de Tabacmesa SA, Spania), Santo International SRL (detinuta de off-shore-ul cipriot Aispa Ltd, care are actiuni si la alte firme ale lui Lascut) si, nu in ultimul rind, prin Millenium Pro Design. De asemenea, pe linga Lascut isi face veacul (sub umbrela unei amicitii) si Dan Regman, un tip monden care se da drept prieten al ministrului Finantelor. Fost director al Regionalei Vamale Bucuresti si fost consilier al ministrului Finantelor, Regman se bate cu pumnii in piept prin tirg ca poate rezolva obtinerea autorizatiilor pentru duty-free. O parte din afacerile "internationale" ale lui Lascuț au fost documentate si de SIE, conform declaratiilor din aceleasi surse apropiate serviciilor de informatii.

Millenium Pro Design un caz paradoxal, imediat dupa infiintare si dupa ce a jucat rolul de "cal troian" in cazul Clubului Diplomatic din Capitala (in sensul ca a contribuit doar la infiintarea acestuia si la preluarea spatiunlui, dupa care a cedat actionariatul unei firme intermediare (despre care firma se spune ca are legaturi cu serviciile secrete din Romania). Desi nu avea licenta de duty-free pentru aeroport - cum am mai spus -, a devenit, gratie lui Tudor Jidav, pe atunci director general adjunct dar si un apropiat al sefului firmei de duty free, beneficiarul unui contract de inchiriere care i-a permis sa deruleze afaceri in spatiul destinat comertului tax-free. Iar afacerile au prosperat.

Printre binefacatorii lui Catalin Lascut se numara insa, alaturi de tatal sau, si sistemul extrem de extins de relatii dezvoltat de Miron Mitrea. Asa cum se stie, fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea a avut o preocupare deosebita pentru afacerile din zona aeroportului. Licenta exclusiva pentru Fly Taxi, contractele obtinute de Compania Romprest Service SA si de Romprest Security si schimburile de terenuri care s-au lasat cu dosare la DNA sint doar citeva exemple in acest sens.

Problema spatiilor comerciale din aeroport nu a scapat vigilentei lucrative a fostului ministru al transporturilor. Astfel, contractul cu cei care au primit spatiile si facilitatile oferite au fost facute la indrumarea expresa a lui Miron Mitrea pentru a cimenta o relatie profitabila pe termen lung. Dupa ce afacerea Fly a cazut, extinderea aeroportului a reactivat subit, Miron Mitrea a inceput deja sa traga sfori pentru prelungirea contractului pe care il are firma protejatului lui, Catalin Lascut.

„Operatiunea Siret" poate fi considerata ca o dovada a coruptiei de la frontierele Romaniei ne va asigura, conform planului de rezerva al autoritatilor de la Bucuresti, intrarea spectaculoasa, pe ultima suta de metri, in Spatiul Schengen. Eforturile ofiterilor sub acoperire si sperantele in curatirea sistemului sunt insa zadarnice daca, barem acum, „cutremurul" de la Siret nu-i va zgudui si pe adevaratii mari beneficiari ai contrabandei cu tigari. Care sunt proprietarii de duty-free-uri. Uniti printr-o stufoasa increngatura de interese transpartinice, dar care are un singur numitor comun: Catalin Lascut.

Aceasta este taxa de protectie pe care o incasau vamesii si politistii de frontiera de la Siret. Practic, toti lucratorii de aici, in frunte cu comandantul Aurel Anea faceau parte din „brigada", singurii care nu au fost propusi spre retinere fiind ofiterii sub acoperire ai DGA. Filajul de sase luni facut de catre temutii „vanatori de politisti" a fost dificil, sistemul de comunicare al contrabandistilor cu „protectorii" fiind extrem de sofisticat. Detaliile transporturilor se stabileau doar prin inscrisuri pe hartii care apoi erau arse, prin discutii in beciuri subterane sau prin intermediul unor parole transmise prin copii din satele invecinate.

Contrabanda cu tigari va continua daca nu se ajunge nici acum la adevaratii beneficiari ai acesteia. Toti sefii de la Vama au recunoscut ca grosul tigarilor de contrabanda se vinde in duty-free-uri. Adica „afacerea perfecta" pentru proprietarii care au cazut mereu in picioare. Si chiar si-au extins nestingheriti „combinatiile financiare", cum este si in cazul Aeroportului Otopeni, unde „Fratia duty-free"-urilor a reusit sa dea un tun de 100 milioane de euro. Iar in spatele tuturor acestora se afla un singur nume: Catalin Lascut, cel care are duty-free pana si in „Satul Francez".

loading...
PUTETI CITI SI...