Miza lui Raed Arafat e pe bani grei: Preluarea serviciilor de Ambulanta de catre SMURD. Asta dupa ce SMURD a fost preluat de ISU

Postat la: 21.06.2019 | Scris de: ZIUA NEWS

Miza lui Raed Arafat e pe bani grei: Preluarea serviciilor de Ambulanta de catre SMURD. Asta dupa ce SMURD a fost preluat de ISU

La sfarsitul lui martie, in acest an, Raed Arafat anunta la Tg Mures ca serviciile SMURD vor fi preluate de catre ISU, adica de catre institutia pe care o conduce. In plus, la jumatatea lunii iunie, apare informatia ca serviciile de Ambulanta vor fi preluate la randul lor de catre SMURD. O afacere pe multi bani de la buget, ISU urmand sa-i gestioneze pentru modernizarea SMURD si Ambulanta.

E adevarat ca in ultima vreme, serviciile de Ambulanta nu mai functioneaza eficient. Parcul de masini de interventie este scazut, ambulantele sunt prost echipate, cu aparatura invechita, mai mult, echipajele s-au imputinat cu mult sub limita admisibila. Sursele Ziuanews sustin ca acesta situatie s-a creat deliberat pentru a duce serviciile de Ambulanta la pragul de jos - pentru un caz tipic de complexitate medie se asteapta Slavarea intre o ora si trei ore! - tocmai pentru a fi preluate de catre SMURD. Pasul unul, cum am mai spus, a fosr preluarea SMURD de catre ISU.

Bugetul reunit numai pentru functionarea acestor servicii SMURD/ Ambulanta ar urma sa fie din 2020 evaluat la peste 1 miliard de euro. Ca ordin de marime este aproximat la bugetul actual total al Primariei Capitalei. Asta numai pentru functionarea eficienta in toata tara, implicand masini de Salvare echipate modern, autoutilitare de resuscitare, elicoptere, avioane jet de mici dimensiuni pentru transport de urgenta in strainatate. O investitie care pe cinci ani, pana in 2025, ne informeaza surse avizate, ar urma sa ajunga la aproximativ 5 miliarde de euro, deci inca 1 miliard de euro pe an. De la Buget ar urma ca aproximativ 2 miliarde de euro anual (investitii, mentenenta si personal) sa eficientizeze acest mecanism in mana lui Raed Arafat, artizanul ISU. Fireste, cu licitatiile aferente, care pana acum, in istoria achizitiilor masinilor de Salvare (SMURD si Ambulanta) au fost supradimensionate, dupa cum a dezvaluit presa de-alungul timpului.

O utilitara de Ambulanta cu resuscitare second hand (reconditionata) a fost achizitionata cu preturi cuprinse intre 80-100.000 de euro. Aproximativ 10-12 bucati pentru 1 milioan de euro. O utilitara noua, ultradotata, s-a spus ca este evaluata la 140-150.000 de euro. In realitate, dupa orice cautare pe internet, oricat de simpla, aflam ca in Germania de pilda o utilitara nou-nouta de Ambulanta cu resuscitare, cea mai complexa, costa aproximativ 75.000 de euro. Ca atare, daca se va continua politica de achizitii de pana acum, adica o politica a "parandaratului" prin comisioane, s-ar putea sa aflam ca o Salvare de tip SMURD/ Ambulanta ar putea costa si 200.000 de euro. Daca am pune sumele reale si nu pe cele "vopsite" in acte, atunci cu 1 milion de euro se pot cumpara si 20 de ambulante, necesitatile Capitalei, de pilda, pentru SMURD/ Ambulanta (serviciile ISU adica) fiind pentru un parc de minim 1.000 de utilitare la o populatie de 2,5 milioane de locuitori si o medie "de confort-rezerva" de 1.500 de masini (ca in statele civilizate, adica o masina de Salvare la aproximativ 1.500 de locuitori.

Numai pentru eficientizarea serviciului in Capitala, cu investitiile aferente, ar fi nevoie de 75-100 de milioane de euro doar pentru achizitionarea de utilitare. La nivelul intregii tari, pastrand proportiile ar mai fi nevoie de inca 15.000 de utilitare, adica 1,2 miliarde de euro. Numai ca preluarea de catre ISU pe intreaga retea, conform planului prezentat presupune ca aceasta centralizare ofera si flexibilitate. De exemplu, in caz de necesitate, supraaglomerare, serviciile de Ambulanta se suplimenteaza din orasele si judetele invecinate, printr-o retea complexa de dispecerate. Daca sunt cazuri de inundatii, incendii, cutremure etc. acest parc autoutilitar national actioneaza la unison. Ca atare, estimarea arata ca 1 miliard de euro investitii in astfel de masini ar fi suficient pentru intreaga tara.

La acestea se adauga inca 1 miliard de euro cheltuieli cu personalul, angajari, suplimentari de medici, asistente etc. Pe care deocamdata nu avem de unde sa-i luam pentru ca au plecat din tara, iar cei ramasi sun insuficienti sau nepregatiti. Aici ISU are in plan infiintarea unei Universitati care sa pregateasca strict acest personal, dupa modelul occidental, dupa cum ne informeaza aceleasi surse. Ar urma ca profesorii de la aceasta scoala superioara de pregatire sa fie adusi din afara intr-o prima etapa, o perioada de minim un an, care sa pregateasca primul "val" de specialisti pentru interventii de urgenta.

Cum spuneam, in investitii, se prevede si achizitionarea pana in 2025 a unui numar optim de 50 de elicoptere specializate si 10 avioane de tip jet utilate pentru transportul de urgenta. Pe langa toate acestea, mai multe aplicatii pentru smartphone si pc care sa arata in timp real unde se afla ambulanta, in cat timp ajunge, daca mai are pacienti pe traseu, sau vine direct. De asemenea aplicatii de tip SOS cu GPS pentru declansarea automata a procedurilor in caz ca pacientul nu poate suna la 112, dar si alte aplicatii IT legate de supravegherea persoanelor cu risc (batrani, bolnavi cronici etc.).

Toate astea arata foarte bine pe hartie si daca se vor realiza va fi o veritabila victorie care va salva mii, zeci de mii de vieti. Ar trebui sa fie o prioritate pentru Guvern. Temerea tuturor este, insa, ca prin aceste preluari, ISU nu va face altceva decat sa-si sporeasca bugetul si sa dea banii pe licitatii trucate, pe achizitii supraevaluate si pe aplicatii IT platite cu milioane de euro ale caror performante sunt discutabile. Asa cum este si actuala aplicatie ISU (Ro-Alert) pe care s-au platit o gramada de bani si al carei nivel de performanta/ utilitate este foarte scazut, deja depasit de aplicatiile similare de pe plan international.

loading...
PUTETI CITI SI...