MARe, un muzeu donquijotesc
Postat la: 12.10.2018 | Scris de: ZIUA NEWS
Un punct de vedere extrem de incisiv, enuntat si publicat de Grid Modorcea, Dr. in arte, Senior Editor al ziarului Jurnalul Bucurestiului, ziarist cu vechime in presa românească si americană, stabilit de 10 ani la New York. Este total diferit de celelalte articole publicate, care au insotit deschiderea acestui muzeu privat in Bucuresti: Muzeul de Artă Recentă. Autorul articolului a participat la deschiderea oficială.
Cine merge la Alcalá de Henares, localitatea unde s-a născut Cervantes, și caută casa lui, care e muzeu, vede la intrare statuia lui Don Quijote. Această imagine mi-a fost declanșată deunăzi de un personaj ivit pe Bd. Primăverii, la nr. 15, care invita mulțimea de acolo să pătrundă în clădirea din spatele lui și, dacă nu-i place cuiva ceva, s-o spună. Mă aflam și eu acolo, în mulțime, și am să dau curs invitației.
În primul rând trebuie să spun că personajul seamănă izbitor cu Don Quijote, deși e scund, aș fi putut să-l compar cu un spiriduș, cu Puck sau Ariel, fiindcă e iute, vioi, dar per total pare caricatura lui Don Quijote. Pe dinafară, da, dar pe dinlăuntru are toate visele lui mari, mărețe, așa cum este clădirea în care ne-a invitat să intrăm. Clădirea nu poartă numele MIC, cum ar putea crede orice pitic, ci are un titlu chiar măreț: MARe, așa se scrie, iar de citit se citește Muzeul de Artă Recentă, primul muzeu privat din România ceaușistă și post ceaușistă. De fapt, se pare că nu a mai existat cu acest statut decât Muzeul Simu, cândva, la 1910. Și personajul are un nume, Erwin Kessler, curatorul muzeului, care a găsit un binefăcător, un libian sau libanez (putea fi și chinez, fiindcă chinezii au invadat peste tot, numai la New York, acum zece ani exista un singur Chinatown, acum sunt nouă!), care a construit muzeul în high life-ul bucureștrean, în zona bogătașilor, a oamenilor cu bani, totul fiind împânzit de vile, hoteluri, restaurante și trai-neneacă. E o zonă de lux.
E o zonă în care, dacă te gândești la corupția din România, nu-și permit să adaste decât cei care se descurcă bine. Și, ca nuca în perete, în acest loc simandicos și parvenit, cu spectrul fostei nomenclaturi pe aproape, a apărut un muzeu de artă, artă recentă, care nu înseamnă artă de curând, ci artă a marilor valori, a celor care aduc o schimbare, cum spunea dl. Erwin, a celor care aduc ceva nou pe poteca artei. Conceptul este total confuz, nu este potrivit cu ambiția exhaustivă a curatorului, cum am dedus și dintr-un interviu. Aș putea să fac și eu o teorie a chibritului și spun că e recentă. Am văzut artă recentă la New York, este chiar o modă a acestei trendințe în care un artist își expune ultimele lucrări. Dar nu are pretenția că ceea ce este recent, este mai bun ca ceea ce este trecut, că ar cuprinde tot orizontul artei. Mai ales schimbările de macaz. Dar hai să trecem peste concept, să pășim înăuntru. Teribil trebuie să fie, mi-am spus, i-a să vedem care sunt noutățile, cei care, prin operele lor, au schimbat macazul în istoria artei.
Înainte de toate, înainte de a pătrunde în muzeu, trebuie să spun că am dat roată locului și am văzut o clădire neagră, ca o moară de vânt neagră, ca monstrul cu care se lupta Don Quijote. Negru, n-am nimic cu negrul. Dar nicăieri pe pământ unde am fost, nu am văzut un muzeu negru, de parcă e un mausoleu pentru Cavalerul Tristei Figuri. Și îmi apăreau în ochi muzeele lumii, mă gândeam la MoMA sau mai ales la Guggenheim, ca o spirală din marmură albă, cu ferestre peste tot, supraluminat de soare. Și toate cele peste 1 500 de galerii pe care le-am văzut la New York, sunt super spațioase. Într-un spațiu cât tot MARe, cât îl are Pace Gallery, de pildă, locația de pe 57 St., se derulează câteva opere. Pe un perete de 7 pe 3 metri, doar o lucrare! Nici Adrian Ghenie la Pace, în locația din 25 St., care are niște săli gigant, nu a fost lăsat să expună mai mult de 20 de lucrări. Operele sunt puse astfel în valoare.
Alături de MARe există Ambasada Coreei de Sud. Spun acest lucru fiindcă nu se poate imagina ce rețea de galerii are această țară la New York. Nu mai vorbesc de calitatea oamenilor, a sud-coreenilor, care este un model pentru americani și pentru oricine, cred că este comunitatea cea mai rafinată a New York-ului. Iar galeriile lor sunt de o mare eleganță, iar toate evenimentele de artă sunt memorabile, așa cum am arătat sistematic în ultimii 10 ani, de când trăiesc la New York.
Dar aici, la MARe, am văzut ceva MIC, de nedescris, zeci de lucrări îngrămădite pe niște culoare înguste, exact ca ferparele în ziar. Românii nu s-au mai desprins de această practică a înghesuirii lucrărilor până la sufocare! De atâtea ori am arătat ce prostie fac. Pe spații cât mai mici, lucrări cât mai multe! Chiar și cele mai bune lucrari, chiar și cele geniale, se pierd, își pierd valoarea în acest ghiveci. Și toate spațiile din întunecatul muzeu sunt meschine. Nici unul nu dă aer operelor expuse, dreptul la libertate. Toate cele cinci niveluri ale căldirii nu au lumină, totul este meschin, îngrămădit, parcă clădirea a fost concepută pentru un bordel, nu pentru un muzeu. Sălile sunt bune pentru un cabaret, pentu jocuri de noroc, pentru practici ca la Atlantic City, nu pentru muzeu de artă.
La New York exista numai o singură clădire în acest stil, gen cavou, cazemată, Whitney Museum, de pe Madison Avenue, dedicat numai artei contemporane americane, dar greutatea de cavou era irespirabilă, de acea proprietarii lui și-au mutat adresa și au construit în Chelsea un alt muzeu cu datele de libertate necesare artei.
Acesta este decorul oferit de MARe. Care sufocă între etaje, ca un sandwich, lucrările candaianului Jeff Wall, fotografii de doi metri și cu imagini neorealiste, în maniera lui Diane Arbus sau a fotografilor sud-coreeni, care sunt plasate într-un spațiu mic, ca într-un lift. Astfel de lucrări trebuiau să aibă aer, spațiu, cât un etaj al muzeului. Dar așa, înghesuite în „lift", își pierd orice valoare, nici nu le bagi în seamă. Dl. Erwin ne-a spus că această clădire, așa cum o vedem, este exact ceea ce și-a dorit, ceea ce a visat.
*
Dar să vedem mai de aproape leopardul, de dincolo de gard, adică ce expune acest muzeu. Colecția de artă permanentă, artă românească, după 1965. Nu există lucrare din acest muzeu pe care să nu o cunosc, să nu o fi văzut expusă în alte muzee, galerii, ateliere. Totul este déjà vu. Noutăți cu lucrări fără nici o cotă de Florin Mitroi și Ion Grigorescu, numite „capodopere"! Unde este noutatea cu care ne provoca dl. Erwin, noutatea schimbătoare de macaz? Nu există.
Muzeul adună toți corifeii artei românești recente, de la Ion Țuculescu și George Apostu la Horia Bernea și Marian Zidaru. Nu lipsește nimeni important, mai ales pe latura dizidentă, să spun așa, fiindcă mi-e greu să văd un muzeu de artă contemporană românească din care lipsește Mirel Zamfirescu sau Ștefan Câlțea. Dar nu lipsesc Andrei Cădere, Nicolae Comănescu, Paul Neagu, Ştefan Bertalan, Roman Cotoşman, Pavel Ilie, Diet Sayler, Alexandru Chira, Ioana Bătrânu, Vioara Bara, Teodor Graur, Dan Perjovschi, Dumitru Gorzo, Victor Man, Ecaterina Vrana, Vlad Nancă, Gili Mocanu, Anca Mureşan, Ovidiu Feneş, Cristina David, Ion Bârlădeanu și mulți alții, peste 100 de artiști recenți (care nu sunt adică nici contemporani, nici moderni, sunt recenți, de la Congresul al IX-lea la PCR, care s-a dezis de povara realismului socialist). Dar nici un artist român din cei semnalați de mine la New Yrok, din școala clujeană și băimăreană, îndeosebi.
Ceea ce ne oferă MARe nu este semnificativ pentru viitorul artei românești, căci așa ceva se poate vedea și la Muzeul Național de Artă Contemporană, la MNAR, la sala de expoziții a Bibliotecii Naționale și în alte locuri.
Nu aceasta este problema, problema esențială este că avem aici o selecție exclusiv estetică, mai exact, colecția de artă permanentă a muzeului suferă de estetism. Toate lucrările sunt emanații figurative și nonfigurative, dar de un estetism minor, adesea frate cu kitsch-ul, cum sunt numeroasele colaje fotografice. Lângă lucrări consacrate de Marin Gherasim sau Horia Damian, de pildă, există și teribilisme. Este ceva studențesc, să nu zic infantil, precum niște mileuri de bucătărie cu titluri lubrice.
Ne cantonăm într-o zonă moartă a artei, fiindcă așa ceva nu mai face nimeni. Nu cred că vreo una din aceste lucrări are vreo șansă să fie într-o galerie din New York. Muzeul are și o bibliotecă. Rarefiată, deocamdată, de aceea, primul gest pe care l-am făcut a fost acela de a-i oferi d-lui Erwin pentru această bibliotecă două cărți, FINE ARTS IN AMERICA și ARTIȘTI ROMÂNI LA NEW YORK, poate află care este soarta artiștilor români în focusul artei mondiale și care sunt tendințele artei actuale, cele mai recente (galeriile newyorkeze abundă de expoziții cun titlul „opere recente"). Dacă ajungi la Viena, arta românească dispare. N-ai să întâlnești nicăieri piese de nivelul celor expuse la MARe. Estetismul nu mai are nici o șansă decât între artiști, între prieteni, ține de arta de atelier, de arta elitistă. Și cea mai mare dovadă o avem la licitațiile de la Artmark, unde lucrări precum cele de la MARe sau asemănătoare, nu se vând sau se vând cu prețuri derizorii. Am fost la zeci de lictitații la Armark, cunosc bine situația artei românești contemporane, într-un context când cele câteva galerii ale Bucureștiului sunt moarte, de parcă n-ar mai exista artiști. Poate au fugit la New Yrok, se află printre cei 50 de mii de artiști plastici americani pe care în numără acest oraș, plus încă vreo 200 de mii care vin din afară. Poate vor să învețe și ei să fie competitivi. Așadar, în cazul MARe, purceaua este moară în coteț, exact ca în tabloul kitsch numit „Porcii noștri".
România profundă n-ar pierde nimic dacă aceste lucrări s-ar rătăci odată cu muzeul. Care nu reprezintă nici România trecută, nici Românica prezentă și nici pe cea viitoare. La intrarea în muzeu, există o lucrare din lemn de forma unui sarcofag. La alte proporții, muzeul e un mare sarcofag, sarcofagul artei românești contemporane. Eu aș salva de aici câteva lucrări de artă religioasă, poate și un obiect din lemn cu încrustături colorate, rafinat cioplit, caligrafiat (fără să fie numit sau dat autorul), dar aglomerația le sufocă, asemenea invaziei asupra inocenților, așa cum sugerează un tablou al lui Marian Zidaru de la subsol. Da, există o agresiune din toate direcțiile asupra inocenților, singurii care ar putea salva România, care, cu zborul lor îngeresc, ar face aerul respirabil.
Evident, printre aberațiile care se petrec constant în România, e posibil să existe și un astfel de muzeu. El este excepția care confirmă regula. Numai că, mă pun în pielea proprietarilor, acest muzeu este privat. Aici e cheia problemei. Ori dacă e privat, trebuie să trăiască, proprietarii trebuie să câștige, să-și acopere cheltuielile. E nevoie și de MICc, nu numai de MARe. Adică și de un vad comercial. Cu un băruleț și cu vânzare de căni și alte ambalaje cu dichis, nu se poate susține afacerea. Fiindcă, înainte de a fi muzeu, MARe este o afacere. Afacere cu artă. Sper să nu se ajungă la modelul lui Andy Warhol, care a făcut dintr-o cutie de conserve Mona Lisa a Americii! Acest muzeu nu este ca MNAR, finanțat de la buget, iar personalul de acolo poate să doarmă, cum doarme de 30 de ani, că leafa merge. Dar la MARe nu merge, el trebuie să câștige ca să țintească la iluziile lui Don Quijote, care visează numai la schimbări de macaz.
Noi îi dormin acestui muzeu viață cât mai lungă. Îi dorim să facă rai din iad. Să nu fie ca Negru indezirabil, un filmuleț de două minute care se proiectează la subsol, unde o femeie rătăcită într-un colț de urbe îl caută disperată pe un anume Vanghele, soțul ei, desigur, care s-o scoată din încurcătură. Unul din marii artiști ai Americii se numește Richard Serra, care expune curent la Gagosian Gallery, iar pecetea lui inconfindabilă este negrul. Tablourile sale negre sunt memorabile, fiindcă au o spiritualitate luminoasă. Așa a gândit schimbarea de macaz, cu Pătratul negru, și Malevich. Și de acolo a țâșnit vertiginos abstracționismul. Și pentru MARe soluții ar fi. Dacă proprietarii ar lăsa donquijotismele deoparte și vor citi cu atenție cărțile dăruite de mine, le vor găsi.
Grid Modorcea, Dr. în arte
-
New York Times: Anulînd fără dovezi alegerile, CCR a oferit un cadou Rusiei
Puternicul ziar The New York Times dedică azi spații ample unei analize a situației de criză din România, afirmînd că CC ...
-
Boarding Pass verifică facturile despre zborurile private ale lui Marcel Ciolacu: Ce spune site-ul despre dovezile prezentate de liderul PSD
Boarding Pass, site specializat în ştiri din aviaţie, continuă verificările vizând facturile prezentate de prim-ministru ...
-
Serviciile ruse de informații: SBU a încercat uciderea unor ofiţeri de rang înalt şi a familiilor acestora în Moscova
Serviciul Federal de Securitate al Rusiei (FSB) a anunțat joi că a dejucat mai multe comploturi ale serviciilor de infor ...
-
Secretul murdar al Europei: Bătrânul continent se prăbușește în ritm accelerat
În contextul în care Donald Trump este pe punctul de a prelua din nou Casa Albă peste câteva săptămâni, iar economia Eur ...
-
CCR a anulat alegerile degeaba: Nu Rusia, ci PNL a atacat cibernetic România in campania lui Călin Georgescu. Un document ANAF confirmă manipularea de pe TikTok
O ancheta incendiara a snoop.ro demonstreaza ca promovarea masiva a lui Calin Georgescu de pe tik-tok nu a fost un atac ...
-
Asasinarea generalului rus: a fost publicată prima mărturie a suspectului reţinut
Rusia a reţinut un cetăţean uzbek despre care anchetatorii cred că a plasat bomba care l-a ucis pe generalul Igor Kirill ...
-
Ies la iveală abuzuri inimaginabile ale lui Alfred Bulai. Își bătea elevele de școală generală la fundul gol pe care le apleca peste bancă
Fostul profesor de la SNSPA, Alfred Bulai, este tinta unor noi dezvaluiri. Astfel, actualelor victime li se adaugă amint ...
-
Fostul dictator sirian Bashar al-Assad deține proprietăți imobiliare in România conform unei liste publicate de Wall Street Journal
Odată cu căderea regimului fostului președinte sirian Bashar al-Assad, a început o „vânătoare internațională" pentru bun ...
-
Fost procuror general identifică o greșeală care ar putea fi speculată de Călin Georgescu
Fostul procuror general al României, Augustin Lazăr, spune că serviciile secrete și Consiliul Suprem de Apărare al Țării ...
-
Până la urmă, rușii lui Putin, sau oamenii lui Trump l-au propulsat pe orbita prezidentialelor pe Georgescu?
Ceva interesant: în noaptea de duminică spre luni, când numărătoarea voturilor la parlamentare era în toi, apare o posta ...
-
O să iasă un iureș de nedescris: Horațiu Potra a condus operațiuni neoficiale în numele statului român
Horațiu Potra, omul arestat pentru că ar fi urmărit să producă tulburări sociale și deținea mai multe arme în mașină, a ...
-
Cercetarile secrete ale Pentagonului: Reîncarnarea este reală. Pe ce informații se bazează raportul serviciilor de informatii
Un raport al serviciilor de informații ale armatei americane, redactat în 1983 și desecretizat de CIA în 2003, a revenit ...
-
A fost virusul Covid scăpat dintr-un laborator chinez? Cea mai plauzibilă variantă, conform unei comisii din SUA
O comisie a Congresului american privind pandemia de COVID-19 a publicat luni, 2 decembrie, un raport în care consideră ...
-
Presa americană: Viziunea lui "Trump de România" - respingerea războaielor perpetue și a politicilor woke!
Dacă ești atent la context și la preocupările cetățenilor obișnuiți, victoria lui Georgescu în România nu a fost deloc u ...
-
Viața fiicelor țarului. Cine sunt Maria, Katerina și Luiza Rozov: între nunţi de miliarde și cariere departe de lumina reflectoarelor
Putin și-a păzit mereu cu gelozie viața privată, protejând-o în special pe cea a fiicelor sale, Maria și Katerina, născu ...
-
De ce ar fi fost chemat Marcel Ciolacu la Budapesta. Telefonul care a schimbat soarta României!
Ascensiunea fulminantă a lui Călin Georgescu, candidatul independent care a dat toate calculele peste cap după ce s-a ca ...
-
O criză mondială uriașă despre care nimeni nu vorbește: urmează un colaps major pentru jumătate dintre cele mai mari economii ale lumii
Îmbătrânirea populației globale pune deja presiune asupra finanțelor publice, iar agențiile de rating avertizează că dec ...
-
Bolojan a dat jos 28 de statui românești și a pus 10 monumente pentru Ungaria!
Ascunse într-o firidă din spatele marii clădiri a actualului Muzeu al Țării Crișurilor, zac roase de mucegai și găinaț d ...
-
Rachetele folosite de Rusia în Ucraina conțin componente occidentale: descoperiri alarmante despre lanțurile globale de aprovizionare
Între ianuarie și noiembrie 2024, Rusia a lansat 194 de rachete balistice asupra Ucrainei, atingând un vârf al atacurilo ...
-
Angela Merkel face dezvăluiri. Fostul cancelar al Germaniei nu crede in șarada lui Donald Trump
Angela Merkel, care, în noile sale memorii, îşi exprimă temerile cu privire la ordinea democratică occidentală cu Donald ...
-
Rusia vrea o nouă ordine mondială și fragmentarea Ucrainei într-un plan secret adresat SUA
Rusia intenționează să prezinte Statelor Unite un plan detaliat pentru conturarea unei noi ordini mondiale până în anul ...
-
Păun Gabriel de la Ocolul Silvic Vidra, caz clasic de infractor-pacient scăpat de la Bălăceanca
Ziarul nostru a relatat pe larg cum Baza experimentală a Ocol Silvic Vidra aparținând de INCDS MARIN DRACEA București, a ...
-
Suveica PSD-AUR: Interpușii PSD l-au propus în funcția de director general al Romprest pe fiul patronului Realitatea Plus care are banii băgați la AUR
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) l-a propus în funcția de președinte al CA și director general al Rompres ...
-
Departamentul de Stat al SUA a finanțat Ateismul pe plan global
Un raport al Camerei Reprezentanților din Statele Unite acuză Departamentul de Stat că a promovat ateismul în lume, sub ...
-
Reportaj Hotnews: Ce înseamnă „expulzările în masă" pe care vrea să le facă Donald Trump. Primele semne că lucrurile se schimbă în America au apărut deja
Corespondentul HotNews în SUA a stat de vorbă cu imigranți și avocați din Philadelphia specializați în acest domeniu pen ...
-
Ciolacu, Grindeanu și Simonis au călătorit de mai multe ori la Nisa cu jet privat închiriat de Nordis împreună cu fetițele favorite
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, ministrul transporturilor Sorin Grindeanu (PSD) și Alfred Simonis (pe atunci deputat P ...
-
Lovitură de teatru în scandalul fraudării fondurilor europene la OS Vidra. Clasare a cauzei pentru șase dintre cei anchetați timp de un an
Ziarul nostru a relatat pe larg cum Baza experimentală a Ocol Silvic Vidra aparținând de INCDS MARIN DRACEA București, a ...
-
Mișcarea pe care o face miliardarul Warren Buffett ridică multe semne de întrebare. Se pensionează sau anticipează criza financiară?
Berkshire Hathaway, condusă de legendarul investitor Warren Buffett, a publicat recent rezultatele economice, care arată ...
-
Trump face o promisiune-șoc: "Voi spune adevărul despre OZN-uri și marile secrete ale lumii"
Donald Trump a declarat că, din prima zi a noului său mandat, va începe refacerea imaginii Statelor Unite, după ce a înv ...