Directorul general Electrica a uzat de mai multe ori de fals în declarații notariale și uz de fals pentru a ocupa poziții de conducere

Postat la: 24.05.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

Directorul general Electrica a uzat de mai multe ori de fals în declarații notariale și uz de fals pentru a ocupa poziții de conducere

După dezvăluirile de luna trecută privind incompatibilitățile și conflictele de interese ale unor administratori ai Electrica, mulți s-au întrebat care au fost efectele și cum de managerii nu au sesizat aceste lucruri. Doi dintre cei patru administratorii criticați nu se mai regăsesc în noua structură a Consiliului de Administrație.

De azi încep dezvăluirile privind cel mai important post executiv din Electrica, cel de Director General. Când ne gândim la profilul unui director general al unei companii listate pe piața de capital de la București și Londra, ne așteptăm ca dincolo de calități profesionale confirmate de realizări, să regăsim și o ținută morală cel puțin peste medie.

Corina Georgeta Popescu a apărut în prim-planul public la finalul lui 2015, odată cu instalarea guvernului tehnocrat al lui Dacian Cioloș, fiind extrasă din middle managementul OMV Petrom și numită Secretar de stat la Ministerul Energiei. Vă amintiți ce spunea dl. Cioloș? Că a apelat la profesioniști care vor da o mână de ajutor guvernării până la alegeri, dezinteresați de câștiguri materiale, care nu vor folosi funcția publică ca pe o trambulină în carieră pentru și care se vor întoarce în mediul privat la finalul mandatului.

Chiar dacă legea interzice participarea secretarilor de stat la administrarea societăților comerciale, excepțiile fiind aprobate doar de primul-ministru, Cristian Bușu și Corina Georgeta Popescu, secretari de stat în Ministerul Energiei, primesc acest favor imediat și sunt numiți și membri în Consiliul de administrație al Electrica. Veniturile cumulate din cele două funcții depășeau 7000 euro/lună. Între timp, Cristian Bușu, la sesizarea mea, a fost trimis la finalul lui 2020 în judecată de Parchet pentru fals în declarații și uz de fals în legătură cu ocuparea poziției de administrator Electrica.

În februarie 2017 Corina Georgeta Popescu este eliberată din funcția de Secretar de stat, în urma crizei stocurilor de cărbune din ianuarie, care a condus la explozia prețurilor energiei, domenii aflate în responsabilitatea ministerială a Corinei Popescu. Demiterea din funcția de Secretar de stat nu a fost urmată și de demisia din Consiliul de administrație Electrica, unde a funcționat până în 30 martie. Sedusă de putere, Corina Popescu, cu puternica susținere a deputatului Iulian Iancu, președintele Comisiei pentru industrii din Camera Deputaților este numită în martie 2017 ca membru provizoriu în Directoratul Transelectrica, cu mandat până în septembrie și pentru că susținerea trebuia folosită până la capăt, începând cu iunie este numită Director general al Transelectrica.

La numirea în funcția de Director general Transelectrica, așa cum a scris presa, au fost voci în piața de energie care au ridicat problema incompatibilității dintre poziția de membru în Directoratul Transelectrica și cea de membru al Consiliului de administrație Electrica. Incompatibilitatea trebuia analizată de ANRE, autoritate "independentă" aflată atunci, dar și acum, "la butoniera" deputatului Iulian Iancu. Ghinionul se ține de Corina Popescu și scurtul mandat are o nouă "realizare" și în plină vară, jumătate din Bucuresti rămâne fără energie electrică. Pentru acest motiv, probabil, mandatul interimar de Director general este prelungit până în mai 2018 când este revocat, dar rămâne membru în Directorat.

Pentru că PLUSvaloarea trebuie perpetuata în funcții bine plătite, i se returnează un "serviciu" făcut anterior( o să dezvolt subiectul în alt episod) și Corina Popescu este numită la 1 iunie 2018 Director general la societate Distribuție Energie Electrică Muntenia Nord, controlată de Electrica, care asigură distribuția energiei în 6 județe, fiind până la aceeași dată membru în Directoratul Transelectrica. Vă mai spun și că în aceea perioada SDEEMN a avut cea mai slabă performanță dintre cele trei filiale de distribuție Electrica. Dar acest pas nu era decât trambulina de propulsare în scaunul de Director general al grupului Electrica, pe care-l ocupă desigur tot interimar începând cu 1 noiembrie 2018. Prima grijă a doamnei a fost legată de susținerea propunerii de majorarea nesimțită a veniturilor pentru domnia sa și administratorii Electrica și a fost nevoie de intervenția fermă și directă a Ministrului energiei pentru a stopa acest demers, situație descrisă pe larg de presă. Și pentru că în cazul Corinei Popescu tot ce e provizoriu devine definitiv, este numită Director general al grupului Electrica la 1 februarie 2019, pentru un mandat de 4 ani.

Acesta este traseul neromanțat și descoperit al carierei din ultimii 6 ani al unui "tehnocrat" venit pentru un an să pună umărul la creșterea performanței sectorului energetic, care apoi urma să se întoarcă în mediul privat, de unde venise. În niciuna din pozițiile ocupate venitul lunar nu a fost sub 6000 euro, ajungând și la peste 25.000 euro. Unii vor spune, asta e! Cine poate, oase roade. Doar că... Doar că aceste funcții bine plătite au fost obținute prin încălcarea grosolană a legii, prin fals și uz de fals. În conformitate cu prevederile Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, legislația europeană prevalează asupra legislației naționale.

DIRECTIVA (UE) 2019/944 a PARLAMENTULUI EUROPEAN și a CONSILIULUI din 5 iunie 2019, privind normele comune pentru piața internă de energie electrică, în vigoare de la 1 ianuarie 2021, prevede la Articolul 48( aceleași prevederi se regăseau și în reglementarea anterioară Directiva 2009/72/EC la art.19, în vigoare până la 31 decembrie 2020) printre altele, și următoarele:

(3) Nicio poziție sau responsabilitate profesională, interes sau relație de afaceri, de ordin direct sau indirect, cu întreprinderea integrată pe verticală, cu vreo parte a acesteia sau cu acționarii care dețin controlul asupra acesteia, cu excepția operatorului de transport și de sistem nu trebuie să fie deținută pe o perioadă de trei ani înainte de numirea persoanelor cu funcții de conducere și/sau a membrilor organelor administrative ale operatorului de transport și de sistem cărora li se aplică prezentul alineat.

(7) După încetarea mandatului deținut în cadrul operatorului de transport și de sistem, persoanele cu funcție de conducere și/sau membrii organelor administrative ale acestuia nu au dreptul să dețină, timp de cel puțin patru ani, nicio poziție sau responsabilitate profesională, interes sau relație de afaceri, de ordin direct sau indirect, cu orice parte a întreprinderii integrate pe verticală, cu excepția operatorului de transport și de sistem, sau cu acționarii majoritari ai întreprinderii integrate pe verticală.

(Alineatul (3) se aplică majorității persoanelor cu funcții de conducere și/sau membrilor organelor administrative ale operatorului de transport și de sistem.
Persoanele cu funcții de conducere și/sau membrii organelor administrative ale operatorului de transport și de sistem cărora nu li se aplică alineatul (3) nu trebuie să fi desfășurat nicio activitate de conducere sau vreo altă activitate relevantă în întreprinderea integrată pe verticală pentru o perioadă de cel puțin șase luni înaintea numirii acestora.

Primul paragraf al prezentului alineat și alineatele (4)-(7) se aplică tuturor persoanelor cu funcții executive de conducere și celor care sunt direct subordonate acestora cu privire la chestiuni legate de exploatarea, întreținerea sau dezvoltarea rețelei. În conformitate cu Directiva, Transelectrica este operatorului de transport și de sistem din România, iar Electrica este o intreprindere integrată vertical având activități de distribuție a energiei electrice (SDEEMN, SDEETS, SDEETN, DEER) și furnizare (Electrica Furnizare).

În concluzie:
1.Corina Popescu era membru în Consiliul de administrație Electrica în martie 2017, când a fost numită ca membru în Directoratul Transelectrica. Încălcare a art. 48(3).
2. Corina Popescu fusese în CA Electrica mai recent de 3 ani când a fost numită Director general Transelectrica. Încălcare a art. 48(3),(????.
3. Corina Georgeta Popescu era în conducerea operatorului de transport Transelectrica mai recent de 4 ani când a fost numită Director general la SDEEMN, parte a Electrica. Încălcare a art. 48(7).
4. Corina Georgeta Popescu fusese în conducerea operatorului de transport Transelectrica mai recent de 4 ani când a fost numită Director general interimar la Electrica. Încălcare a art. 48(7).
5. Corina Georgeta Popescu fusese în conducerea operatorului de transport Transelectrica mai recent de 4 ani când a fost numită Director general la Electrica. Încălcare a art. 48(7).
6. Corina Georgeta Popescu fusese în conducerea operatorului de transport Transelectrica mai recent de 4 ani când a fost numită administrator la SDEEMN, SDEETS, SDEETN, DEER și Electrica Furnizare, părți din intreprinderea integrată vertical, controlate de Electrica. Încălcare a art. 48(7).

Nu am enumerat decât 10 încălcări ale legii. Pentru fiecare dintre aceste numiri Corina Georgeta Popescu a dat câte o declarație pe proprie răspundere în fața notarului, unde a confirmat că îndeplinește tote condițiile legale pentru ocuparea pozițiilor administrative sau executive. Toate aceste declarații au fost depuse la ONRC și înregistrate pentru a oferi mandatelor legalitate.

În urma declarațiilor false, Corina Georgeta Popescu a obținut venituri însumate de peste 500.000 euro. Poate că nu e lipsit de interes să vă spun că în ultima perioadă, Cristian Bușu, fostul coleg de minister și fostul Președinte al CA Electrica, cel trimis în judecată pentru fals în declarații și uz de fals vine tot mai des în biroul Corinei Georgeta Popescu. Unii spun că insistă ca Electrica să nu se constituie parte vătămată în proces, dar eu nu cred.

Corina Georgeta Popescu face deja subiectul unei plângeri adresate Comisiei Europene, cum că în România nu se respectă legislația referitoare la unbundling (separararea clară a activităților de distribuție și furnizare - n.red.) și că acest lucru se întâmplă sub oblăduirea ANRE, după ce a participat la o întâlnire organizată la începutul anului de ANRE cu furnizorii. Ea era însă la acea dată și președinte al Consiliului de Administrație la Distribuție Energie Electrică România (DEER), noua firmă care a reunit cele trei distribuții de electricitate ale grupului Electrica, de la 1 ianuarie.

Pentru clarificare, ANRE a trimis în martie o adresă către Electrica, în care solicită: "Ca urmare a unor reclamații cu privire la nerespectarea cerințelor de independență de către operatorul de distribuție SC Distribuție Energie Electrică România SA și a utilizării unor practici discriminatorii pentru realizarea obiectivului de independență de către acest operator, în conformitate cu prevederile art. 48 alin. 8 din Legea energiei electrice și gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare".

ANRE solicita date referitoare la activitatea a trei persoane, până pe 19 martie. Prima este chiar Corina Popescu, directorul general al grupului Electrica, care, între timp, după episodul din ianuarie, nu mai este în CA la DEER (distribuție), ci este membru și președinte în CA la Electrica Furnzare. ANRE a solicitat contractul de mandat al Corinei Popescu (cel din calitatea de director general al Electrica SA) și "decizii/hotărâri/mandate de control aprobate de către conducerea executivă a SC Electrica SA, în legătură cu activitatea de distribuție".

În răspunsul oferit ANRE, Consiliul de Administraţie Electrica SA spune că a decis ca doamna Corina Popescu să nu mai fie preşedinte CA la Distribuție Energie Electrică România SA tocmai pentru a-şi exercita noua funcţie la Electrica Furnizare, în condiţiile în care nu poate fi în ambele parţi din cauza unbundlingului. Acest răspuns este o dovadă clară că la nivelul conducerii Electrica erau cunoscute prevederile directivelor.

ANRE a depășit termenul de soluționarea a acestei investigații făra să ofere niciun răspuns public. M-am străduit să strâng date și informații, le-am pus cap la cap, am găsit enunțul articolelor încălcate și acum, am oferit mai mult material probator ANRE. Sper că de această dată să avem un răspuns public rapid și clar din partea ANRE.

Mă întreb, niciunul dintre membrii Consiliului de Administrație Electrica nu a citit Directiva care, împreună cu Legea energiei, reprezintă abecedarul exercitării mandatului de administrator la o societate din domeniul energetic? A fost doar neștiință sau complicitate? Oricum, în cazul Corinei Georgeta Popescu nu poate poate fi invocată necunoașterea directivelor europene, ea beneficiind anual de consultanță, inclusiv juridică, de câteva milioane de euro în fiecare an.
Dar, despre complicitățile și încrengăturile de interese din grupul Electrica și din jurul ei, în episoadele următoare.

Nu este îndeajuns să ai o minte bună. Scopul principal este să o folosești bine, spunea Descartes. Eu cred că mafia gulerelor albe poate fi învinsă!
Am realizat această investigație cu autoritatea morală pe care mi-o oferă calitatea de inițiator, planificator și lider al echipei care a realizat listarea pe bursele de valori de la București și Londra a Electrica, singura privatizare pe piața de capital a unei mari societați românești.

Gabriel Dumitrascu

DREPT LA REPLICA:

Articolul mai sus menționat conţine informaţii inexacte, eronate, incomplete, precum și interpretări tendențioase cu privire la compania Electrica și managementul acesteia.

Mai precis, referitor la afirmațiile conform cărora, prin numirea doamnei Corina Popescu în funcțiile: membru în Directoratul Transelectrica, Director general Transelectrica, Director general SDEE MN, Director general interimar Electrica, Director general Electrica, respectiv administrator SDEEMN, SDEETS, SDEETN, DEER și Electrica Furnizare ar fi fost încălcată Directiva (UE) 2019/944 a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 menționăm faptul ca nu există niciun fel de încălcare a prevederilor legale în vigoare.
La toate aceste afirmații (care fac referire la termenul de 4 ani), precizăm că transpunerea Directivei 2009/72/EC, anterioară celei din 2019, s-a realizat prin adoptarea de către Parlamentul României a Legii nr. 123/2012 a energiei electrice și a gazelor naturale.
Dispozițiile art. 19 menționat de către domnul Dumitrașcu au fost transpuse de legiuitorul român în cuprinsul art. 41 alin. (2) din Legea nr. 123/2012. Acest paragraf stipulează clar că "persoanele care exercită în cadrul operatorului de transport şi de sistem funcţii relevante în temeiul cărora au avut acces la informaţii comerciale sensibile au obligaţia de a păstra confidenţialitatea acestora şi nu pot ocupa funcţii similare în cadrul operatorilor economici din domeniul producerii şi/sau furnizării de energie electrică, pe o perioadă de minimum 2 ani de la data încetării raporturilor contractuale cu operatorul de transport şi de sistem".
Parcursul profesional al d-nei Corina Popescu, aşa cum rezultă din documente publice, respectă acest termen de minimum 2 ani, prevăzut în lege.
Toate concluziile prezentate în articol sunt lipsite de fundament logic și juridic, întrucât fac referire la un text al unei directive (Directiva 2019/944) care nu exista la data acțiunilor menționate și care, până în prezent, nu a făcut obiectul transpunerii în legislația națională. Această transpunere se va regăsi în modificarea legii nr. 123/2012 și va intra în vigoare după parcurgerea etapelor legale necesare și după publicarea în Monitorul Oficial al României.
Autorul afirmației: "În conformitate cu prevederile Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene, legislația europeană prevalează asupra legislației naționale", domnul Dumitrașcu dovedește că nu cunoaște modul în care funcționează aplicarea legislației europene. Astfel, o directivă face obiectul transpunerii în legislația națională, într-un anumit termen, și de foarte multe ori ajunge să fie sensibil diferită de textul inițial. În aceste condiții, prevalează legislația națională. De o aplicare ad-litteram se bucură regulamentele europene care nu necesită nicio transpunere.
Afirmațiile din articol potrivit cărora „aceste funcții bine plătite au fost obținute (n.r. de către doamna Corina Popescu) prin încălcarea grosolană a legii, prin fals și uz de fals" au un caracter fals și calomnios, în cazul doamnei Corina Popescu fiind respectate prevederile legale. Orice astfel de afirmații trebuie susținute cu documente doveditoare.
De asemenea, afirmațiile conform cărora „prima grijă a doamnei (n.r. în calitate de director general Electrica) a fost legată de susținerea propunerii de majorarea nesimțită a veniturilor pentru domnia sa și administratorii Electrica și a fost nevoie de intervenția fermă și directă a Ministrului energiei pentru a stopa acest demers, situație descrisă pe larg de presă" este falsă și defăimătoare. Propunerea de modificare a politicii de remunerare înaintată de catre Consiliul de Administrație al Electrica SA spre aprobare Adunării Generale a Acționarilor, conform prevederilor statutare, a fost realizată în baza unei analize a pieței relevante din Europa/România, efectuată cu sprijinul unui consultant extern de reputație internațională, și nu a fost facută la propunerea doamnei Popescu.
Cu privire la afirmația "Chiar dacă legea interzice participarea secretarilor de stat la administrarea societăților comerciale, excepțiile fiind aprobate doar de primul-ministru, Cristian Bușu și Corina Georgeta Popescu, secretari de stat în Ministerul Energiei, primesc acest favor imediat și sunt numiți și membri în Consiliul de administrație al Electrica", precizăm că dispozițiile art 84 alin. (3) din Legea nr. 161/2003, privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, menționează expres posibilitatea numirii secretarilor de stat în AGA sau CA ale societăților ce prezintă un interes strategic sau în cazul în care un interes public impune aceasta:
(3) În mod excepțional, Guvernul poate aproba participarea persoanelor prevăzute la alin. (1) și (2) [alin. 2 face referire la funcția de secretar de stat, funcția de subsecretar de stat și funcțiile asimilate acestora] ca reprezentanți ai statului în adunarea generală a acționarilor ori ca membri în consiliul de administrație al regiilor autonome, companiilor sau societăților naționale, instituțiilor publice ori al societăților comerciale, inclusiv băncile sau alte instituții de credit, societățile de asigurare și cele financiare, de interes strategic sau în cazul în care un interes public impune aceasta".
Autorul articolului menționează că „demiterea din funcția de Secretar de stat nu a fost urmată și de demisia din Consiliul de administrație Electrica, unde a funcționat până în 30 martie" și că „la numirea în funcția de Director general Transelectrica, așa cum a scris presa, au fost voci în piața de energie care au ridicat problema incompatibilității dintre poziția de membru în Directoratul Transelectrica și cea de membru al Consiliului de administrație Electrica", ambele afirmații fiind tendenţioase. Eliberarea din funcţia de Secretar de Stat nu atrage după sine obligativitatea de a renunţa la mandatul deţinut într-un Consiliu de Administraţie. Faţă de problema incompatibilităţii invocată, precizăm că, în data de 31 martie 2017, doamna Corina Popescu și-a înaintat demisia din funcția de membru în Consiliul de Administrație Electrica SA, cu respectarea termenului de preaviz de 30 de zile, în conformitate cu prevederile contractului de mandat, ca urmare a nominalizării în Directoratul Transelectrica. Mandatul de membru în Directoratul Transelectrica a fost acceptat de doamna Popescu prin declarație notarială, începând cu data de 1 mai 2017, dată ulterioară încetării contractului de mandat cu Electrica SA. Astfel, incompatibilitatea afirmată de domnul Dumitrașcu este lipsită de fundament.
Față de mențiunea tendențioasă conform căreia, "în plină vară, jumătate din Bucuresti rămâne fără energie electrică" ar fi o "realizare" a mandatului doamnei Corina Popescu la Transelectrica, în scopul informării corecte a cititorilor dumneavoastră, ar fi trebuit să solicitaţi un punct de vedere al companiei invocate cu privire la aspectul menţionat.
Afirmația conform căreia în mandatul de doamnei Corina Popescu de director general la societatea Distribuție Energie Electrică Muntenia Nord „SDEE MN a avut cea mai slabă performanță dintre cele trei filiale de distribuție Electrica" este tendențioasă și neadevarată. Doamna Popescu a ocupat poziţia de Director General al SDEE MN pe o perioadă de doar 6 luni. Precizăm că în cele 6 luni de activitate la SDEE MN din anul 2018 au fost propuse și implementate o serie de măsuri care au contribuit la îmbunătățirea performanțelor operatorului de distribuție din cadrul Grupului Electrica.
Mențiunea referitoare la participarea doamnei Corina Popescu la o întâlnire organizată, la începutul anului, de ANRE cu furnizorii de energie electrică, fapt ce ar fi încălcat legislația referitoare la unbundling, este neadevărată, întrucât Directorul General Electrica SA nu a participat la respectiva sedința. Acest fapt ar fi putut să fie verificat şi prin solicitarea unui punct de vedere din partea ANRE.
Neadevarate sunt și afirmațiile domnului Dumitrașcu conform cărora: „În răspunsul oferit ANRE, Consiliul de Administraţie Electrica SA spune că a decis ca doamna Corina Popescu să nu mai fie preşedinte CA la Distribuție Energie Electrică România SA tocmai pentru a-şi exercita noua funcţie la Electrica Furnizare, în condiţiile în care nu poate fi în ambele parţi din cauza unbundlingului". Potrivit documentelor oficiale, care stau la baza corespondenței dintre Electrica SA și ANRE, Consiliul de Administrație (CA) Electrica SA nu a oferit un astfel de răspuns și nici nu are atribuții cu privire la alegerea sau revocarea Președintelui CA al filialelor sale (în cazul de față, DEER). Această prerogativă este în competența Consiliului de Administrație al Filialei, conform prevederilor statutare și legale. Doamnei Corina Popescu i-a fost acordat mandatul de administrator al Electrica Furnizare, ulterior expirării mandatului de administrator al DEER. Doamna Popescu nu a fost revocată din funcția de președinte CA DEER.
Reamintim totodată că Electrica este o societate comercială cu capital majoritar privat, listată la bursă, iar informațiile neverificate şi lipsite de fundament făcute public în mass-media pot influenţa negativ preţul acţiunilor şi posibilităţile viitoare de finanţare ale societăţii, investitorii fiind sensibili la acuzaţii de o asemenea gravitate. Reputaţia persoanelor fizice menţionate în articol este la rândul său afectată, acestea rezervându-și dreptul de a acționa în consecință.
În continuare, ne manifestăm disponibilitatea pentru clarificarea prealabilă a oricăror informaţii pe care doriți să le faceți publice referitoare la companie.

Electrica SA

loading...
PUTETI CITI SI...