Concluzii-șoc! CFR Călători în oglindă cu situatia companiilor similare din Polonia, Ungaria și Cehia
Postat la: 30.09.2019 | Scris de: ZIUA NEWS
Evoluția companiei C.F.R. Călători S.A. este sinucigașă. Cel putin asa reiese din analiza situațiilor financiare publice ale companiei pentru ultimii 5 ani (perioada 2014-2018).
Concluzii:
1. JUMĂTATE DIN VENITURILE COMPANIEI SUNT SUBVENȚIONATE DE CĂTRE STAT ÎN FIECARE AN DIN ULTIMUL DECENIU
Astfel, media subvențiilor din fiecare an primite de C.F.R. a fost de 1,1 mld. €, aproximativ 225 mil. €, în timp ce cifra de afaceri medie din serviciile oferite (veniturile generate în mod direct de companie) în ultimii cinci ani este 820 mil Lei.
Cu banii alocați pentru subvenții se pot construi în fiecare an cel puțin 20 de km de autostradă, 10 școli sau 10 spitale.
În schimb, statul alege să subvenționeze lipsa de performanță a acestei companii, fără să restructureze costurile inutile, combată corupția călătoriilor ilegale sau să realizeze investiții pentru retehnologizare / eficientizarea activității.
2. COMPANIA ÎNREGISTREAZĂ O PIERDERE OPERAȚIONALĂ ÎNTRE 65-70% ÎN FIECARE AN DIN PERIOADA 2014-2018, DACĂ ELIMINĂM SUBVENȚIILE PRIMITE DE LA STAT, IAR PIERDEREA NETĂ ÎNREGISTRATĂ ÎN 2018 A FOST DE 128% DIN CIFRA DE AFACERI.
Pierderile enorme reflectă situația falimentară a companiei, care trebuie restructurată din rădăcini prin schimbări revoluționare ale strategiei de investiții. În schimb, tot ce se observă în ultimii ani este creșterea personalului angajat și a salariilor, situație deja mult peste media națională.
3. CHELTUIELILE DE PERSONAL DE LA C.F.R. CĂLĂTORI S.A. AU CRESCUT CU 51% ÎN ULTIMII 5 ANI , DE LA 559 MIL. LEI (2014) LA 844 MIL. LEI (2018), DEȘI NUMĂRUL DE ANGAJAȚI A SCĂZUT CU -3%, DE LA 13.195 (2014) LA 12.782 (2018).
Această companie înregistrează o situație inimaginabilă în privat - cheltuielile cu salariile (884 mil. Lei în 2018) sunt aproape cât toate veniturile înregistrate din serviciile prestate (907 mil. Lei în 2018)! Această situație se întâmplă în fiecare an din perioada 2014-2018.
Cum poate supraviețui o companie dacă absolut toate veniturile sunt orientate pentru plata salariilor?
Simplu - subvenționează statul din taxele plătite de noi. Astfel, totalul subvențiilor plătite de stat pentru acoperirea dezastrului financiar de la C.F.R. Călători S.A. se ridică la 5,6 mld. Lei în ultimii 5 ani.
4. SALARIUL MEDIU BRUT LUNAR ÎNREGISTRAT DE UN ANGAJAT LA C.F.R. CĂLĂTORI S.A. A CRESCUT CU 56% ÎN ULTIMII 5 ANI, AJUNGÂND SĂ DEPĂȘEASCĂ MEDIA NAȚIONALĂ CU 11%.
Astfel, salariul mediu brut lunar la această companie a crescut de la 3.531 Lei (2014) la 5.503 Lei (2018), în timp ce media salariului brut lunar din sectorul privat la finalul anului 2018 era de 4.938 Lei.
Aproape toate veniturile realizate de C.F.R. se duc pentru acoperirea salariilor, în timp ce restul cheltuielilor de 1,1 mld. Lei / an sunt subvenționate din taxele plătite de contribuabili, sacrificând banii de la investiții și alte nevoi importante la nivel național (infrastructură, educație, sănătate, sport, etc.
5. VALOAREA ACTIVELOR FIXE DEȚINUTE DE C.F.R. CĂLĂTORI S.A. (CIF 11054545) A SCĂZUT DE LA 3,72 MLD. LEI (2014) LA DOAR 3,06 MLD. LEI (2018), DIN CAUZA ÎNVECHIRII ACTIVELOR EXISTENTE ȘI INVESTIȚIILOR NOI FOARTE SCĂZUTE.
Infrastructura de transport feroviar este învechită, majoritatea trenurilor sunt foarte vechi iar condițiile de transport pentru majoritatea liniilor CFR nu sunt demne de o țară civilizată membră a UE.
Conform cifrelor oficiale publicate de companie, întârzierea totală a trenurilor C.F.R. Călători din 2017 a fost de 4,5 milioane de minute (aproximativ 8,5 ani). Prin comparație cu 2016, întârzierile, în loc să scadă, au crescut cu mai mult de un procent. Ingrijorător este că de la an la an, întârzierile sunt tot mai mari. Compania de stat reușise să imbunătătească situația în 2014, când întârzierile au scăzut la 2,22 milioane de minute.
De asemenea, crește numărul accidentelor cu trenuri deraiate din cauza infrastructurii deteriorate. Siguranța pasagerilor C.F.R. Călători este pusă în pericol, în timp ce călătoriile efectuate fără întârziere devin excepții!
În toți acești ani, nu au fost acțiuni eficiente de combatere a fraudei interne, în condițiile în care călătoria fără plata biletului este o practică curentă.
În urma acestor analize am primit foarte multe critici care contestau legitimitatea concluziilor mele. Majoritatea vocilor critice au sustinut că această companie oferă un serviciu public și că principalul scop este să ofere un serviciu de calitate la un preț cât mai scăzut, nu să obțină profit. Ca și cum, doar pentru ca este o companie de stat, nu se supune rigorilor financiare ale oricărei alte companii pentru că, nu este așa, scopul suprem al deservirii cetățeanului legitimează orice pierdere.
Desigur, pierderile acestei companii sunt suportate de stat prin subvenții, adică tot de către cetățeni și companiile private, prin taxele și impozitele plătite. În ciuda acestor subvenții, constatăm cu toții faptul că majoritatea trenurilor de la C.F.R. Călători sunt foarte vechi iar condițiile de transport pentru majoritatea liniilor C.F.R. sunt absolut mizere!
Dar, mai este o surpriză, cel puțin la fel de neplăcută (cel puțin pentru noi) - dacă analizăm situațiile financiare ale companiilor similare publice (deținute de stat) pentru transportul călătorilor în alte țări din regiune (Polonia, Ungaria, Cehia), probabil mulți o să aibe un șoc (eu, cel puțin, sincer, nu mă așteptam la aceste disproporții înainte să fac analiza)!
Companiile similare din țările vecine obțin profituri mult superioare, nu depind de subvențiile de stat (care se duc către investiții publice în infrastructură, sănătate sau educație) și sunt mult mai performante!
Tabelul și graficele surprind foarte bine toate aceste concluzii:
România înregistrează cea mai extinsă rețea de transport pe cale ferată dacă ne raportăm la dimensiunea populației. Cu o rețea totală de 20.730 km aflată în administrarea publică a CFR, România înregistrează 1,06 km de cale ferată la 1.000 de locuitori, mult peste țări din regiune precum Polonia (0,48 km / 1.000 locuitori), Ungaria (0,78 km / 1000 locuitori) sau Cehia (0,91 km / 1.000 locuitori) - vezi graficul 1
Deși avem cea mai extinsă rețea de cale ferată raportată la dimensiunea populației, veniturile / cap de locuitori sunt cele mai mici în România (10 € / locuitor), comparativ cu Cehia (87 €/locuitor), Polonia (55 €/locuitor) sau Ungaria (47 € / locuitori) - vezi graficul 2. Nu cred că putem vorbi despre preferința locuitorilor de a se deplasa cu trenul, în daune transportului rutier, în condițiile în care aceste țări au o infrastructură rutiera mult mai dezvoltată comparativ cu cea a României. Diferențele cred că vin din alte motive, respectiv:
O parte importantă din călători mergu cu nașul și nu plătesc bilet în mod oficial / fiscalizat. Deci, multe venituri sunt la negru din cauza corupției, practică care este mult mai rar întânită în Cehia, Polonia sau Ungaria;
Condițiile de transport în multe trenuri C.F.R. sunt absolut mizere, iar românii preferă să se deplaseze cu mașina (deși timpul pentru deplasare este uneori mai mare);
Rutele de business București - orașe importante din provincie (Cluj, Timișoara, Iași, Oradea, etc.) sunt mult mai ieftine cu avionul decât cu trenul, mai ales pentru oamenii de afaceri (chiar dacă biletul de avion este mai scump, timpul este semnificativ mai redus și costul de oportunitate mai mare).
CFR călători înregistrează o pierdere netă din cifra de afaceri (fără subvenții) de 128% în anul 2018, rezultat dezastruos similar înregistrat aproape în fiecare an din perioada analizată (2014-2018). În schimb, companiile similare din regiune sunt toate profitabile, înregistrând un profit de 7% (Ungaria), 5,1% (Polonia) și 1,9% (Cehia) - vezi graficul 3
C.F.R. Călători S.A. primește subvenții de 5,6 mld. Lei (aproape 1,2 mld. €) în ultimii 5 ani, ceea ce reprezintă mai mult decât cifra de afaceri, aceasta din urmă fiind alocată aproape în întregime către plata salariilor. În țări similare din regiune, ponderea subvențiilor în cifra de afaceri este semnificativ mai mică, respectiv 20% (Cehia), 15% (Ungaria) sau chiar deloc în Polonia - vezi graficul 4. De asemenea, subvențiile din aceste țări se duc exclusiv pentru investiții eficiente. Probabil în România o mare parte din aceste subvenții sunt înghițite de contracte păguboase cu diverse firme căpușă!
CFR Călători înregistrează o cifră de afaceri / angajat de aproape 15.000 € / an, cea mai mică din regiune și la o diferentă majora față de Ungaria (aprox. 26.000 € / angajat), Cehia (aprox. 38.000 € / angajat) sau Polonia (aprox. 61.000 € / angajat) - vezi graficul 5. Subperformanța angajaților de la CFR Călători probabil este cauzată de supradimensionarea personalului pe criterii PCR (Pile-Cunoștințe-Relații) și subdimensionarea veniturilor din cauza corupției.
-
Proiect crucial: Guvernul României a acordat o licență de exploatare pentru o mină de magneziu unei companii susținute de americani
Într-o discreție aproape totală, Guvernul României a acordat, săptămâna trecută, o licență de concesiune pentru exploata ...
-
Concluzia Raportului DoS al SUA privind drepturile omului în România: "Corupție guvernamentală gravă!"
Departamentul de Stat al SUA a publicat Raportul său privind situația drepturilor omului în România, în anul 2023.Despre ...
-
Prefectul Cosa Nostra: mafia din Techirghiol a vândut sub patronajul primarului Iulian Soceanu pana și terenul de sub statia de autobuz!
O serie intreaga de ilegalitati ne-au fost semnalate de mai multi cetateni din Techirghiol, intre care si Daniel Florin ...
-
Israelul isi face planurile pentru Gaza depopulata de palestinieni - O megaregiune futuristă între Eurasia și Africa pe placul Forumului de la Davos
Un port offshore pe o insulă artificială, aeroportul, 540 de mii de unități rezidențiale; 160 de mii de noi locuri de mu ...
-
Syria TV: Un sef din serviciile de informații românești a vizitat Siria și s-a întâlnit cu Bashar al-Assad
O informație extrem de complicată bubuie în presa turcă: un șef din serviciile secrete române s-ar fi văzut în secret, z ...
-
Planul Soros respectă și îmbunătățește Planul Kalergi: cele 6 puncte principale dupa care se va modela viitorul Europei după Europarlamentare
Mulţi susţin că planul Soros nu există, cu toate că George Soros însuşi a scris acest plan cu şase puncte, în septembrie ...
-
Acuzații grave la adresa BAE Systems, cel mai mare contractor de apărare din Regatul Unit
BAE Systems, cel mai mare contractor de apărare din Regatul Unit, a stabilit relaţii comerciale cu ţări acuzate de încăl ...
-
Industria dezinformării: O agenție sponsorizată de guverne cenzurează jurnalismul
Dezinformarea a devenit un punct de discuție ca răspuns la victoria lui Trump și a fost apoi supraalimentată în timpul e ...
-
Robert Negoiță: "Am cumpărat plante exotice să le vadă oamenii care nu pot ajunge în zone tropicale"
Potrivit unei investigații publicate de Buletin de București, în septembrie și octombrie 2023, compania municipală Algor ...
-
Documente secrete ale Rusiei dezvăluite de Washington Post: Strategia lui Putin asupra Statelor Unite pentru O Nouă Ordine Mondială
Concomitent cu războiul din Ucraina, Vladimir Putin a realizat un concept de politică externă al Rusiei, special țintit ...
-
Fără să definească termenul "pandemie", OMS vrea să dețină o putere globală uriașă asupra tuturor statelor lumii
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) se așteaptă ca țările să semneze noi acorduri care le-ar conferi o autoritate tot ...
-
Plicușor Ban a luat o "donație electorală" de 20.000 lei și apoi "binefăcătorul" a primit contracte de 620.000 lei
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, anunță că 1.200 de persoane au donat pentru campania sa electorală. „Mulțumesc celor 12 ...
-
Soțul purtătoarei de cuvânt din Primăria lui Piedone, un fost fotbalist de la Dinamo, contracte de 15 milioane de lei cu primăria și cu instituțiile publice subordonate
O companie deținută integral de soțul purtătoarei de cuvânt de la Primăria Sectorului 5 a vândut sistemele de digitaliza ...
-
Masonii au angajat o firmă de lobby pentru "promovarea integrării României în energii regenerabile" și intrarea in Schengen
Marea Lojă Națională din România (MLNR), cea mai veche organizație masonică locală de după Revoluția din decembrie 1989, ...
-
Ucenicii pocăiți: Mihail Neamțu și MRU se folosesc de banii și de influența penticostalilor, pentru a ajunge în Parlament
Şcoliți la cele mai prestigioase universităţi din străinătate, preşedintele Noua Republică și cel al Forței Civice încea ...
-
Un psiholog a lucrat 20 de ani într-un mare spital din România cu o diplomă cumpărată dintr-un bar
Curtea de Apel Ploiești a decis condamnarea la trei ani de închisoare a Sorinelei Paraschiv. În perioada 1999-2019, feme ...
-
Baza de date Schengen pusă la dispoziţia Rusiei din Austria. Fostul CEO al companiei Wirecard a ajutat la derularea operaţiunilor de spionaj rusesc în Europa
Directorul executiv fugar al Wirecard, Jan Marsalek, s-a folosit de funcţionari compromişi din serviciile de informaţii ...
-
Descendentul primului presedinte al Rusiei Comuniste explica planurile secrete ale celor 13 mari familii care conduc lumea spre Apocalipsă
Stewart Swerdlow e considerat unul dintre cei mai importanti teoreticieni ai conspiratiei. Swerdlow, dupa numele america ...
-
Supravegeherea populației e conform planului secret. Rodeanu: PNL îi face cadou lui Predoiu o "Mică Securitate"!
PNL pregăteşte, cu acceptul PSD, un cadou şi pentru ministrul Cătălin Predoiu: unităţi speciale de filare a populaţiei, ...
-
Guvernul Ciolacu exportă de fapt cereale ucrainene. Fermierii acuză că sunt trecute în acte ca exporturi agricole românești
Datele Institutului Național de Statistică arată că România a exportat mai multe cereale decât a produs. Reprezentanții ...
-
O misterioasă boală legată de Covid face ravagii în întreaga lume. Medicii nu știu cum să oprească acest val uriaș de infectări care baga oamenii la terapie intensivă
Milioane de oameni sunt internați pe întreaga planetă în stare gravă și tuturor acestora li se pune diagnosticul de pneu ...
-
Condamnarea pe care Piedone o vrea uitată: A luat un an pentru că a favorizat firma fiului pe care acum vrea să-l facă primar în locul lui!
În februarie 2018, Cristian Popescu Piedone a primit un an de închisoare, cu suspendare, pentru că a favorizat firmele c ...
-
Campanie electorală di granda: Cumătrul lui Țutuianu a tocat 72.000 de euro pe sport, ciocolată, mărțișoare și biserici!
Un edil PSD din Dâmbovița, susținut și garantat de baronul PSD Adrian Țuțuianu, a tocat 20.000 de euro pe mărțișoare și ...
-
Terapiile genetice experimentale și cercetările privind câștigarea funcției reprezintă doar începutul transumanismului
În timpul etapelor de planificare a COVID-19, mai multe experimente neetice au avut loc la Institutul de Virologie din W ...
-
SUA înregistrează peste 1 milion de decese în exces în rândul persoanelor de peste 65 de ani de când a început vaccinarea ARNm anti-Covid
SUA au înregistrat peste un milion de decese în exces în rândul persoanelor de peste 65 de ani de când FDA a aprobat ca ...
-
Parchetul European condus de Kovesi preia ancheta belgiană în cazul Pfizergate și cercetează mesajele secrete dintre Ursula von der Leyen și Alfred Bourla
Procurori europeni din cadrul Parchetului European (EPPO) investighează acuzațiile în legătură cu negocierile privind va ...
-
BlackRock: "Noi conducem America, nu Biden. Ne dorim ca războiul din Ucraina să nu se termine niciodată"
Un înalt executiv BlackRock spune într-o înregistrare cu camera ascunsă că USA nu este condusă de președinte, ci de "cei ...
-
PNRR redirecționat către zona militară: Investiții masive în spitale de război. Populația mai așteaptă
De la 8 spitale regionale, am ajuns la două, și alea din împrumuturi, că din PNRR nu s-a putut. În schimb, banii din PNR ...
-
Misterul "Oamenilor în albastru" din atacurile de la mall-ul din Moscova. Noi date explozive despre posibila implicare a FSB în atacurile teroriste
Continuă seria întrebărilor fără răspuns în urma atacului terorist din Rusia! Iar ipoteza că FSB se află în spatele atac ...
-
Scandalul "Șoșoacă" de Budapesta: Înregistrare explozivă cu fosta ministră a Justiției, publicată chiar de fostul ei soț
Péter Magyar, fostul soț al fostului ministru maghiar al justiției Judit Varga, a făcut publică o înregistrare în care d ...