Cartelul "Asfaltangiii", sau cum fentezi DNA si DIICOT prin Strabag-Straco si Dimar devenind denuntator
Postat la: 22.05.2019 | Scris de: ZIUA NEWS
Este deja de notorietate ca anumite companii ajung sa castige licitatii pe banda rulanta. De altfel, in Romania, SEAP a devenit un soi de "spalatorie" a licitatiilor trucate pe bani publici, iar autoritatile par sa nu mai controleze fenomenul. Dimpotriva, din punct de vedere legislativ se fac tot soiul de inlesniri pentru ca licitatiile sa fie atribuite firmelor de casa, in plus, in ceea ce priveste atribuirile directe sumele plafon sunt din ce in ce mai mai mari.
In acest carusel au intrat, fireste si primariile din tara, cele care achizitioneaza de la lucrari de constructii, de asfaltari, de amenajari urbane, pana la celebrele evenimente gratuite pentru localnici, dar care se fac pe bani grei, care se intorc in buzunarele edililior si camarillei acestora. Practic, se fura milioane de euro, prin comisioane si "parandaraturi".
In Bucuresti, de pilda, prin infiintarea companiilor municipale se dreneaza banii de la buget direct in lucrari de milioane de euro catre aceleasi firme "terte", care capuseaza organismul bugetar. La fel se intampla si cu primariile de sectoare. Ziuanews a intrat in posesia unor documente care arata cum un numar mic de companii sunt angajate la contracte imense, pe multi ani ca termene, si care acumuleaza un total impresionant din punct de vedere financiar. De pilda asfaltangiii. Companiile SC Straco Grup SRL si SC Strabag SRL au primit contracte banos de la Primaria Bucuresti, condusa de Gabriela Firea, pentru diverse lucrari de asfaltare si reparatii pe marile bulevarde ale Capitalei. Reparatii care nu sunt neaparat necesare. Acum nu se mai "plombeaza" strazile, ci se decoperteaza, se scoate imbracamintea asfaltica si se inlocuieste, in general cu una de proasta calitate care sa cedeze dupa o iarna, astfel ca lucrarile de raparatii sa "curga" la nesfarsit. Pe banii bucurestenilor, dar si pe timpul pierdut al acestora si pe nervii acumulati in trafic datorita blocajelor.
In acest timp, podurile si alte "bretele" ale orasului sunt lasate in paragina, adevarate pericole mortale pentru participantii la trafic, cum ar fi Podul Constanta. La Podul Crangasi se fac lucrari de reparatii de mantuiala cu aceleasi firme de casa, sumele totale anuale fiind de ordinul sutelor de milioane de euro. Desi Asocierea Strabag-Straco oficial s-a facut in urma declaratiei de insolventa a unuia dintre asociati, binomul acesta functioneaza mai departe, declara pierderi insemnate, dar in acelasi timp acumuleaza lucrari peste lucrari. In suveica, acestea ajung la parteneri ai firmelor, la "terti" dupa ce s-a taxat comisionul care trebuie dat inapoi la primarie si dupa ce s-au scazut banii destinati pentru off-shorurile pe unde aceste firme rostogolesc milioane de euro. Astfel ca in firma nu ramane nimic, angajatii ajung sa fie platiti cu intarziere sau deloc, lucrarile date tertilor se impotmolesc tot din motive financiare, astfel ca finalitatea la termenele anuntate se tot amana. Nu numai la asflatarile de la Strabag-Straco sau Dimar, o alta companie capusa, abonata la lucrari pe magistralele Apanova. la fel se intampla si la constructia metroului in Drumul Taberei, la fel la Pasajul Domnesti, la Centura Capitalei.
Cum se rostogolesc lucrarile private prin bugetele primariilor
Sunt si cazuri in care companii agreate ale "cartelului", in varful piramidei fiind societatile mentionate, ajung sa imglobeze "lucrari in lucrari". De pilda in cazul primarului Robert Negoita. Acesta a dat o lucrare de amenajare unei firme de casa care a dezvoltat imobiliar o zona apartinad ca teren fratilor Negoita. Pamantul escavat de aici nu avea unde sa fie depozitat, asa ca Robert Negoita a dat dispozitie sa fie depus in spatiile verzi din Sectorul 3 al Capitalei, de aici ajungandu-se la mormanele inconjurate cu borduri supraetajate ca niste cavouri, imaginile acetora fiind popularizate de mass-media. Asa ca firmele Cartelului lucreaza in privat pentru familia Negoita si se descarca pe bani publici de la Primaria Sectorului 3 al Capitalei. Manevra este folosita si la sectoartele 4 si 5, acolo unde primarii Baluta si Florea inglobeaza lucrari private ambalate in cele necesare ale primariei pe bani publici, cum ar fi trasee noi de apa si canalizare efectuate prin Dimar SRL si firmele satelite ale acestui grup. Asa cum la Sectoarele 2 si 6 sunt preferate Straco sau Strabag, iar acolo unde "bate la ochi" se apeleaza la satelitii acestor firme.
Lucrarile sunt date prin incredintari directe, "sparte" in lucrari mai mici, iar daca este neaparat nevoie de licitatie, aceasta se face in cateva ore de la publicarea acesteia, ca deja apare cui i s-a atribuit, aceleasi firme de casa. Ba chiar, primarii bucuresteni au invatat tot de la tandemul Firea-Negoita sa atribuie direct unui "concern" pe mai multi ani lucrarile. Se face licitatie la care se aleg trei participanti, sau patru si se face un contract cadru pe un an sau pana la patru ani prin care prin rotatie, sau simultan, lucrarile se atribuie numai acestor firme de maonopol. Ceea ce e evident ilegal, numai ca organizarea SEAP permite acest lucru prin asa numitul "regulament propriu". Asa se face ca Strabag cu Straco si Dimar castiga cele mai multe lucrari din capitala si odata cu ele si firmele satelit, care intorc "parandaratul" pe bani grei "patronilor".
DNA si DIICOT au ajuns sa faca figuratie in dosarele Strabag-Straco
Pe fir au intrat de mai multe ori si DNA si DIICOT, numai ca patronii firmelor au ramas tari pe pozitii, au sacrificat fie cate un primar sau viceprimar, au sacrificat cate o firma satelit cu cate un director, in vreme ce la parchete, in fata procurorilor si-au castigat pozitia "respectabila" de denuntatori. Au turnat in zeci de cazuri si dosare numai ca sa fie lasati in pace. Si ei si afacerile lor. Iar procurorii au inchis ochii.
Asocierea dintre cele doua companii - Strabag si Straco - este, cum spuneam, notorie la nivelul Capitalei. Straco Grup a fost tinta mai multor anchete in ultimii ani, compania intrand in insolventa in 2015, pe fondul unor datorii de peste 180 de milioane de lei, la acea data. Firma Straco a castigat multiple licitatii inca de la mijlocul anilor 2000, existand suspiciunea ca multe dintre ele erau castigate "prin trucarea caietelor de sarcini, la intocmirea carora participau si reprezentantii acestei societati". Compania a fost cercetata si de DIICOT in 2014 pentru inregistrarea de facturi false in valoare de peste 14 milioane de lei.
Totodata, tot in 2014, actionarii firmei Straco Grup au fost arestati la domiciliu, fiind suspectaţi ca fac parte dintr-o ampla retea de evaziune fiscala si spalare de bani. SC Strabag SRL este, de asemenea, companie abonata la contracte cu statul. Compania a fost tinta unor anchete antifrauda, acestia fiind acuzati de spalare de bani si evaziune fiscala. In 2017, birourile lor au fost perchezitionate in cadrul unei anchete privind fixarea preturilor. Strabag SRL, cu afaceri de 911 mil. lei, este urmarita penal pentru ucidere din culpa si neluarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca. Dosarul penal 3827/P/2009 se afla inca la Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 4.
Presedintele Consiliului de Administratie al Strabag Austria este fostul cancelar austriac Alfred Gusanbauer, de numele caruia se leaga mai multe scandaluri politico-economice controversate. Gusanbauer apare si in conducerea companiei Gabriel Resources, implicata in scandalul international legat de exploatarea aurului de la Rosia Montana.
Două asocieri de constructori - in fapt, aceleasi firme, "permutate" in denumiri
In ciuda controverselor, anchetelor multiple, contractelor dubioase si chiar a cercetarii penale, companii precum Strabag si Straco Grup continua sa primeasca, pe banda rulanta, contracte cu statul roman. Primaria Municipiului Bucuresti a asfaltat, uneori in conditii ciudate (temperaturi foarte scazute, la limita inghetului, uneori chiar pe gheata) mai multe strazi principale din Bucuresti, notoriu fiind cazul bd. Regina Elisabeta. "In urma starii de viabilitate realizata de inspectorii primariei Capitalei s-au constatat urmatoarele deficiente: imbracamintea partii carosabile existente prezinta faiantari, crapaturi, fisuri longitudinale si transversale, zone cu peticiri la capacele caminelor si in zonele unde au fost interventii. Ca urmare a celor constatate s-a propus ca pe zonele degradate sa se faca lucrari de reparatii carosabil cu mixtura asfaltica in grosime de 5 cm, inclusiv frezare". Acesta este motivatia standard la toate lucrarile, prezentata consilierilor Capitalei incaintea unor lucrari.
Două asocieri de constructori - in fapt, aceleasi firme, "permutate" in denumiri - au obţinut contractele de lucrări pentru străzile Bucureştiului p 4 ani, in perioada 2016-2020, într-o afacere al cărei preţ total depăşeşte 53 de milioane de euro. Una dintre aceste asocieri este cea amintita, Straco & Strabag, care si-a asumat repararea drumurilor din patru sectoare, pentru ca prin interpusi si negocieri sa patrunda si in celelalte doua sectoare.
Asocierea Straco & Strabag şi-a împărţit la rândul său în două sectoarele în care să aibă principalele atribuţii în lucrări. În sectoarele 1 şi 5 lider de asociere este Straco, astfel că licitaţiile au fost direct câştigate de asocierea Straco SRL & Strabag SRL, iar în sectoarele 4 şi 6 rolurile s-au inversat, licitaţiile fiind adjudecate de asocierea Strabag SRL & Straco SRL. Sectoarele 2 si 3 au dost castigate de alte asocieri de firme, dar prin "sateliti", Straco & Strabag, cum spuneam, contribuie si ele la anumite lucrari.
Aceasta, în condiţiile în care la numeroase licitaţii publice sunt depuse oferte cu un preţ foarte mic, desemnate astfel câştigătoare, după care, pe parcursul lucrării, preţul este majorat în trepte, cu explicaţia că au apărut "situaţii neprevăzute". Această "portiţă" este prezentă şi astăzi în lege, printr-un articol care stabileşte că valoarea unui contract atribuit pentru lucrări şi servicii poate fi ridicată, prin acte adiţionale, cu până la 50% din valoarea iniţială, "datorită unor circumstanţe neprevăzute, dar devenite necesare" pentru îndeplinirea contractului.
Asocierea Straco SRL & Strabag SRL are în spate Straco Grup, controlat de fraţii Alexandru şi Traian Horpos, intrat de asemenea în insolvenţă, în august 2015, doi dintre acţionari fiind reţinuţi la domiciliu într-un dosar de evaziune. Numele Straco apare şi în dosarul de corupţie al fostului primar al sectorului 1, Andrei Chiliman.
Contracte bănoase de modernizare de drumuri şi construcţie de autostrăzi
Spuneam insa ca nu numai cu sectoarele lucreaza cele doua companii asociate ci si cu Primaria Capitalei. Compania a fost infiintata in 2003 şi şi-a sporit rapid cifra de afaceri în urma unor contracte primite în Capitala. In primii nouă ani a reusit performanţa să ajungă la aproape 200 de milioane de euro şi peste 800 de angajati.
Cea mai recenta lucrare obtinuta de Straco& Strabag a fost o lucrare de reparatii de la Pasajul Unirii, inceputa in martie 2019 si nefinalizata total nici acum, desi aceasta nu presupunea lucrari de amploare, ci numai de reparatii, pe durata a maximum 30 de zile. "Lucrările la sistemul rutier din Pasajul Unirii fac parte din prima etapă a lucrărilor de reparaţii ale arterelor din Capitală. Aceste lucrări sunt realizate în baza acordurilor cadru de reparaţii, încheiate cu Asocierea SC Strabag & Straco Grup SRL.", a fost raspunsul Primariei condusa de Gabriela Firea la solicitarea explicatiilor de catre mass-media.
Ca sa depasim nivelul Bucurestiului sa spunem ca aceste companii au obtinut contracte mari la nivel national, pentru constructia de autostrazi, sau de tronsoane de autostrazi. Patronii Straco, Alexandru şi Traian Horpos, au câştigat ani la rând contracte bănoase de modernizare de drumuri şi construcţie de autostrăzi.
Au asfaltat 22 de kilometri din cei 82 ai autostrazii Orastie-Sibiu şi şoseaua de mare viteză dintre Orăştie si Deva. Pe aceasta asfaltare exista deja un dosar penal de deturnare de fonduri, investigat la DNA, dar care a fost "blocat" deocamdata.
In luna august 2015, scria anterior, Straco Grup SRL isi cerea insolventa deși în ianuarie firma isi adjudecase o felie considerabilă din cei aproape 1,2 miliarde de lei pentru construcţia autostrăzii Câmpia Turzii - Ogra - Târgu-Mureş. Mai apoi, CNADNR facea public că Asocierea Strabag - Straco urma să construiască şi Lotul 2 din Braşov-Oradea pentru peste 251 de milioane de lei. Fireste ca insolventa a fost una de fatada, datorata dosarelor penale, dar care i-a transformat pe patroni in denuntatori.
Patronii asfaltangii, participanti la grupruri infractionale organizate
Procurorii reţin că în perioada 2012-2015, afaceriştii George şi Vasile Trifan au iniţiat un grup infracţional organizat - în care au fost cooptaţi Alexandru Horpoş, Dan Misăilă şi ulterior şi alţi suspecţi - specializat în construcţia unor scheme infracţionale complexe, prin care să se obţină atât beneficii materiale importante, ca urmare a săvârşirii infracţiunii de evaziune fiscală, cât şi spălarea banilor rezultaţi din săvârşirea acestei infracţiuni. „Prejudiciul estimat cauzat bugetului de stat de către membrii grupului infracţional este de aproximativ 16.000.000 euro", se arată într-un comunicat al DIICOT.
"Se menţionează că presupusele fapte de evaziune fiscală şi spălare de bani au fost comise în strânsă legătură cu mai multe infracţiuni de corupţie denunţate de inculpatul Horpos Alexandru la Direcţia Naţională Anticorupţie, denunţurile fiind valorificate sau în curs de valorificare. (...) Având în vedere atitudinea procesuală a inculpatului, care a contribuit la aflarea adevărului nu s-a impus luarea faţă de acesta a unei măsuri preventive", se arată în motivarea deciziei.
Asociat în firma Straco, Horpos a pus mâna pe bănoase contracte de execuţie a tronsoanelor de autostradă Deva-Orăştie şi Orăştie-Sibiu. Horpos este implicat într-un dosar penal alături de fostul primar al Sectorului 1 din Capitală, Andrei Chiliman, căruia i-a remis „comisioane" de circa 38 de milioane de lei în schimbul obţinerii unor contracte cu Primăria.
În motivarea Curţii de Apel Bacău din data de 13 mai este descrisă pe larg de magistraţi modalitatea prin care cei Horpos şi Misăilă au făcut bani grei fără să plătească taxe la stat. Numitorul comun în ceea ce priveşte activitatea lui Alexandru Horpos şi cea a lui Dan Misăilă este reprezentat de fraţii George şi Vasile Trifan.
În ceea ce îl priveşte pe omul de afaceri Alexandru Horpos, procurorii reţin următoarele: "S.C. Straco SRL este una dintre cele mai importante societăţi comerciale care şi-au desfăşurat activitatea în domeniul construcţiilor de drumuri şi autostrăzi, avându-i ca administratori pe inculpatul Horpos Alexandru) şi pe Horpos Traian. În perioada 2013-2014, Straco a declarat achiziţii fictive în valoare totală de 40.398.193 lei.", mai afirma procurorii.
-
Serviciile ruse de informații: SBU a încercat uciderea unor ofiţeri de rang înalt şi a familiilor acestora în Moscova
Serviciul Federal de Securitate al Rusiei (FSB) a anunțat joi că a dejucat mai multe comploturi ale serviciilor de infor ...
-
Secretul murdar al Europei: Bătrânul continent se prăbușește în ritm accelerat
În contextul în care Donald Trump este pe punctul de a prelua din nou Casa Albă peste câteva săptămâni, iar economia Eur ...
-
CCR a anulat alegerile degeaba: Nu Rusia, ci PNL a atacat cibernetic România in campania lui Călin Georgescu. Un document ANAF confirmă manipularea de pe TikTok
O ancheta incendiara a snoop.ro demonstreaza ca promovarea masiva a lui Calin Georgescu de pe tik-tok nu a fost un atac ...
-
Asasinarea generalului rus: a fost publicată prima mărturie a suspectului reţinut
Rusia a reţinut un cetăţean uzbek despre care anchetatorii cred că a plasat bomba care l-a ucis pe generalul Igor Kirill ...
-
Ies la iveală abuzuri inimaginabile ale lui Alfred Bulai. Își bătea elevele de școală generală la fundul gol pe care le apleca peste bancă
Fostul profesor de la SNSPA, Alfred Bulai, este tinta unor noi dezvaluiri. Astfel, actualelor victime li se adaugă amint ...
-
Fostul dictator sirian Bashar al-Assad deține proprietăți imobiliare in România conform unei liste publicate de Wall Street Journal
Odată cu căderea regimului fostului președinte sirian Bashar al-Assad, a început o „vânătoare internațională" pentru bun ...
-
Fost procuror general identifică o greșeală care ar putea fi speculată de Călin Georgescu
Fostul procuror general al României, Augustin Lazăr, spune că serviciile secrete și Consiliul Suprem de Apărare al Țării ...
-
Până la urmă, rușii lui Putin, sau oamenii lui Trump l-au propulsat pe orbita prezidentialelor pe Georgescu?
Ceva interesant: în noaptea de duminică spre luni, când numărătoarea voturilor la parlamentare era în toi, apare o posta ...
-
O să iasă un iureș de nedescris: Horațiu Potra a condus operațiuni neoficiale în numele statului român
Horațiu Potra, omul arestat pentru că ar fi urmărit să producă tulburări sociale și deținea mai multe arme în mașină, a ...
-
Cercetarile secrete ale Pentagonului: Reîncarnarea este reală. Pe ce informații se bazează raportul serviciilor de informatii
Un raport al serviciilor de informații ale armatei americane, redactat în 1983 și desecretizat de CIA în 2003, a revenit ...
-
A fost virusul Covid scăpat dintr-un laborator chinez? Cea mai plauzibilă variantă, conform unei comisii din SUA
O comisie a Congresului american privind pandemia de COVID-19 a publicat luni, 2 decembrie, un raport în care consideră ...
-
Presa americană: Viziunea lui "Trump de România" - respingerea războaielor perpetue și a politicilor woke!
Dacă ești atent la context și la preocupările cetățenilor obișnuiți, victoria lui Georgescu în România nu a fost deloc u ...
-
Viața fiicelor țarului. Cine sunt Maria, Katerina și Luiza Rozov: între nunţi de miliarde și cariere departe de lumina reflectoarelor
Putin și-a păzit mereu cu gelozie viața privată, protejând-o în special pe cea a fiicelor sale, Maria și Katerina, născu ...
-
De ce ar fi fost chemat Marcel Ciolacu la Budapesta. Telefonul care a schimbat soarta României!
Ascensiunea fulminantă a lui Călin Georgescu, candidatul independent care a dat toate calculele peste cap după ce s-a ca ...
-
O criză mondială uriașă despre care nimeni nu vorbește: urmează un colaps major pentru jumătate dintre cele mai mari economii ale lumii
Îmbătrânirea populației globale pune deja presiune asupra finanțelor publice, iar agențiile de rating avertizează că dec ...
-
Bolojan a dat jos 28 de statui românești și a pus 10 monumente pentru Ungaria!
Ascunse într-o firidă din spatele marii clădiri a actualului Muzeu al Țării Crișurilor, zac roase de mucegai și găinaț d ...
-
Rachetele folosite de Rusia în Ucraina conțin componente occidentale: descoperiri alarmante despre lanțurile globale de aprovizionare
Între ianuarie și noiembrie 2024, Rusia a lansat 194 de rachete balistice asupra Ucrainei, atingând un vârf al atacurilo ...
-
Angela Merkel face dezvăluiri. Fostul cancelar al Germaniei nu crede in șarada lui Donald Trump
Angela Merkel, care, în noile sale memorii, îşi exprimă temerile cu privire la ordinea democratică occidentală cu Donald ...
-
Rusia vrea o nouă ordine mondială și fragmentarea Ucrainei într-un plan secret adresat SUA
Rusia intenționează să prezinte Statelor Unite un plan detaliat pentru conturarea unei noi ordini mondiale până în anul ...
-
Păun Gabriel de la Ocolul Silvic Vidra, caz clasic de infractor-pacient scăpat de la Bălăceanca
Ziarul nostru a relatat pe larg cum Baza experimentală a Ocol Silvic Vidra aparținând de INCDS MARIN DRACEA București, a ...
-
Suveica PSD-AUR: Interpușii PSD l-au propus în funcția de director general al Romprest pe fiul patronului Realitatea Plus care are banii băgați la AUR
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) l-a propus în funcția de președinte al CA și director general al Rompres ...
-
Departamentul de Stat al SUA a finanțat Ateismul pe plan global
Un raport al Camerei Reprezentanților din Statele Unite acuză Departamentul de Stat că a promovat ateismul în lume, sub ...
-
Reportaj Hotnews: Ce înseamnă „expulzările în masă" pe care vrea să le facă Donald Trump. Primele semne că lucrurile se schimbă în America au apărut deja
Corespondentul HotNews în SUA a stat de vorbă cu imigranți și avocați din Philadelphia specializați în acest domeniu pen ...
-
Ciolacu, Grindeanu și Simonis au călătorit de mai multe ori la Nisa cu jet privat închiriat de Nordis împreună cu fetițele favorite
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, ministrul transporturilor Sorin Grindeanu (PSD) și Alfred Simonis (pe atunci deputat P ...
-
Lovitură de teatru în scandalul fraudării fondurilor europene la OS Vidra. Clasare a cauzei pentru șase dintre cei anchetați timp de un an
Ziarul nostru a relatat pe larg cum Baza experimentală a Ocol Silvic Vidra aparținând de INCDS MARIN DRACEA București, a ...
-
Mișcarea pe care o face miliardarul Warren Buffett ridică multe semne de întrebare. Se pensionează sau anticipează criza financiară?
Berkshire Hathaway, condusă de legendarul investitor Warren Buffett, a publicat recent rezultatele economice, care arată ...
-
Trump face o promisiune-șoc: "Voi spune adevărul despre OZN-uri și marile secrete ale lumii"
Donald Trump a declarat că, din prima zi a noului său mandat, va începe refacerea imaginii Statelor Unite, după ce a înv ...
-
Ministra Sănătății din Olanda: Operatiunea "Covid" a fost o punere in scenă a NATO
Un membru al guvernului Olandei a recunoscut că pandemia Covid a fost o „operațiune militară", dezvăluind că, în timpul ...
-
HG-ul care dovedește faptul că Vila din Aviatorilor este pregătită pentru Klaus Iohannis cu semnătura lui Nicolae Ciucă
În ședința de Guvern s-a luat decizia desecretizării Hotărârii de Guvern prin intermediul căreia s-a recondiționat, de c ...