Cadoul lui Firea pentru Pandele: Transportul preorășenesc al Bucureștiului, o afacere de familie cu peste 250 de autocare la suprapreț

Postat la: 04.03.2019 | Scris de: ZIUA NEWS

Cadoul lui Firea pentru Pandele: Transportul preorășenesc al Bucureștiului, o afacere de familie cu peste 250 de autocare la suprapreț

Primăria Gabrielei Firea vrea va trimite cinci autobuze preorășenești către Servicul Transport Voluntari SRL, acolo unde primar este Florentin Pandele, soțul său. Proiectul prevede pompos „avizarea studiilor de oportunitate privind delegarea serviciului comunitar de transport public de călători către Serviciul Transport Voluntari SRL şi Ecotrans şi aprobarea modalităţii de gestiune a serviciului de transport public de călători în Municipiul Bucureşti şi Judeţul Ilfov pentru aceştia".

Proiectul de hotarare a trecut cu 40 de voturi pentru si o abtinere in sedinta Consiliului General din 26 februarie 2016 (vezi document, paginile 94-96). Municipalitatea vrea să delege catre Serviciul de Transport Voluntari SRL - deci, o societate arondata primariei Voluntari, dupa modelul STB al prmariei Capitalei - un număr de cinci trasee preorăşeneşti, primaria lui Pandele neavand in dotare autobuze, ci le primeste cadou de la primaria Bucuresti.

„Proiectul ridică mai multe suspiciuni şi aşteptăm în comisii şi în şedinţă clarificări suplimentare de la cei responsabili. Orice astfel de proiect, mai ales când vine vorba despre companii din Voluntari, ne trezesc în mod legitim suspiciuni. În ultimii ani, Gabriela Firea ne-a spulberat orice urmă de încredere în bunele sale intenţii sau în competenţa sa managerială. Aşa că privim cu maximă atenţie şi acest proiect, despre care, repet, nu avem încă toate datele. Dacă răspunsurile celor responsabili nu vor risipi în totalitate suspiciunile pe care le avem, atunci USR nu va vota acest proiect", a declarat Roxana Wring, consilier general USR.

Ca să nu pară evident că propunere aparține Gabrielei Firea, în proiect este specificat faptul că studiul de oportunitate este elaborat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti - Ilfov (ADTPBI), asociatie care a fost consolidată în anul 2017 și întrunește 42 de autorități locale ale regiunii București - Ilfov. Scopul acestei asociații este de a exploata, monitoriza și de a gestiona în comun serviciul pubilc de transport local, care se află în perimetrul unităţilor administrativ-teritoriale membre. Preşedintele ADTPBI este chiar Gabriela Firea, primarul general al Capitalei.

„Prezentul studiu de oportunitate stabileşte modalitatea de gestiune a serviciului de transport public de călători pentru un număr de 5 trasee preorăşeneşti / regionale şi are ca scop stabilirea modalităţii de gestiune şi iniţiere a procedurii de atribuire a contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de călători prin curse regulate pentru cele 5 trasee în regiunea Bucureşti- Ifov, către operatorul regional S.C Serviciul Transport Voluntari S.A.", se arată în proiectul de hotărâre.

Dedesubtul afacerii Firea-Pandele

Începând cu data de 01.01.2019, toate licențele pentru transportul de persoane între București și județul Ilfov nu mai sunt valabile. Din noaptea de revelion, toate licențele acordate de Ministerul Transporturilor pentru București-Ilfov au expirat. Aproximativ 110.000 de călători au de suferit, conform datelor oferite de transportatori. Vizat este și transportul de persoane către Voluntari, unde primar este Florentin Pandele, soțul edilului șef al Capitalei, Gabriela Firea. Dar si un apropiat al lui Lucian Sova, care a actionat in sprijinul "famigliei".

În prima parte a acestui an, ministrul Transporturilor, Lucian Șova a desființat Autoritatea Metropolitană de Transport și a transferat atribuțiile privind serviicile de transport persoane București-Ilfov, în subordinea Primarie Capitalei, prin ADTPBI. Aceasta asociatie ar fi trebuit să elaboreze un program de transport pentru persoane București - Ilfov și să elibereze alte licențe. Până la această dată, autoritatea subordonată municipalității nu a emis nicio licență. In schimb, a plasat cinci linii de transport pe trasee preorasenesti, ceea ce devine monopol pentru compania administrației conduse de Gabriela Firea.

Se urmărește interesul societății de transport nou înființate și finanțate de bugetul local, Societatea de Transport Bucuresti. STB cumpără mijloace de transport persoane prin accesarea de fonduri europene, vezi Afacerea Otokar, in detrimentul autobuzelor de productie romaneasca. Dar nu numai pe destinatia Bucuresti-Voluntari sunt aceste afaceri, asceste cinci trasee vor fi primele si vor fi dotate cu noi autocare. Urmeaza si celelalte legaturi preorasenesti cu celelalte localitati importante. Aproximativ 250 de autobuze care sa deserveasca aceste linii, ceea ce inseamna o afacere imensa, dupa modelul Otokar, autobuze la suprapret, pe comisioane grase. Pe langa faptul ca STB se dezvolta pe un buget mult mai mare.

Transportatorii locali pot sa "moara", economia de piata e de fațadă

În ultimii ani, operatorii de transport care operau pana la 1 ianuarie 2019 curse între București și Ilfov, au investit peste 25 milioane euro în 250 de autobuze urbane, mijloace de transport care stau acum în garaje și pentru care se plătește leasing fără să circule pe vreun traseu. Refuzul autorităților de a derula o procedură transparentă de atribuire a traseelor și licențelor, pe rutele de transrport între București și Ilfov, e un abuz dupa cum susțin transportatorii. Practic, primaria Gabrielei Firea ii tine blocati, desi trebuia sa inceapa o procedura de acordare de licente, prin ADTPBI, acolo unde tot Firea e sefă.

Transportatorii nu primesc niciun leu pentru achiziția de autobuze, suportă integral achiziția de mijloace de transport. Se încalcă principiul liberei concurențe privind condițiile de acces la piața transportului de persoane. Ordonanța emisă de Ministrul Lucian Șova nu este în favoarea cetățenilor, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov care a preluat atribuțiile nu este competentă să gestioneze acest domeniu, ceea ce este o ilegalitate flagranta.

Mai mult, autoritățile nu respectă deciziile justiției, hotărârea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie din 2017 prin care s-a dispus reluarea atribuirii pe traseele care fac legătura între Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov şi nici sentinţa din 2018 a Tribunalului Bucureşti prin care s-a dispus reluarea atribuirii pe traseele ce fac legătura între Capitală şi localităţile din Ilfov În speranța că statul român ține cont de cele expuse mai sus, transportatorii cer armonizarea legislației naționale cu cea europeană precum și înnoirea parcului auto într-un mediu concurențial liberalizat, în condiții egale de acces la piața transportului de persoane București-Ilfov.

loading...
PUTETI CITI SI...