București: Salubrizarea, anul 19, ceasul al doisprezecelea. Bugetele de salubrizare în 2017 au depășit 700 milioane lei

Postat la: 04.09.2018 | Scris de: ZIUA NEWS

București: Salubrizarea, anul 19, ceasul al doisprezecelea. Bugetele de salubrizare în 2017 au depășit 700 milioane lei

Puține sunt domeniile în care e atât de vizibil haosul administrativ în București așa cum este salubritatea. Avem șase sectoare în acest oraș, iar linia directoare care se regăsește peste tot este găsirea de modalități de ocolire a legii și de cheltuire a banului public după bunul plac.

Contractele de salubrizare au fost încheiate de către Primăria Municipiului București în 1999, adică acum aproape 19 ani. Din 1999 și până în prezent, pe piața de salubrizare din București o singură firmă nouă a reușit să pătrundă. Într-un alt sector, mai exact în Sectorul 4, primăria gestionează direct serviciul de salubrizare, prin intermediul ADP4. Sectorul 5 are o situație diferită, insă ceilalți operatori au reușit performanța de a-și prelungi până azi contractele încheiate în 1999.

Cumulate, bugetele de salubrizare au însumat peste 700 milioane de lei în 2017, iar potrivit proiectelor de buget adoptate pentru 2018, suma este de 742 milioane de lei. Contracte cu valoare medie de peste 100 milioane lei pe an sunt atribuite nelegal, fără licitație din 2004 și, în unele sectoare, situația persistă și în prezent.

Să luăm cazul Sectorului 2. Contractul a fost încheiat in 25.10.1999 între Primăria Municipiului București și Supercom SA. În 2001, Primăria Sectorului 2 preia drepturile și obligațiile Primăriei Municipiului București. Durata contractului era de 5 ani, astfel că în 25.10.2004 contractul ar fi trebuit să se încheie. Suntem în 2018 și același contract este bine mersi în vigoare și produce efecte.

Faptul că au existat între timp controale ale ANRMAP, decizii ale Consiliului Concurenței, hotărâri judecătorești și faptul că până și un copil de cinci ani poate număra până la cinci nu au perturbat activitatea lucrativă a operatorului de salubritate din Sectorul 2. Această firmă facturează lunar sume de peste 9.000.000 lei cu o marjă de profit respectabilă. Faptul că bugetul de salubrizare a Sectorului 2 a crescut în euro cu 30% în 2008 față de anul anterior, ca să dăm doar un exemplu, cred că nu mai miră pe nimeni.

Să nu credem însă că Sectorul 2 este singurul sector în care un contract incheiat în 1999 pentru 5 ani încă mai produce efecte în 2018. Rosal Grup SA este operatorul desemnat în Sectorul 3 în 1999, Urban SA se ocupă de salubritatea Sectorului 6 din același an și ambii operatori își continuă activitatea.

Din 2004, o singură primărie de sector a reușit să finalizeze cu succes o licitație pentru atribuirea contractului de salubrizare, iar rezultatele sunt departe de a fi benefice pentru cetățeni. În 2008, Primăria Sectorului 1 a atribuit contractul de salubrizare pentru o perioadă de 25 de ani către Romprest Service SA. Tentative de licitații au mai avut Primăria Sectorului 4 și Primăria Sectorului 5 fără să reușească să desemneze un operator de salubritate prin licitație.

În 2009, prin decizia nr. 58/2009 Consiliul Concurenței a obligat primăriile de sector, mai puțin Primăria Sectorului 1, să organizeze licitații în termen de trei luni. Acest lucru nu i-a impresionat pe edili, care au prelungit în continuare contractele. Consiliul Concurenței a chemat în judecată primăriile și consiliile locale ale sectoarelor pentru organizarea licitațiilor. După ani și ani, în 14 iunie 2018, Înalta Curte de Casație și Justiție a respins recursurile promovate de Primarii Sectoarelor 2, 4 și 6 și de Consiliile Locale ale Sectoarelor 2, 4 și 6, astfel că primăriile de sector au fost obligate și prin hotărâre judecătorească să organizeze licitație, în cazul în care nu optează pentru gestiunea directă.

Până în 14 septembrie 2018 Sectoarele 2 și 6 ar trebui să adopte caiete de sarcini pentru atribuirea prin licitație a serviciului de salubrizare.

Să luăm din nou cazul sectorului 2. Primăria Sectorului 2 este obligată ca în termen de trei luni, din 14 iunie 2018, să elaboreze și Consiliul Local al Sectorului 2 este obligat să aprobe caietul de sarcini în vederea atribuirii prin licitație a contractului de salubrizare. Acest termen de trei luni expiră în 14 septembrie, adică peste mai puțin de două săptămâni. Sectorul 6 este în aceeași situație.

Ne aflăm în anul 19 și totodată suntem în ceasul al doisprezecelea. Dacă vrea să respecte decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție, Primarul Sectorului 2 mai are la dispozitie doar două săptămâni.

loading...
PUTETI CITI SI...