Zborul cu avionul se schimbă radical: aeronava Horizon, pregătită să cucerească cerul peste doi ani
Postat la: 03.11.2024 | Scris de: ZIUA NEWS
Stimulate de creșterea cererii globale de călătorii cu avionul, emisiile generate de aviație au crescut mai rapid decât cele generate de transportul feroviar, rutier sau maritim în ultimele decenii.
Soluțiile pentru inversarea acestei tendințe apar încet: Combustibilul durabil pentru aviație, care poate reduce emisiile unui zbor cu 80% atunci când este produs și utilizat corect, ar putea reprezenta două treimi din reducerea emisiilor necesară pentru ca aviația să își atingă obiectivul net zero până în 2050, scrie cnn.com.
Cu toate acestea, acesta este insuficient și, în cel mai optimist scenariu, SAF va reprezenta doar 0,53% din totalul combustibilului utilizat de avioane în 2024, departe de nivelurile necesare pentru a avea un impact.
În timp ce companiile aeriene și autoritățile de reglementare se străduiesc să găsească idei pentru decarbonizarea industriei, unii ingineri sugerează că este necesar un tip complet nou de formă a aeronavei pentru a economisi mult din consumul de combustibil și, prin urmare, din emisii. Astfel, se renunță la designul tradițional „tub și aripă", care a fost pilonul de bază al aviației comerciale timp de 100 de ani, în favoarea a ceea ce se numește „corp cu aripi combinate", în care zona aripilor ocupă o mare parte din fuselaj și creează un avion cu un aspect deosebit.
În 2020, Airbus a creat un demonstrator de aripi combinate la scară mică, controlat de la distanță, pentru a testa un design despre care compania a afirmat că ar putea economisi până la 20% din combustibil. În 2023, compania JetZero, cu sediul în California, a anunțat planuri pentru un avion cu un design similar, cu o capacitate de peste 200 de pasageri și are un obiectiv ambițios de intrare în serviciu până în 2030.
Acum, Natilus, cu sediul în San Diego, s-a alăturat cursei cu Horizon, o aeronavă cu aripă mixtă care este, de asemenea, menită să transporte aproximativ 200 de pasageri, producând jumătate din emisii și consumând cu 30% mai puțin combustibil decât aeronavele Boeing 737 și Airbus A320 actuale - modelele cu care își propune să concureze.
„Piața avioanelor cu corp îngust, care este exact locul în care se încadrează Horizon, va fi cea mai mare piață în următorii 20 de ani", spune Aleksey Matyushev, CEO și co-fondator al Natilus. „Cu toate provocările pe care cred că le are industria, pentru prima dată, cred că există o oportunitate de a construi un Boeing sau un Airbus lookalike (echivalent)."
Natilus, care a fost fondată în 2016, anunțase anterior un avion fără pilot, exclusiv cargo, numit Kona, care folosește aceeași formă inovatoare. Matyushev spune că designul corpului cu aripi combinate a provenit în anii 1990 de la McDonnell Douglas, un important producător aerospațial american care a fuzionat cu Boeing în 1997. Boeing nu a comercializat niciodată un avion cu aripi combinate, dar a studiat conceptul și a produs un prototip fără pilot, X-48.
Potrivit Natilus, Kona a primit 400 de comenzi și un model la scară reală va fi construit și va zbura în următorii doi ani. O mare parte din tehnologie va fi apoi transferată la Horizon, care va avea o cabină de pilotaj și un echipaj obișnuit și, potrivit lui Matyushev, va intra în serviciu până în 2030 - un obiectiv extrem de ambițios, deoarece ar fi fără precedent ca o aeronavă nouă să treacă de la proiectare la certificarea completă în doar șase ani.
„Una dintre provocările designului corpului cu aripi combinate este stabilitatea și controlul", explică el. „Cred că aici McDonnell Douglas și Boeing s-au poticnit cu adevărat - cum stabilizezi avionul?"
El spune că o modalitate de a obține stabilizarea este prin sisteme complexe de control al zborului - în esență, computere, despre care Matyushev subliniază că au cauzat probleme cu Boeing 737 Max.
Cealaltă opțiune este aerodinamica, sau designul suprafețelor avionului, care este calea aleasă de Natilus și, de asemenea, ceea ce îl diferențiază de JetZero, potrivit lui Matyushev.
Noua formă vine cu câteva beneficii cruciale. „Există o reducere cu 30% a rezistenței la înaintare, dar, în același timp, reușești de fapt să scazi greutatea avionului pentru a găzdui aceeași cantitate de pasageri sau de marfă, ceea ce este foarte unic", spune el. „Cu un avion mic, aveți motoare mai mici, care generează o ardere mai mică a combustibilului. Așadar, atunci când le pui pe amândouă la un loc, începi să creezi o reducere (a emisiilor) per loc de pasager cu aproximativ 50%."
Fuselajul mult mai mare, care nu mai arată ca un tub, deschide posibilități pentru diferite aranjamente la bord. „Avem cu aproximativ 30% mai mult spațiu la sol decât un avion tradițional", explică Matyushev. „Așadar, cred că mulți dintre clienții noștri se gândesc la o experiență superioară pentru pasageri. Ați putea aduce înapoi lounge-ul? Există alte spații în avion care ar putea fi amenajate pentru zborurile lungi?"
Nu totul în Horizon va fi complet nou; de exemplu, avionul va utiliza tehnologia motoarelor existente, fără a lăsa loc pentru opțiuni pe bază de hidrogen sau electrice. „Există o glumă obișnuită în aviație - nu puneți niciodată un motor nou pe un avion nou. Este prea riscant", spune Matyushev. Din același motiv, Horizon este proiectat să se potrivească oriunde s-ar potrivi un Boeing 737 sau un Airbus A320, fără a necesita modificări ale infrastructurii aeroportuare.
Potrivit lui Gary Crichlow, analist în domeniul aviației la Aviation News Limited, o serie de eșecuri de livrare care au lăsat companiile aeriene să aștepte avioane noi până în anii 2030 a creat o „fereastră de oportunitate" pentru ca un nou concurent să perturbe status quo-ul.
„Cu toate acestea, această fereastră este foarte scurtă", spune el. „Un punct de vânzare cheie pentru operatori este caracterul comun în ceea ce privește calificarea echipajului de zbor. Succesul 737 Max și A320neo s-a datorat în mare parte capacității lor de a fi integrate cu ușurință în operațiunile 737 și, respectiv, A320 existente: echipajele de zbor au nevoie de foarte puțină pregătire suplimentară pentru tranziție."
Cu toate acestea, problemele inițiale sunt o caracteristică a fiecărei aeronave noi, iar cu un producător nou, netestat și un design nou, încă nepromovat, acestea sunt aproape inevitabile. „(Horizon) va avea un plan complet diferit de ocupare a locurilor și de încărcare a încărcăturii și va necesita un echipaj de zbor și de cabină complet diferit. Evitarea acestei bătăi de cap operaționale și sprijinirea atunci când se întâmplă, în mod fiabil și la scară largă, este probabil cea mai mare provocare cu care Natilus se va confrunta pentru a convinge potențialii clienți să cumpere Horizon în loc să reziste pentru un înlocuitor mai tradițional 737 Max sau A320neo."
Crichlow semnalează, de asemenea, potențiale obstacole în calea avionului către certificarea de către autoritățile aviatice. „Provocarea pentru orice proiect de tip clean-sheet a fost întotdeauna costul inițial enorm pentru dezvoltarea și certificarea acestuia. În ceea ce privește certificarea, aeronavele convenționale precum 737 Max 7 și 10, 777-X, A321neo XLR și COMAC C919 s-au confruntat, și în unele cazuri încă se confruntă, cu întârzieri semnificative ale reglementărilor față de termenele inițiale ale producătorilor lor. Cu un design atât de diferit precum cel al corpului cu aripi combinate, mă aștept ca autoritățile de reglementare să fie și mai prudente."
Matyushev este conștient că Natilus intră pe un teritoriu neexplorat: „Există o mulțime de întrebări cu privire la modul în care se construiește un corp mixt la scară largă, pentru că tot ce avem acum sunt date din tunelul aerodinamic și apoi prototipuri la scară largă, dar nimeni nu a construit unul la scară largă", spune el. Având în vedere că Natilus lucrează în prezent la un prototip la scară reală, unele dintre aceste întrebări ar putea primi răspuns în curând.
-
Unde misterioase, detectate la 165.000 km distanță de Pământ. Explicațiile astronomilor
Semnale electromagnetice cunoscute sub numele de „unde chorus" au fost detectate la o distanță de 165.000 de kilometri d ...
-
Alerta internationala: O bucată uriașă de gheață, cât Parisul, s-a desprins din cel mai mare aisberg din lume
Pentru prima dată, o bucată imensă, aproape la fel de mare ca Parisul, s-a desprins din cel mai mare aisberg din lume, a ...
-
Administrația Biden a trimis prezervative în valoare de 50 milioane de dolari în Fâșia Gaza
Președintele Donald Trump a acuzat administrația Joe Biden că trimite prezervative în valoare de 50 de milioane de dolar ...
-
Șefii FBI au primit ordin să se pensioneze, să demisioneze sau vor fi concediați până luni (CNN). FBI a refuzat să comenteze informațiile
Cel puțin șase șefi ai FBI au primit ordin să se pensioneze, să demisioneze sau să fie concediați până luni, potrivit un ...
-
Cum Să-ți Mobilezi Bucătăria Cât Mai Prietenos Cu Bugetul
Amenajarea bucătăriei este o provocare care combină creativitatea și planificarea atentă, mai ales când vrei să respecți ...
-
Birourile Congresului american, avertizate să nu utilizeze aplicaţia chineză de inteligenţă artificială DeepSeek
Birourile Congresului SUA au fost avertizate să nu utilizeze aplicaţia chineză de inteligenţă artificială DeepSeek, a re ...
-
O piramidă necunoscută intrigă cercetătorii
O structură submersă în formă de piramidă a fost identificată în apropierea Insulelor Azore din Oceanul Atlantic, generâ ...
-
Concurență acerbă în lumea AI - A apărut modelul care surclasează DeepSeek-V3
Compania chineză de tehnologie Alibaba a lansat miercuri o nouă versiune a modelului său de inteligenţă artificială (AI) ...
-
Afacerile care se prăbușesc după intrarea României în spațiul Schengen. "Unii intenționează să își vândă imobilele și să se mute"
Intrarea României în spațiul Schengen nu este privită cu bucurie de toată lumea. La Nădlac, localnicii sunt disperați, d ...
-
Mii de cetățeni români vor fi expulzați din SUA: Trump vrea să trimită migranții la Guantanamo
Un document publicat de presa din SUA arată faptul că, începând cu 24 noiembrie 2024, există 1.445.549 de persoane care ...
-
Călin Georgescu a făcut plângere la CPI, împotriva lui Iohannis și a CCR: Anularea alegerilor sare în aer
Verdictul Comisiei de la Veneția privind anulare alegerilor din România a fost unul clar: CCR și autoritățile din Români ...
-
Celebrul economist american Nouriel Roubini îl atacă pe Trump: Toate ne vor lovi drastic, vești triste pentru oameni
În ciuda creșterii scurte a piețelor la știrile confirmate despre o a doua președinție a lui Donald Trump, analiștii nu ...
-
Bilanț tragic al accidentului aviatic de la Washington -Se pare că toti cei aflați aflați la bordul aeronavelor au murit. 18 cadavre au fost recuperate din râu
Un avion de pasageri al companiei American Airlines care transporta 60 de pasageri și patru membri ai echipajului care a ...
-
O nouă speranță pentru inimile bolnave: descoperirea medicală care ar putea schimba vieți
Progresele în tratamentul insuficienței cardiace avansate se remarcă prin dezvoltarea unui plasture biologic care ar put ...
-
Zuckerberg a acceptat să-i bage 25 de milioane de dolari lui Donald Trump în buzunar
Meta a acceptat să plătească despăgubiri de 25 de milioane de dolari lui Donald Trump pentru a pune capăt proceselor int ...
-
Descoperire surprinzătoare a cercetătorilor Harvard: Ucigașul tăcut din organism care lovește fatal în floarea vieții
Un nou studiu efectuat de către o echipă de cercetători de la Harvard Medical School, MIT și Spitalul McLean din Massach ...
-
Un fost cercetător în domeniul siguranței AI trage un semnal de alarmă - Ritmul de dezvoltare este terifiant
Un fost cercetător în domeniul siguranței de la OpenAI se declară „destul de terifiat" de ritmul de dezvoltare al inteli ...
-
Servicii ultrasecrete: China a făcut jocuri pentru a răsturna Guvernul Spaniei
O operaţiune chineză pe reţelele de socializare care urmăreşte să stârnească furia politică în Occident a cerut răsturna ...
-
Fetiță de 8 ani moartă în chinuri după ce părinții i-au refuzat insulina convinși că rugăciunile sunt suficiente: "O vindecă Dumnezeu!"
Paisprezece membri ai unui cult religios din Australia au fost găsiți vinovați pentru moartea lui Elizabeth Struhs, o fe ...
-
Transformă-ți rutina de îngrijire cu aparate de tuns și aparate de ras electrice de calitate
Aparatele de tuns și aparatele de ras electrice sunt esențiale pentru rutina zilnică de îngrijire personală. Aceste disp ...
-
Un liceu din cea mai mare capitală a Europei a înlocuit toți profesorii: Inteligența artificială le predă elevilor
Pregătirea pentru examene cu ajutorul inteligenţei artificiale (AI) şi nu cu un profesor: un liceu privat din Londra a d ...
-
Procurorul care s-a ocupat de recuperarea brățărilor dacice despre furtul din Olanda. Ce șanse sunt ca tezaurul să fie recuperat
Fostul procuror general al României, Augustin Lazăr, cel care s-a ocupat de recuperarea brățărilor dacice, spune că el c ...
-
Un bărbat a decedat la Spitalul Morții din Slatina pentru că nu era de gardă un cardiolog
Un bărbat de 66 de ani din Slatina a făcut la finalul săptpmânii trecute trei preinfarcturi în decurs de trei ore şi ar ...
-
Fișierele de asasinat JFK, RFK și MLK au fost desecretizate. Acestea dezvăluie planul nemilos al elitelor globale de a-i reduce la tăcere pe cei care le-au sfidat!
Ordinul executiv al lui Donald Trump de desecretizare a tuturor documentelor guvernamentale rămase legate de asasinatele ...
-
Creștere inexplicabilă a afecțiunilor cardiace: oamenii de știință solicită mai multe cercetări asupra efectelor secundare ale vaccinurilor anti-COVID
Experții canadieni solicită mai multe cercetări privind afecțiunile cardiace legate de vaccinurile Covid. Aceștia se tem ...
-
Un faimos expert în finanțe avertizează după ziua neagră de pe bursa americană: "Haosul de la Nvidia este doar începutul"
Hassim Taleb, autorul cărții „Lebăda Neagră", a avertizat marți, 28 ianuarie, că vânzările masive ale acțiunilor Nvidia ...
-
Asteroidul care se apropia alarmant de repede de Pământ este de fapt o Tesla lansată în spatiu de Musk în 2018
Un obiect spaţial pe care astronomii l-au identificat inițial ca fiind un asteroid care se apropie alarmant de Pământ s- ...
-
România Reală: lideri și societatea civilă unesc forțele pentru un viitor responsabil
Pe 28 ianuarie 2025, Palatul Parlamentului a găzduit conferința „România Reală - România Responsabilă", organizată de Un ...
-
Acţiunile se prăbuşesc pe bursele americane din cauza unei firme de AI din China. Influențe și pe bursa de la Londra
Acțiunile americane sunt așteptate să deschidă ședința de tranzacționare de azi în scădere, după ce un avans surpriză al ...