Zborul cu avionul se schimbă radical: aeronava Horizon, pregătită să cucerească cerul peste doi ani
Postat la: 03.11.2024 | Scris de: ZIUA NEWS
Stimulate de creșterea cererii globale de călătorii cu avionul, emisiile generate de aviație au crescut mai rapid decât cele generate de transportul feroviar, rutier sau maritim în ultimele decenii.
Soluțiile pentru inversarea acestei tendințe apar încet: Combustibilul durabil pentru aviație, care poate reduce emisiile unui zbor cu 80% atunci când este produs și utilizat corect, ar putea reprezenta două treimi din reducerea emisiilor necesară pentru ca aviația să își atingă obiectivul net zero până în 2050, scrie cnn.com.
Cu toate acestea, acesta este insuficient și, în cel mai optimist scenariu, SAF va reprezenta doar 0,53% din totalul combustibilului utilizat de avioane în 2024, departe de nivelurile necesare pentru a avea un impact.
În timp ce companiile aeriene și autoritățile de reglementare se străduiesc să găsească idei pentru decarbonizarea industriei, unii ingineri sugerează că este necesar un tip complet nou de formă a aeronavei pentru a economisi mult din consumul de combustibil și, prin urmare, din emisii. Astfel, se renunță la designul tradițional „tub și aripă", care a fost pilonul de bază al aviației comerciale timp de 100 de ani, în favoarea a ceea ce se numește „corp cu aripi combinate", în care zona aripilor ocupă o mare parte din fuselaj și creează un avion cu un aspect deosebit.
În 2020, Airbus a creat un demonstrator de aripi combinate la scară mică, controlat de la distanță, pentru a testa un design despre care compania a afirmat că ar putea economisi până la 20% din combustibil. În 2023, compania JetZero, cu sediul în California, a anunțat planuri pentru un avion cu un design similar, cu o capacitate de peste 200 de pasageri și are un obiectiv ambițios de intrare în serviciu până în 2030.
Acum, Natilus, cu sediul în San Diego, s-a alăturat cursei cu Horizon, o aeronavă cu aripă mixtă care este, de asemenea, menită să transporte aproximativ 200 de pasageri, producând jumătate din emisii și consumând cu 30% mai puțin combustibil decât aeronavele Boeing 737 și Airbus A320 actuale - modelele cu care își propune să concureze.
„Piața avioanelor cu corp îngust, care este exact locul în care se încadrează Horizon, va fi cea mai mare piață în următorii 20 de ani", spune Aleksey Matyushev, CEO și co-fondator al Natilus. „Cu toate provocările pe care cred că le are industria, pentru prima dată, cred că există o oportunitate de a construi un Boeing sau un Airbus lookalike (echivalent)."
Natilus, care a fost fondată în 2016, anunțase anterior un avion fără pilot, exclusiv cargo, numit Kona, care folosește aceeași formă inovatoare. Matyushev spune că designul corpului cu aripi combinate a provenit în anii 1990 de la McDonnell Douglas, un important producător aerospațial american care a fuzionat cu Boeing în 1997. Boeing nu a comercializat niciodată un avion cu aripi combinate, dar a studiat conceptul și a produs un prototip fără pilot, X-48.
Potrivit Natilus, Kona a primit 400 de comenzi și un model la scară reală va fi construit și va zbura în următorii doi ani. O mare parte din tehnologie va fi apoi transferată la Horizon, care va avea o cabină de pilotaj și un echipaj obișnuit și, potrivit lui Matyushev, va intra în serviciu până în 2030 - un obiectiv extrem de ambițios, deoarece ar fi fără precedent ca o aeronavă nouă să treacă de la proiectare la certificarea completă în doar șase ani.
„Una dintre provocările designului corpului cu aripi combinate este stabilitatea și controlul", explică el. „Cred că aici McDonnell Douglas și Boeing s-au poticnit cu adevărat - cum stabilizezi avionul?"
El spune că o modalitate de a obține stabilizarea este prin sisteme complexe de control al zborului - în esență, computere, despre care Matyushev subliniază că au cauzat probleme cu Boeing 737 Max.
Cealaltă opțiune este aerodinamica, sau designul suprafețelor avionului, care este calea aleasă de Natilus și, de asemenea, ceea ce îl diferențiază de JetZero, potrivit lui Matyushev.
Noua formă vine cu câteva beneficii cruciale. „Există o reducere cu 30% a rezistenței la înaintare, dar, în același timp, reușești de fapt să scazi greutatea avionului pentru a găzdui aceeași cantitate de pasageri sau de marfă, ceea ce este foarte unic", spune el. „Cu un avion mic, aveți motoare mai mici, care generează o ardere mai mică a combustibilului. Așadar, atunci când le pui pe amândouă la un loc, începi să creezi o reducere (a emisiilor) per loc de pasager cu aproximativ 50%."
Fuselajul mult mai mare, care nu mai arată ca un tub, deschide posibilități pentru diferite aranjamente la bord. „Avem cu aproximativ 30% mai mult spațiu la sol decât un avion tradițional", explică Matyushev. „Așadar, cred că mulți dintre clienții noștri se gândesc la o experiență superioară pentru pasageri. Ați putea aduce înapoi lounge-ul? Există alte spații în avion care ar putea fi amenajate pentru zborurile lungi?"
Nu totul în Horizon va fi complet nou; de exemplu, avionul va utiliza tehnologia motoarelor existente, fără a lăsa loc pentru opțiuni pe bază de hidrogen sau electrice. „Există o glumă obișnuită în aviație - nu puneți niciodată un motor nou pe un avion nou. Este prea riscant", spune Matyushev. Din același motiv, Horizon este proiectat să se potrivească oriunde s-ar potrivi un Boeing 737 sau un Airbus A320, fără a necesita modificări ale infrastructurii aeroportuare.
Potrivit lui Gary Crichlow, analist în domeniul aviației la Aviation News Limited, o serie de eșecuri de livrare care au lăsat companiile aeriene să aștepte avioane noi până în anii 2030 a creat o „fereastră de oportunitate" pentru ca un nou concurent să perturbe status quo-ul.
„Cu toate acestea, această fereastră este foarte scurtă", spune el. „Un punct de vânzare cheie pentru operatori este caracterul comun în ceea ce privește calificarea echipajului de zbor. Succesul 737 Max și A320neo s-a datorat în mare parte capacității lor de a fi integrate cu ușurință în operațiunile 737 și, respectiv, A320 existente: echipajele de zbor au nevoie de foarte puțină pregătire suplimentară pentru tranziție."
Cu toate acestea, problemele inițiale sunt o caracteristică a fiecărei aeronave noi, iar cu un producător nou, netestat și un design nou, încă nepromovat, acestea sunt aproape inevitabile. „(Horizon) va avea un plan complet diferit de ocupare a locurilor și de încărcare a încărcăturii și va necesita un echipaj de zbor și de cabină complet diferit. Evitarea acestei bătăi de cap operaționale și sprijinirea atunci când se întâmplă, în mod fiabil și la scară largă, este probabil cea mai mare provocare cu care Natilus se va confrunta pentru a convinge potențialii clienți să cumpere Horizon în loc să reziste pentru un înlocuitor mai tradițional 737 Max sau A320neo."
Crichlow semnalează, de asemenea, potențiale obstacole în calea avionului către certificarea de către autoritățile aviatice. „Provocarea pentru orice proiect de tip clean-sheet a fost întotdeauna costul inițial enorm pentru dezvoltarea și certificarea acestuia. În ceea ce privește certificarea, aeronavele convenționale precum 737 Max 7 și 10, 777-X, A321neo XLR și COMAC C919 s-au confruntat, și în unele cazuri încă se confruntă, cu întârzieri semnificative ale reglementărilor față de termenele inițiale ale producătorilor lor. Cu un design atât de diferit precum cel al corpului cu aripi combinate, mă aștept ca autoritățile de reglementare să fie și mai prudente."
Matyushev este conștient că Natilus intră pe un teritoriu neexplorat: „Există o mulțime de întrebări cu privire la modul în care se construiește un corp mixt la scară largă, pentru că tot ce avem acum sunt date din tunelul aerodinamic și apoi prototipuri la scară largă, dar nimeni nu a construit unul la scară largă", spune el. Având în vedere că Natilus lucrează în prezent la un prototip la scară reală, unele dintre aceste întrebări ar putea primi răspuns în curând.
-
Fenomenul care sfidează logica: „Timp Negativ" observat în experimente cuantice. Descoperirea controversată despre natura realității
Oamenii de știință de la Universitatea din Toronto susțin că au demonstrat existența „timpului negativ" într-un mod fizi ...
-
Oamenii de știință au descoperit un al doilea nucleu ascuns în interiorul Pământului
Miezul interior nu este doar o minge solidă de nichel și fier, ci este format din două straturi: o regiune centrală dist ...
-
Descoperirea finalului de an: Astronomii au găsit canale ascunse ce leagă sistemul nostru solar de alte colțuri ale universului
Sistemul nostru solar este situat într-o zonă specifică a spațiului cosmic, denumită Bula Fierbinte Locală, o regiune ce ...
-
Joe Biden a aprobat unul dintre ultimele sale acte și aruncă în aer relația dintre SUA și China
Preşedintele american, Joe Biden, a aprobat un ajutor militar de 571 de milioane de dolari pentru Taiwan, a anunţat vine ...
-
Elon Musk, mesaj exploziv, despre alegerile din România: "Cum să nu fie considerat un dictator?!"
Omul de afaceri Elon Musk, cel mai apropiat om al lui Donald Trump, a distribuit articolul unui jurnalist Reuters, care ...
-
Inteligența artificială a dat-o pe alcool: A învățat să deosebească tipurile de băuturi mai bine ca oamenii
Un algoritm de inteligență artificială a reușit să identifice notele dominante din fiecare băutură cu o precizie mai mar ...
-
Sprijinul Open Tribe pentru transformarea tinerilor în lideri ai viitorului
Open Tribe își propune să fie o platformă dedicată dezvoltării tinerilor, oferindu-le instrumentele și sprijinul necesar ...
-
"Tiktokizarea" planetei: cum a resetat aplicația chinezească geopolitica la nivel mondial
Platforma TikTok, aflată în vizorul Uniunii Europene şi al Statelor Unite, se confruntă cu acuzaţii de manipulare a opin ...
-
S-au prins ca suntem bogați: Eurostat a decretat că regiunea București-Ilfov are cel mai mic risc de sărăcie din UE
În ce regiuni ale UE oamenii sunt cel mai expuși riscului de sărăcie? În 2023, 16,2% din populația UE - sau aproximativ ...
-
Unde să îți pui fațete dentare? Află cum să alegi clinica
Alegerea clinicii potrivite pentru a-ți pune fațete dentare este o decizie care îți poate transforma complet zâmbetul și ...
-
„Manifest pentru România Responsabilă" - Recunoașterea excelenței și a implicării sociale
Pe 19 decembrie 2024, Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR) și Inițiativa Ecologistă Europeană (IEE) au o ...
-
Trump declanșează lupta în justiție contra manipulatorilor, presă și institute de sondare. Procedura ar trebui implementată și-n România din 2025!
Influenta publicație franceză LE POINT analizează în mod critic, dar subiectiv/negativ, acțiunea salutară a președintelu ...
-
Verdictul justiției pentru Călin Georgescu. Avocata sa, anunț fulger: Chemare forțată în judecată
Marina Alexandru, avocata lui Călin Georgescu, a declarat joi seară, la Realitatea Plus, că a solicitat Curții de Apel B ...
-
Cum găsești cărțile preferate într-o librărie online?
În era digitală, cumpărarea cărților dintr-o librărie online a devenit nu doar o opțiune convenabilă, ci și o experiență ...
-
Rusia șochează lumea medicală: a reușit dezvoltarea unui vaccin care reușește să trateze majoritatea tipurilor de cancer!
Rusia anunță că a dezvoltat unui vaccin care reușește să trateze majoritatea tipurilor de cancer. Acest vaccin va fi dis ...
-
Peste 140 de angajaţi Meta, diagnosticaţi cu depresie şi PTSD, după ce au fost nevoiţi să urmărească conţinut violent. Compania, chemată în instanță
Peste 140 de moderatori de conţinut Facebook angajaţi într-o unitate din Kenya au fost diagnosticaţi cu tulburare de str ...
-
Cele mai distractive activități pentru vacanța de iarnă
Mai sunt câteva zile până la vacanța de iarnă și majoritatea familiilor au pregătit deja programul de activități. Petrec ...
-
Misterul sifilisului, dezlegat după 500 de ani: Oase vechi de 9.000 de ani arată originea bolii
O descoperire științifică importantă aduce noi dovezi în controversa privind originea sifilisului, o boală care a provoc ...
-
Zelenski recunoaște: Ucraina nu mai poate elibera teritoriile ocupate de Rusia
Președintele Ucrainei recunoaște pentru Le Parisien că forțele țării sale nu mai pot recupera zonele ocupate de Rusia. E ...
-
Descoperirea cercetătorilor care ar putea rescrie cărțile de astronomie: Ce vârstă are Luna și cum s-a format
Un nou studiu publicat miercuri sugerează că Luna are o vârstă care este cu 80 de milioane până la 180 de milioane de an ...
-
Blocați în spațiu - Revenirea astronauților americani de pe ISS a fost amânată din nou
Şederea a doi astronauţi ai agenţiei spaţiale americane la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS) a fost prelungit ...
-
Cum a rămas Ion Cristoiu fără 20.000 de lei. „Dacă eu o luam la fugă, nu pierdeam niște bani" VIDEO
Celebrul jurnalist Ion Cristoiu a dezvăluit marţi cum a căzut victimă unei noi metode de înşelăciune şi a luat o ţeapă d ...
-
Control total: Statul pune ochii pe toți banii care circulă în piață - Reguli noi împotriva tranzacțiilor anonime la schimb valutar, monede virtuale, cazinouri
Casele de schimb valutar și operatorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare vor trebui să res ...
-
Programul magazinelor de Sărbători 2024: Supermarketurile și hypermarketurile din întreaga țară vor funcționa după un orar special
Sărbătorile de iarnă sunt aproape, iar cumpărăturile de Crăciun sunt, ca de obicei, o provocare majoră pentru români. În ...
-
Donald Trump alimentează teoria conspirației, în scandalul dronelor neidentificate: Se întâmplă ceva ciudat!
"Toate" dronele şi aparatele zburătoare observate în nord-estul Statelor Unite "operează în mod legal şi autorizat", a d ...
-
CNA intră tare în online. Decizii punitive împotriva unor site-uri, canale Youtube și pagini de Facebook
Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis, marţi, să emită decizii privind ordinul de eliminare a conţinutului ilega ...
-
Inspectorii DGAF descriu "haiducia" în care trăiau frații Tate în România
Inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au efectuat mai multe controale la frații Andrew și Tristan Tat ...
-
Mort de beat, tatăl lui George Simion a fost săltat de poliție. Bărbatul a amenințat cu moartea o judecătoare după ce a intrat în casa ei
Tatăl lui George Simion, președintele AUR, s-a ales cu dosar penal, după ce a intrat în casa unei judecătoare și a ameni ...