Partea bună a AI: A descoperit cum se poate anihila o superbacterie ucigașă!

Postat la: 27.05.2023 | Scris de: ZIUA NEWS

Partea bună a AI: A descoperit cum se poate anihila o superbacterie ucigașă!

Oamenii de știință au folosit inteligența artificială pentru a descoperi un nou antibiotic care poate ucide o specie mortală de superbug (superbacterie).

AI a contribuit la reducerea a mii de substanțe chimice potențiale la o câteva care să fie testate în laborator. Rezultatul a fost un antibiotic puternic, experimental, numit abaucin, care va avea nevoie de teste suplimentare înainte de a fi utilizat, relatează BBC.

Cercetătorii din Canada și SUA spun că inteligența artificială are puterea de a accelera masiv descoperirea de noi medicamente. Este cel mai recent exemplu al modului în care instrumentele AI pot fi o forță revoluționară în știință și medicină.

Antibioticele ucid bacteriile. Cu toate acestea, a existat o lipsă de noi medicamente de zeci de ani și bacteriile devin din ce în ce mai greu de tratat, pe măsură ce evoluează. Se estimează că mai mult de un milion de oameni mor anual din cauza infecțiilor care rezistă tratamentului cu antibiotice.

Cercetătorii s-au concentrat pe una dintre cele mai problematice specii de bacterii -acinetobacter baumannii - care poat infecta rănile și poat provoca pneumonie. Este una dintre cele trei superbugs (superbacterii) pe care Organizația Mondială a Sănătății a identificat-o ca fiind o amenințare "critică".

Dr. Jonathan Stokes, de la Universitatea McMaster, descrie bacteria ca fiind "inamicul public numărul unu", deoarece este foarte des întâlnit să găsești cazuri în care este "rezistentă la aproape fiecare antibiotic".

Pentru a găsi un nou antibiotic, cercetătorii au instruit mai întâi AI. Ei au luat mii de medicamente și le-au testat manual pe Acinetobacter baumannii pentru a vedea care ar putea-o încetini sau ucide.

Aceste informații au fost introduse în AI pentru a putea afla caracteristicile chimice ale medicamentelor care ar putea ataca bacteria problematică. AI a fost apoi programată să analizeze o listă de 6.680 de compuși a căror eficacitate era necunoscută. Rezultatele - publicate în Nature Chemical Biology - au arătat că AI a avut nevoie de o oră și jumătate pentru a produce o listă scurtă.

Cercetătorii au testat 240 de compuși în laborator și au găsit nouă antibiotice potențiale. Unul a fost incredibil de puternic - antibioticul abaucin.

Experimentele de laborator au arătat că ar putea trata rănile infectate la șoareci și a fost capabil să omoare bacteria prelevată de la oameni.

Cu toate acestea, dr. Stokes a spus: "Acesta este momentul în care începe lucrarea."
Următorul pas este de a perfecționa medicamentul în laborator și apoi de a efectua studii clinice. El se așteaptă ca primele antibiotice AI să poată fi prescrise până în 2030.

Curios, acest antibiotic experimental nu a avut nici un efect asupra altor specii de bacterii, și funcționează numai pe A. baumannii.

Multe antibiotice ucid bacteriile fără discriminare. Cercetătorii cred că precizia abaucinului va îngreuna apariția rezistenței la medicamente și ar putea duce la mai puține efecte secundare.