NASA a găsit pe Marte ceva cât se poate de straniu: "Nu ar trebui să fie acolo!"

Postat la: 22.07.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

NASA a găsit pe Marte ceva cât se poate de straniu:

Roverul Curiosity de la NASA a făcut o descoperire remarcabilă recent pe planeta Marte. În timpul deplasării sale prin Canalul Gediz Vallis, roverul a tăiat accidental o piatră aparent obișnuită, dezvăluind un „tezaur" surprinzător de cristale galbene de sulf elementar, cunoscut și sub numele de pucioasă.

Aceasta reprezintă prima detectare a sulfului în formă sa pură pe Marte, stârnind un entuziasm considerabil în rândul comunității științifice, informează Sciencealert.

Roverul Curiosity, cu o greutate de 899 de kilograme, a trecut peste o piatră care, odată spartă, a dezvăluit cristale galbene de sulf elementar. Deși sulfații sunt relativ comuni pe Marte, această descoperire este deosebită, deoarece sulful a fost găsit în forma sa pură pentru prima dată. Aceasta sugerează că în Canalul Gediz Vallis ar putea exista o abundență de sulf elementar, o ipoteză care necesită investigații suplimentare.

Ashwin Vasavada, cercetător în cadrul proiectului Curiosity de la Jet Propulsion Laboratory al NASA, a comparat descoperirea cu găsirea unei oaze în deșert: „Găsirea unui câmp de pietre făcute din sulf pur este ca și cum ai găsi o oază în deșert. Nu ar trebui să fie acolo, așa că acum trebuie să explicăm acest lucru. Descoperirea lucrurilor stranii și neașteptate este ceea ce face explorarea planetară atât de captivantă."

Sulfații se formează atunci când sulful, de obicei sub formă de compuși, se amestecă cu alte minerale în apă. Când apa se evaporă, mineralele se combină și se usucă, lăsând în urmă sulfați. Acești minerali pot oferi informații valoroase despre istoria apei pe Marte și despre modul în care planeta a evoluat în timp.

Pe de altă parte, sulful pur se formează doar în condiții foarte specifice, care nu sunt cunoscute a fi existat în regiunea în care Curiosity a făcut descoperirea. Aceasta ridică întrebări importante despre procesele geologice care au avut loc pe Marte și sugerează că există aspecte fundamentale ale istoriei geologice a planetei pe care încă nu le înțelegem.

Sulful este un element esențial pentru toate formele de viață cunoscute, fiind folosit în sinteza a două dintre aminoacizii esențiali necesari pentru formarea proteinelor. Deși cunoașterea existenței sulfaților pe Marte nu este o noutate, găsirea sulfului în formă pură nu aduce dovezi directe ale existenței vieții, dar adaugă o piesă importantă în puzzle-ul condițiilor potențial habitabile din trecutul planetei.

Curiosity continuă să colecteze date din Canalul Gediz Vallis, o regiune bogată în istorie marțiană. Canalul este o veche cale navigabilă, iar rocile din zonă poartă amprenta râului antic care a curs peste ele cu miliarde de ani în urmă.

Roverul NASA a forat deja în una dintre roci, prelevând un eșantion de pulbere pentru analiză chimică, și își continuă drumul prin canal în căutarea altor surprize.

În tot acest timp, oamenii de știință vor trebui să lucreze intens pentru a înțelege cum s-a format acest sulf pur pe Marte. Acest lucru va implica probabil modele detaliate ale evoluției geologice a planetei și poate chiar noi misiuni pentru a explora și confirma aceste descoperiri.

Descoperirea sulfului pur pe Marte este o amintire a faptului că, în ciuda tuturor lucrurilor pe care le-am învățat despre planeta roșie, există încă multe mistere care așteaptă să fie descoperite. Explorarea continuă a lui Curiosity promite să aducă și alte descoperiri care ne vor ajuta să înțelegem mai bine această planetă fascinantă.