Dezastru la Tarom: Consilierul directorului companiei informează Guvernul și Curtea de Conturi despre probleme grave
Postat la: 20.06.2022 | Scris de: ZIUA NEWS
Un consilier al directorului TAROM, Cătălin Butu, afirmă într-o informare trimisă ministrului Transporturilor, președintelui CA TAROM și președintelui Curții de Conturi, că situația de la TAROM poate duce nu doar la un colaps financiar ci inclusiv la punerea în discuție a siguranței pasagerilor de la bordul aeronavelor.
Textul integral al informării:
„Prezentare situatie CRITICA TAROM și solicitare trimitere control al Curtii de Conturi si al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Numele meu este Catalin BUTU si din Ianuarie 2022 ocup functia de Consilier al Directorului General al Companiei Nationale TAROM SA. Am peste 25 de ani de experienta in domeniul aviatic ocupand istoric functii de management in companii din si din afara Romaniei. In compania TAROM am fost format de la varsta de 19 ani si am avansat, trecand prin toate etapele necesare pana la functia de Sef escala BEIJING, PRC. Fac acest preambul pentru a sublinia ca personal consider ca urmatoarele pot fi asumate si considerate o opinie avizata.
Motivul acestei prezentari este escaladarea la un nível fara precedent al problemelor cu care se confrunta compania ducand nu doar la riscul unui colaps financiar cauzat de pierderile zilnice ci la punerea in discutie a sigurantei pasagerilor la bordul aeronavelor TAROM.
Va solicit prin prezenta adresa analiza de urgenta si impunerea masurilor care sint necesare pentru stabilizarea TAROM, impunerea aceastora, calcularea prejudiciilor si inceperea demersurilor de recuperare a acestora de la persoanele responsabile.
In anul 2019 s-a demarat planul de restructurare al companiei, PWC fiind compania desemnata pentru audit si implementare masuri.Planul nu a fost prezentat in intern acest fapt lasand loc de speculatii, angajatii buni au parasit compania iar cei ramasi, inca subiect al evaluarilor pur si simplu stau si astepta o decizie fara a mai fi motivati as lucreze. Deprofesionalizarea este la nível ridicat pentru ca nu s-au mai efectuat cursuri de pregatire iar din extern aparent nu se pot face recrutari. Acest fapt a dus la lipsa de personal in departamente cheie (zbor, tehnic, operational, achizitii).
Activitatea directorului general este aproape imposibila singurele decizii de numire pe functii fiind pur si simplu compromisuri, raul mai putin rau. Angajatii ramasi sint posesorii unei mentalitati invechite incapabili sa se adaptateze la trendul pietii. In fapt lipsa de informare si caracterul la nível personal ii face incapabili sa fie productivi. Numarul lor insa blocheaza efectiv activitatea companiei si a celor care mai vor sa incerce solutii.
Revenirea rápida la activitate dupa pandemia Covid a creat mari dificultati TUTUROR operatorilor iar TAROM se confrunta cu probleme similare dar sintem insa intr-un moment in care se pot recupera pierderile cu masurile potrivite. TAROM din pacate este spectator pasiv, intr-o regresie de personal si reduceri de zboruri.
Exemple:
-cursele regulate pierd istoric, este un fapt, nu EXISTA un mod de calcul al costurilor coerent care sa aiba ca baza ACMI, calculul este facut prin comparatie a costurilor istorice si cu alte companii rivale.In egala masura cursele charter sint incarcate discretionar si cu pierderile de la cursele regulate facand practic posibila vanzarea lor doar in situatii de exceptie cand clientii nu au solutii.Brandul TAROM care vinde si inspira incredere nu este folosit deloc.
-modalitatea de calcul a costurilor (ACMI)este gresita si se folosesc ca reper anii precedenti rezultand la final de un alt rezultat. Acest lucru duce la teama de a semna contracte si de a se asuma aceste zboruri.
-planul de zbor pe sezonul de vara necesita aproximativ 220 insotitori bord in prezent mai avem cca 180.In week-endul abia trecut un numar de 24 de insotitori cabina au declarat concediu medical sau inapt. Pierderile cauzate de anulari depasesc 1 milion de euro. Motivele reale sint ascunse chiar si fata de directorul general.
- conform planului de restructurare aeronavele de tip A318 vor fi retrase din flota in acest an, efectul asupra resursei umane a fost ca un numar semnificativ de piloti au plecat deja nemaiasteptand sfarsitul de an, lasand fara solutii de planificare la zbor. Deci avem aeronave dar nu piloti. Nu este demarata procedura de recrutare. Mentiunea pe aceste subiect este ca resursa de piloti si personal certificat tehnic este cea mai pretioasa, timpul de formare fiind de peste 3 ani.
-din lipsa personal departamentul achizitii lucreaza in regim 8-16 .Activitatea achizitii este H24 avand in vedere ca piesele care se strica nu au program. O piesa necesara in weekend se comanda abia in lunea urmatoare. Conform CE 263 penalizarile pentru intarzieri incep de la 250euro/pasager.Un avion transporta in medie cca 400 pasageri zilnic.
- flota Tarom este utilizata la o capacitate redusa discretionar din perspectiva locurilor diponibile in cabina. EX Boeing 737-700 curent 116 locuri, capacitate de la producator 144locuri. Un calcul al directiei comerciale arata venituri de 35.000euro pe saptamana per avion la um cost de modificare a configuratiei de maxim 150.000Euro.
-capabilitatile TAROM sint folosite doar in intern un exemplu fiind hangarul TAROM , singurul de altfel pe aeroportul Otopeni. Acest hangar ar putea oferi servicii catre toti operatorii si genera un profit urias. Alti operatori isi muta pe alte aeroporturi aeronave cu costuri considerabile cand ar putea sa beneficieaze de serviciile TAROM.
De la angajare am prezentat o serie de oportunitati unde TAROM poate dezvolta colaborari imediate cu beneficii reale. Mentionez urmatoarele:
- semnare de contracte de tip ACMI(airline -airline) unde efortul operational este transferat catre client, TAROM beneficiind de plata in avans a ACMI, deci predictibilitate pe venituri
- extinderea capabilitatilor tehnice MRO TAROM pe baza Otopeni pentru servicii de intretinere tehnice baza si linie catre operatori .
- folosirea licentei de operator aerian (AOC)-Tarom pentru hosting aeronave si operarea lor in comun in proiecte de charter sal/si pe rute long haul.
Desi exista contracte semnate si scrisori de intentie de la parteneri reputabili NIMIC nu se doreste a fi semnat si se BLOCHEAZA intern motivand proceduri interne existente.
Va rog ca masuri urgente sa dispuneti un control asupra:
-modului de calcul al costurilor la cursele regulate.
-modului de calcul ACMI pentru cursele regulate
-modul in care se inregistreaza costurile, fiind intarzieri de peste 3 luni
-modului in care se prioritizeaza solutiile comerciale in caz de iregularitati de zbor un exemplu clar fiind cursele de Hurgada din acest weekend unde peste 800 pasageri au fost adusi in tara cu alte companii , cu intarzieri de peste 10 ore,pentru ca directia comerciala TAROM a prioritizat cursele regulate care aduc pierderi.
Pierderile de venituri, penalizarile si imaginea pierduta sint la acest moment de peste 2 milioane EURO.
-modului in care se semneaza contractele, necesitatea notelor de fundamentare solicitate intern si prezentate ca fiind obligatorii sa aiba aviz de la un numar ilogic de persoane din companie, acest lucru ducand la blocaje discretionare si/sau intarzieri in decizii.Un exemplu este faptul ca departamentul comercial si financiar folosesc serviciile unui jurist altul decat cel cu drept de semnatura.
-organigramei si a lantului decizional
Cu asumarea a ceea ce am pus in pagina,ca fiind realitate, va informez ca tot ce nu este operare regulata este pur si simplu BLOCATA cu pierderi pe care va rog pe dumneavoastra sa le evaluati".
-
Adoratorii de femei voluptoase care vânau uriași ai Epocii de Gheață. Ce moștenire genetică ne-au lăsat după 32.000 de ani
Primii oameni moderni care au trăit în Europa erau extrem de înalți și au lăsat în urmă, pe lângă moștenirea genetică, n ...
-
Giganticele râuri din cer. Un fenomen atmosferic foarte puțin cunoscut în România, care uneori produce inundații catastrofale
Râuri nu există doar la sol, ci și în atmosferă, iar meteorologii vorbesc despre „râuri atmosferice", practic despre ben ...
-
Panică în industria IT; Ce tăieri salariale vor fi în anul 2025
În România anului 2025 vor exista ajustări salariale, în sens negativ, în anumite domenii, respectiv posturi. Zona IT es ...
-
Cercetătorii au descoperit de ce tot mai mulți oameni fac cancer. Pe primul loc nu e mâncarea de proasta calitate asa cum se credea
În urma unei revizuiri ştiinţifice ample, cercetătorii afirmă că au identificat o cauză pentru mai multe tipuri de cance ...
-
Românii pot călători în SUA fără viză - Dar cât costă de fapt să ajungi în America. Nu mai punem cat cheltuiesti cu masa si casa
Din 31 martie 2025, cetățenii români vor putea călători în Statele Unite ale Americii fără viză, după includerea oficial ...
-
Serviciile de informații occidentale avertizează asupra unei posibile amenințări devastatoare din partea Rusiei
Serviciile de informații occidentale avertizează asupra unei posibile amenințări din partea Rusiei: o armă electromagnet ...
-
Incendiile din California se intensifică. Sunt grav amenințate zonele Brentwood și Bel Air
Pompierii încearcă totul pentru a preveni ca cel mai mare dintre incendiile mortale care amenință Los Angeles să se răsp ...
-
Furtună pe piața energiei regenerabile din cauza lui Donald Trump
Noile declarații ale președintelui ales al SUA, Donald Trump, despre turbinele eoliene au creat confuzie și îngrijorare ...
-
Zuckerberg se gudură la Trump: Acuză că oficialii administrației Biden țipau și înjurau când solicitau cenzurarea Facebook
Într-un episod al emisiunii "The Joe Rogan Experience" difuzat vineri, Mark Zuckerberg, directorul general al Meta, a pr ...
-
Alinierea a șapte planete în 2025, data când o poți vedea pe cer. Fenomen fascinant foarte rar care uimește lumea
Pasionații de astronomie sunt foarte entuziasmați, deoarece în perioada următoare din 2025 au ocazia să observe un fenom ...
-
VLC revoluționează redarea multimedia. Subtitrări și dublaje, în orice limbă, generate în timp real cu inteligență artificială
VLC, una dintre cele mai populare aplicații de redare multimedia din lume, pregătește o inovație majoră. La CES 2025, ec ...
-
Medicul Vlad Ciurea avertizează: Aceste dispozitive electronice pot cauza tumori la creier
Medicul Vlad Ciurea avertizează că multe dispozitive electronice pe care le folosim ne pot cauza boli extrem de grave, p ...
-
Se cere cenzură extremă - Organizațiile de internet din Olanda vor ca guvernul să blocheze accesul la rețelele sociale
Organizațiile olandeze de internet cer guvernului să închidă rețelele de socializare Instagram, Facebook și X. Platforme ...
-
Oamenii sunt dați la o parte: Inteligența Artificială dezvăluie modele ciudate de cipuri, descoperind în același timp noi funcționalități
Inteligența artificială reduce costurile și timpul de proiectare a cipurilor, dar asta nu este tot. Designul AI prezintă ...
-
România scade producția de energie electrică pentru 2025: Facturile vor sări și mai rău în aer
Facturile românilor ar urma să sară și mai rău în aer. Asta pentru că în 2025 România va scădea și mai mult producția de ...
-
China a descoperit o metodă de producție în masă a gândacilor cyborg. Ce sunt și la ce folosesc
O echipă de cercetători din China a descoperit o metodă de producție în masă a gândacilor cyborg. Deși scopul exact al a ...
-
Practică cu adevărat șocantă: soldații nord-coreeni, aliați ai Rusiei în Ucraina, recurg la metode îngrozitoare de identificare a minelor
Soldații nord-coreeni ai lui Kim Jong Un, trimiși să lupte în Ucraina de partea rușilor, folosesc o practică șocantă de ...
-
Oamenii de știință au identificat structuri gigantice necunoscute în adâncurile Pământului
Oamenii de știință au identificat structuri masive neașteptate în mantaua Pământului, la câțiva kilometri sub Oceanul Pa ...
-
Oceanele ating noi recorduri de temperatură. Descoperiri alarmante ale studiilor
Oceanele lumii au fost în 2024 mai calde comparativ cu oricare alt an de la începerea măsurătorilor, a constatat un stud ...
-
Descoperire de senzație: Comori ascunse în al Doilea Război Mondial, au ieșit la lumină dintr-o catedrală
Un set de obiecte regale din secolul al XVI-lea, ascuns sub o scară timp de aproape un secol, a fost recuperat din Cated ...
-
Anul 2025 se preconizează sumbru pentru afaceri: Antreprenorii români îngheață investițiile
Mare parte dintre firmele din România vor îngheţa investiţiile în acest an, pe fondul provocărilor fiscale şi incertitud ...
-
Ce este "Regula celor 90 de secunde"? Un neurocercetător descoperă o tehnică inovatoare care ne poate schimba viața
Te-ai gândit vreodată cum ai putea să îți gestionezi emoțiile rapid? Încearcă „Regula celor 90 de secunde" și descoperă ...
-
Explozie de căutări pe Google: Oamenii vor să știe cum să își șteargă conturile de Facebook și Instagram după anunțul Meta
Anunțul Meta de a renunța la verificarea informațiilor și de a relaxa moderarea conținutului a declanșat o explozie de c ...
-
"Schema 1800" - noua înșelătorie pe WhatsApp. Plângerile la poliţie curg continuu
O nouă schemă de fraudă online face victime, în aceste zile. Escrocii sparg conturile de whatsapp, după care le cer bani ...
-
Granițele deschise sfidează naționalismul în ascensiune în Europa (The Guardian)
Reintroducerea controlului pașapoartelor în spațiul Schengen ne trasează în minți noi linii politice - iar lucrul acesta ...
-
Marea Britanie impune noi reguli de călătorie. De când se aplică și ce condiții trebuie să îndeplinească turiștii
Marea Britanie impune o autorizație electronică de călătorie (ETA) pentru cetățenii din 48 de țări, inclusiv SUA, Canada ...
-
Dezvăluirea unui director de bancă: "Românii dau statului 70% din tot ceea ce câștigă"
Statul român continuă să apese greu pe umerii cetățenilor: pe lângă cele mai mari impozite pe salarii din Europa, români ...
-
A fost rezolvat paradoxul bunicului. Enigma care face referire la călătoria în timp și schimbă cursul istoriei - Anunțul unui fizician celebru
Un fizician susține că a rezolvat „paradoxul bunicului". Enigma se referă la călătorul în timp care își întâlnește străm ...
-
Beneficiile promovării școlilor profesionale pentru formarea unor muncitori profesioniști
Într-o economie globalizată, care se confruntă cu schimbări rapide și nevoi tot mai diversificate, școlile profesionale ...