Proiect de lege inițiat de liberalul Alexandru Nazare pentru desființarea obstructivului Consiliu pentru Soluționarea Contestațiilor

Postat la: 21.12.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

Proiect de lege inițiat de liberalul Alexandru Nazare pentru desființarea obstructivului Consiliu pentru Soluționarea Contestațiilor

Miercuri, la Senat, a fost introdus pe circuitul legislativ un proiect de lege"pentru adoptarea unor măsuri în domeniul achizițiilor publice", printre inițiatorii liberali Alexandru Nazare și Daniel Fenechiu aduc o serie de măsuri pentru fluidizarea investițiilor. Una dintre cele mai importante prevederi în acest sens este desființarea Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor.

Practic, prin inițiativa legislativă, atribuţiile se translează competenţa şi atribuţiile în domeniul judiciar, astfel că toate contestațiile vor fi soluţionate rapid de judecători de carieră. Procedurile vor fi scurte, specifice domeniului achiziţiilor publice.

Principalele prevederi:

● Preluarea etapizată a atribuțiilor CNSC de către instanțele de judecată până la 1.01.2024 si desființarea CNSC;
● Reducerea controlului ex-ante de la 10% la 5% din proceduri pentru doi ani, după care eliminarea acestui tip de control;
● Digitalizarea procedurilor de transmitere a contestațiilor, a dosarului achiziției și a deciziilor pana la momentul desființării CNSC;
● Digitalizarea integrala a controlului ex-post;
● Introducerea de factori de evaluare în legătură directă cu forța de muncă angajată a unui operator economic pentru a preveni situațiile in care firme decapitalizate si fără posibilități reale de execuție câștiga proiecte, dar nu le duc la bun sfârșit

Proiectul de lege:

1. La articolul 187 alineatul (5), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:

"d) forța de muncă angajată de operatorul economic."

2. La articolului 212, alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:

"d) instanţa de judecată dispune modificarea/eliminarea unor specificaţii tehnice/cerinţe din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire astfel încât nu mai poate fi atins în mod corespunzător scopul achiziţiei, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de remediere, fără ca acestea să afecteze principiile achiziţiilor publice reglementate la art. 2 alin. (2);"

3. La articolul 214, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(6) În cazul în care, ca urmare a unei decizii emise de instanţa de judecată, autoritatea contractantă este obligată să anuleze un act/să emită un act/să adopte măsurile necesare restabilirii legalităţii, termenul în care autoritatea contractantă duce la îndeplinire decizia nu poate depăşi 10 zile lucrătoare de la data comunicării acesteia."

4. La articolul 224, alineatul (1) litera a) se abrogă.

5. La articolul 232, după alineatul (2), se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:

"(3) Controlul ex post prevăzut la alin. (1) este integral digitalizat, desfăşurându-se prin mijloace electronice în toate fazele sale, cu excepţia situaţiilor în care procedurile de atribuire nu se desfăşoară prin mijloace electronice."

ART. II - Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, publicată în Monitorul Oficial al României, nr. 391 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

La articolul 209 alineatul (5), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:
"d) forța de muncă angajată de operatorul economic."

La articolul 225, alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
d) instanţa de judecată dispune modificarea/eliminarea oricăror specificaţii tehnice din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire, iar entitatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de remediere, fără ca acestea să afecteze principiile reglementate la art. 2 alin. (2);

La articolul 227, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:
(6) În cazul în care, ca urmare a unei decizii emise de instanţa de judecată, entitatea contractantă este obligată să anuleze un act/să emită un act/să adopte măsurile necesare restabilirii legalităţii, termenul în care entitatea contractantă duce la îndeplinire decizia nu poate depăşi 10 de zile lucrătoare de la data comunicării acesteia.

La articolul 245, alineatul 2, litera k) se abrogă.
La articolul 252, după alineatul (2), se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Controlul ex post prevăzut la alin. (1) este integral digitalizat, desfăşurându-se prin mijloace electronice în toate fazele sale, cu excepţia situaţiilor în care procedurile de atribuire nu se desfăşoară prin mijloace electronice."

ART. III - Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 392 din 23 mai 2016, se modifică și se completează după cum urmează:

d) instanţa de judecată dispune modificarea/eliminarea oricăror specificaţii tehnice din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire, iar autoritatea/entitatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de remediere, fără ca acestea să afecteze principiile prevăzute la art. 2 alin. (2);

ART. IV - Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Titlul se modifică și va avea următorul cuprins:

"Lege privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii"

2. La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(1) Prezenta lege reglementează remediile, căile de atac şi procedura de soluţionare a acestora, pe cale judiciară, în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune."

3. La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(3) În sensul alin. (1) lit. f) pct. (i) se consideră că o persoană are sau a avut un interes în legătură cu o procedură de atribuire dacă nu a fost încă exclusă definitiv de la respectiva procedură. O excludere este definitivă în cazul în care a fost notificată candidatului/ofertantului interesat şi fie a fost considerată legală de către instanţă, fie nu mai poate face obiectul unei căi de atac."

4. Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 4 - (1) Pentru soluţionarea contestaţiei, persoana care se consideră vătămată se poate adresa pe cale judiciară instanţei de judecată. Contestațiile, dosarul achiziției și Deciziile CNSC fără a se limita la acestea, se vor transmite electronic.

(2) Autoritatea contractantă care a luat la cunoştinţă despre depunerea de către persoane diferite a unor contestaţii împotriva aceluiaşi act al autorităţii contractante, are obligaţia să informeze instanţa în acest sens, transmiţând totodată copii de pe contestaţiile formulate.

(3) În cazul prevăzut la alin. (2), instanţa poate pronunţa conexarea contestaţiilor în condiţiile art. 139 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare

(4) Operatorul SEAP are obligaţia de a asigura instanței de judecată accesul nelimitat la vizualizarea tuturor documentelor încărcate de autorităţile contractante şi operatorii economici în SEAP în legătură cu procedurile de atribuire şi modificările contractuale."

5. Articolele 8 - 44 se abrogă.

6. Articolul 45 se modifică și va avea următorul cuprins:

"SECŢIUNEA a 2-a - Statutul consilierilor de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice

Art. 45 - (1) Consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice sunt selectaţi prin concurs organizat de Ministerului Justiției, fiind numiţi în funcţie prin decizia prim-ministrului, în condiţiile legii.

(2) Consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice sunt selecţionaţi pe baza aptitudinilor profesionale şi a bunei reputaţii. Candidaţii trebuie să aibă studii universitare, o vechime de 10 ani în domeniul juridic, economic sau tehnic, precum şi o experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul achiziţiilor publice.

(3) Ministrul justiției înaintează prim-ministrului propunerile de numire a consilierilor de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice, pentru candidaţii declaraţi admişi la concurs."

7. La articolul 46, alineatele (1) și (21) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"(1) Consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice sunt funcţionari publici cu statut special. Aceştia sunt asimilaţi din punctul de vedere al salarizării funcţiei publice de consilier de concurenţă.

(21) Consilierilor de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice le sunt aplicabile toate drepturile, beneficiile şi obligaţiile specifice funcţiei publice."

8. La articolului 46, alineatele (2) și (3) se abrogă.

9. Articolul 47 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 47 - (1) Consilierilor de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice le este interzis:

a) să desfăşoare activităţi comerciale, direct sau prin persoane interpuse;

b) să deţină calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare sau control la societăţi civile, societăţi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv bănci sau alte instituţii de credit, societăţi de asigurare sau financiare, companii naţionale, societăţi naţionale sau regii autonome;

c) să deţină calitatea de membru al unui grup de interes economic;

d) să deţină calitatea de membru al unui partid politic şi să desfăşoare sau să participe la activităţi cu caracter politic;

e) să exercite orice funcţie/activitate publică sau privată, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior şi a creaţiei literar-artistice;

f) să exercite oricare alte activităţi profesionale sau de consultanţă.

(2) Consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice au obligaţia să depună declaraţiile de avere şi de interese, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare."

10. La articolului 48, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"(1) Evaluarea performanţelor consilierilor de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice, constatarea şi sancţionarea abaterilor disciplinare, formarea profesională şi oricare alte detalii organizatorice sunt reglementate prin ordin al ministrului justiției

(2) Activitatea de formare profesională a consilierilor de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice este organizată şi cu judecători şi procurori, în condiţiile legii."

11. La articolului 481, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(1) Constatarea abaterilor disciplinare săvârşite de consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice revine comisiei de disciplină.

(2) La propunerea comisiei de disciplină, sancţiunile disciplinare se aplică de ministrul justiției, cu excepţia sancţiunii destituirii din funcţia publică, care se aplică de persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică."

(3) Comisia de disciplină se constituie prin ordin al ministrului justiției și se aplică Regulamentul privind activitatea comisiei de disciplina pentru cercetarea abaterilor disciplinare ale consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice.

12. La articolul 58 alineatul (2), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:

"e) contractul a fost încheiat înainte de primirea deciziei de soluţionare a contestaţiei de către instanţă sau cu nerespectarea deciziei de soluţionare a contestaţiei;"

13. Articolul 582 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 582 - În situaţia în care autoritatea contractantă a încheiat acordul-cadru/contractul de achiziţie cu respectarea hotărârii judiciare de soluţionare în primă instanţă a contestaţiei, eventualele despăgubiri stabilite de către instanţă, în conformitate cu prevederile prezentei secţiuni, în sarcina autorităţii contractante vor fi suportate din bugetul acesteia, care poate dispune adoptarea de măsuri împotriva persoanei/persoanelor implicate în procesul de achiziţie publică ce a făcut obiectul despăgubirilor numai dacă instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de către acestea, cu vinovăţie, constând în culpă gravă, a oricărui act ori fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor ce le revin."

14. La articolul 611, alineatul (1), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:

"(1) Pentru soluţionarea contestaţiei formulate în condiţiile art. 8 sub sancţiunea respingerii acesteia, persoana care se consideră vătămată trebuie să constituie, în termen de maximum 5 zile de la data sesizării instanței, o cauţiune stabilită după cum urmează:"

15. La articolul 611 alineatele (3) - (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"(3) În cazul în care contestaţia a fost respinsă de către instanță, persoana care se consideră vătămată care utilizează calea de atac în condiţiile art. 51 alin. (3), după caz, nu trebuie să constituie o cauţiune suplimentară.

(4) În cazul în care calea de atac reglementată de art. 51 alin. (3) este utilizată de o altă persoană decât cea care a constituit cauţiunea conform alin. (1), pentru soluţionarea plângerii sau recursului, după caz, trebuie constituită în prealabil o cauţiune egală cu 50% din cauţiunea prevăzută la alin. (1).

(5) Cauţiunea se restituie celui care a depus-o, nu mai devreme de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești. Cauţiunea nu se restituie celui care a depus-o în măsura în care autoritatea contractantă face dovada că asupra acesteia a formulat cerere în faţa instanţei pentru plata despăgubirii cuvenite până la împlinirea termenului de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii.

(51) În situaţia în care autoritatea contractantă câştigă în mod definitiv contestaţia depusă în cadrul procedurii de achiziţie publică, aceasta are obligaţia de a efectua demersurile necesare pentru reţinerea cauţiunii constituite la autoritatea contractantă de către operatorul economic care a depus contestaţia, în vederea şi în limita acoperirii prejudiciilor create de întârzierile înregistrate în finalizarea procedurii de atribuire.

(6) Cererea de restituire se depune la autoritatea contractantă după expirarea termenului reglementat la alin. (5). Cu toate acestea, cauţiunea se restituie de îndată dacă autoritatea contractantă declară în mod expres că nu urmăreşte obligarea contestatorului care a constituit cauţiunea la despăgubiri pentru prejudiciile cauzate ca urmare a depunerii contestaţiei. În termen de 2 zile de la data solicitării contestatorului autoritatea contractantă are obligaţia să transmită răspunsul."

16. La articolul 611 , alineatul (7) se abrogă.

17. Articolele 62 - 66 se abrogă.

18. La articolul 67, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(2) Măsurile care pot fi luate de ANAP ca urmare a sesizării nu pot aduce atingere autorităţii de lucru judecat a hotărârilor judecătoreşti."

ART. V- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1004 din 18 decembrie 2017, aprobată prin Legea nr. 186/2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 2, alineatul (1), litera d) se abrogă.

2. La articolul 7, alineatul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

"(3) Metodologia de selecţie trebuie să asigure realizarea controlului prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. a) pentru un procent de maximum 5% din totalul procedurilor de atribuire ce pot face obiectul controlului ex ante conform art. 6 alin. (3), aferente contractelor/acordurilor-cadru cu o valoare estimată mai mare decât pragul valoric stabilit de legislaţie pentru realizarea achiziţiei directe, cu accent pe acelea aferente contractelor ce se încadrează în categoriile cu riscul cel mai mare, aşa cum vor fi definite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Procentul de maximum 5% din totalul procedurilor de atribuire ce pot face obiectul controlului ex ante conform art. 6 alin. (3) se aplică pe o perioadă de 2 ani de la data intrării în vigoare a legii.

21.La articolul 7, după alin. (31), se introduce un nou alineat, alin. (32) cu următorul cuprins:

(32) La expirarea perioadei de 2 ani prevăzute la alin. (3), procentul de maximum 5% din totalul procedurilor de atribuire ce pot face obiectul controlului ex-ante conform art. 6 alin. (3) se elimină.

3. Articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 23 - Avizul conform al ANAP nu afectează caracterul obligatoriu al deciziilor pronunţate şi al măsurilor dispuse de instanţa competentă în legătură cu procedurile de atribuire conform prevederilor Legii nr. 101/2016."

4. La articolul 24, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(1) În exercitarea atribuţiilor sale de control ex ante, ANAP colaborează, pe bază de protocol, cu operatorul SEAP, cu autorităţile de management, precum şi cu alte structuri de control ce au atribuţii în sistemul achiziţiilor publice."

5. La articolul 25, alineatele (2)-(4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"(2) În cazul în care instanţa de judecată competentă s-a pronunţat în mod definitiv în legătură cu acte ale autorităţii contractante care au făcut obiectul unui aviz conform condiţionat al ANAP, iar din deciziile pronunţate rezultă invalidarea în tot a constatărilor din avizul conform condiţionat respectiv, ANAP nu va ataca în instanţă contractul încheiat în cadrul procedurii de atribuire ce a făcut obiectul deciziei definitive a instanţei de judecată, acesta nefiind lovit de nulitate absolută pe motivul prevăzut la art. 14 alin. (8).

(3) În cazul în care instanţa de judecată competentă s-a pronunţat în mod definitiv în legătură cu acte ale autorităţii contractante care au făcut obiectul unui aviz conform condiţionat al ANAP, iar din deciziile pronunţate rezultă doar o invalidare parţială a constatărilor din avizul conform condiţionat respectiv, ANAP are obligaţia de a ataca în instanţă contractul încheiat în cadrul procedurii de atribuire ce a făcut obiectul deciziei definitive a instanţei de judecată, acesta fiind lovit de nulitate absolută cu privire la constatările din avizul conform ce nu au fost invalidate sau nu au făcut obiectul deciziei definitive a instanţei de judecată.

(4) ANAP va analiza decizia instanţei de judecată pronunţată conform prevederilor alin. (2) şi (3) şi va decide dacă din considerentele acesteia rezultă o invalidare totală sau parţială a constatărilor din avizul conform condiţionat emis, urmând a stabili dacă va ataca sau nu contractul potrivit prevederilor alin. (1) sau alin. (3)."

ART. VI - (1) Contestaţiile/cererile/plângerile aflate în curs de soluţionare la Consiliu Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor la intrării în vigoare a prezentei legi continuă să fie soluţionate până la 31.12.2023 în condiţiile şi pe baza procedurii prevăzute de legea în vigoare la data la care au fost depuse.

(2) Începând cu 01.07.2023 nu se mai depun contestaţii/cereri/plângeri la Consiliu Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

(3) Începând cu termenul prevăzut la alin.(2), se aplică procedura judiciară pentru contestațiile în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune.

(4) Până la data de 01.07.2023, Ministerul Justiției finalizează procedurile prevăzute de art. 45 din Legea 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta lege.

ART. VII - (1) Începând cu 01.01.2024, Ministerul Justiției preia, pe bază de protocol de predare-preluare, prevederile bugetare, execuţia bugetară, numărul de posturi și personalul, precum şi patrimoniul Consiliu Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, care se deființează. Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (11) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Încadrarea personalului preluat potrivit alin. (1) se realizează cu respectarea procedurii şi regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal şi cu menţinerea drepturilor salariale avute la data preluării. Consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice se repartizează instanțelor de judecata competente prin ordin al ministrului justiției.

(3) Ministerul Justiției se subrogă în toate drepturile, obligaţiile, contractele, acordurile şi litigiile Consiliu Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile şi imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea acestuia.

(4) Se autorizează Ministerul Finanţelor să introducă, la propunerea Ministerului Justiției, pe baza protocolului prevăzut la alin. (1) modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura și anexele bugetului Ministerului Justiției.

(5) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului se suplimentează numărul de posturi pentru instanţele judecătoreşti, în vederea ocupării unui număr de 50 de posturi de judecător şi 50 posturi de grefier Aceste posturi vor fi alocate exclusiv completurilor specializate în achiziţii publice care soluţionează cereri ce corespund tipurilor de acţiuni prevăzute de prezenta lege.

ART. VIII - În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Agenția Națională pentru Achiziții Publice are obligaţia de a asigura operaţionalizarea controlului ex post digitalizat, astfel încât acest control să se poată desfăşura integral, în toate etapele sale, prin mijloace electronice.

loading...
PUTETI CITI SI...