De ce nu treceţi Transporturile la Armată?

Postat la: 06.01.2015 10:28 | Scris de: ZIUA NEWS

De ce nu treceţi Transporturile la Armată?

Când vin sărbătorile de iarnă, dar şi în anumite weekend-uri din an, circulaţia pe Valea Prahovei, pe sensul de mers către Braşov, devine un calvar, în special pe porţiunea de la Comarnic până la intrare în oraşul de sub Tampa. Toţi cei 17 miniştrii ai transporturilor care s-au perindat, în ultimii 25 de ani, pe la butoanele acestui minister au promis la instalare că prioritatea numărul unu o reprezintă construcţia de autostrăzi şi drumuri.

Promisiuni, declaraţii şi iar promisiuni. Adică, gargară politică şi vorbe în vânt. Începând de prin 2001, pe agenda Ministerului Transporturilor a fost inclusă şi lărgirea, cu cel puţin o bandă pe sens, a celei mai circulate artere din România, adică DN 1, mai exact porţiunea de la Comarnic la Braşov. Anii au trecut, şi 11 miniştrii, dintre care 7 numai în ultimii trei ani, şi-au trecut în CV că au fost miniştrii ai transporturilor, iar autostrada Comarnic-Braşov a demarat doar pe hârtiile de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi Ministerul Transporturilor.

De fapt, cam tot ce înseamnă drumuri şi autostrăzi se învârte de aproape 20 de ani în jurul CNADNR. Practic, CNADNR a ajuns logodnica de serviciu a Guvernului, pe care toţi politicieni, baronii locali şi băieţii deştepţi din construcţii se înghesuie să o curteze, dar şi să o ducă la altar, ca să poată prinde mai uşor buchetul de nuntă împodobit cu contracte babane.

În 2010, lucrările au fost la un pas de a demara, dar ministrul de atunci- Radu Berceanu, s-a opus dintr-un motiv pe care băieţii cu ochii roată îl ştiu foarte bine. Însă, ceea ce nu se spune direct este faptul că lucrările sunt blocate şi din cauza unor interese imobiliare enorme. Iniţial, proiectul autostrăzii Comarnic- Braşov prevedea ca din cei 58 de km, tunelurile vor reprezenta 9,7 km. Acum însă, proiectul este blocat din lipsa de finanţare dar şi din cauza faptului că lungimea tunelurile a crescut de la 9,7 km la circa 30 km. Cum aşa? Simplu. Din cauza intereselor unor şmecheri garantaţi politic care vor să-şi umfle conturile cu despăgubirile uriaşe de la stat pentru terenurile pe unde va trece viitoarea autostradă.

După sărbători, s-a trezit şi ministrul transporturilor, Ioan Rus, si le primite românilor că nu vor mai sta înţepeniţi, cu orele, de sărbători, între Comarnic şi Braşov, decât, cel mult, vreo patru ani. De ce? Pentru că aşa şi-a trecut în masterplanul futurist pe care- l tot plimbă, de vreo trei luni, ca pe sfintele moaşte prin Parlament şi faţa camerelor de luat vederi. Întradevăr, Comarnic- Braşov va putea fi gata în patru ani, doar dacă Ministerul Transporturilor, sau numai CNADNR, va trece la Ministerul Apărării Naţionale. La Armată există totuşi o ierarhie care se şi mai respectă, şi, astfel, tot dă cineva socoteală pentru nerespectarea prevederilor legale. La Transporturi, însă, toţi miniştrii au promis, dar n-au făcut mai nimic şi nimeni nu a fost sancţionat pentru risipirea iresponsabilă a banilor publici.

În schimb, băieţii deştepţii de la firmele de construcţii au ajuns milionarii României, iar pe majoritatea drumurilor din ţara noastră se circulă mai rău decât până în 1989. Poate, dacă Transporturilor vor ajunge la Armată, ar mai exista o şansă ca, în patru ani, să nu se mai circule bară la bară pe porţiunea de la Comarnic la Braşov. Însă, acest deziderat ar putea fi atins doar dacă, odată cu trecerea Transportuilor la Armată, din bordul noii structuri ar face parte şi şefa DNA, Laura Kodruţa Kovesi, consiliată şi sprijinită de SRI, şi binecuvântată de Patriarhul Daniel, cel care ştie cel mai bine din România cum se rezolvă problema finanţărilor publice. Aşa că, cel puţin patru ani de aici înainte, pe porţiunea Comarnic- Braşov, grăbiţi-va încet, adică aşa cum se mişcă Ioan Rus de vreo şapte luni de când a aterizat în fruntea Ministerului Transporturilor. Festina lente, domnule Ioan Rus!

Ion Teleanu

loading...