Russia Today, contraofensiva Moscovei în războiul global al imaginii

Putin îngenunchează media anglo-saxonă

Postat la: 01.09.2013 13:23 | Scris de: ZIUA NEWS

Putin îngenunchează media anglo-saxonă

Rețeaua de televiziune prin cablu Russia Today, numită doar RT din 2009, gândită de la bun început ca un mijloc de contracarare internațională a hegemoniei mediatice a CNN, doboară record după record de audiență • Postul, al cărui cartier general este situat într-o fostă fabrică de ceai din nordul Moscovei, are 2.500 de angajați pe tot globul, produce emisiuni în engleză, arabă, spaniolă și rusă, și este primul canal de știri din istoria televiziunii care a depășit un miliard de vizualizări pe Youtube

În decorurile unui studio ultra-sofisticat, Abby Martin, una din moderatoarele americane ale postului de la Kremlin, rujată puternic, cu rochiță strâmtă, tocuri înalte și tatuaj în jurul gleznei, apucă un ciocan și strivește, în direct, un televizor care difuzează o emisiune CNN. Așa începe una din emisiunile politice ale serii la RT. Gestul emblematic al epatantei vampe TV sintetizează, de fapt, principalele ingrediente ale filosofiei din spatele politicii editoriale a RT: sex-appeal, propagandă antiamericană și opulență.

Audiențele record în țările din Occident, recordul de un miliard de vizualizări pe Youtube, realizat chiar în această vară și, nu în ultimul rând, angajarea ca moderator a legendarului Larry King, în iunie a.c., au făcut să se instaleze, la nivel internațional, pe de-o parte respect, pe de altă parte panică în lumea mediei, dar și în lumea politică. Într-un recent material, dedicat acestui subiect de către publicația germană Der Spiegel, RT este numită „redutabila armă a lui Vladimir Putin."

Nu doar comunism, nămeți și sărăcie

Rețeaua Russia Today a avut prima emisie pe 10 decembrie 2005. Postul a fost înregistrat ca organizație non-profit (ONG), fondată din Bugetul federal, prin Agenția Rusă de Presă și Comunicații Publice. În fruntea sa, Vladimir Putin a numit-o pe Margarita Simonian, la vremea respectivă o jurnalistă de doar 25 de ani din anturajul Kremlinului. La spectaculoasa sa ascensiune în funcție, Simonian a declarat că obiectivul postului este să arate lumii că Rusia nu înseamnă „doar comunism, zăpezi și sărăcie", respectiv că trebuie „să contracareze dezinformările și manipulările mediei occidentale" și „să prezinte realitățile lumii din perspectiva rusească, cu autentică obiectivitate."

Bani cu nemiluita

Problema „sărăciei", cel puțin pentru RT, într-adevăr nu există. Fondarea rețelei a costat 30 de miloane USD, la fel primul an de funcționare. În 2007 bugetul a fost de 80 de milioane de USD, în 2008 de 120 de milioane USD, 380 de milioane în 2011 și 300 de milioane în 2012. Banii vin jumătate de la stat și jumătate de la companii apropiate Guvernului de la Moscova. În octombrie 2012, Vladimir Putin a semnat un decret prin care se interzice ca finanțarea RT să mai scadă sub nivelul lui 2012, adică 300 de milioane de dolari anual.

Anti-CNN, alături de Al Jazeera și China TV

Emisiunile RT intră deja în casele a 85 de milioane de privitori americani. În 2011 a fost, ca audiențe, al doilea post tv străin în SUA, după BBC. În 2012 a devenit deja cea mai vizionată rețea străină de televiziune în 5 mari arii metropolitane americane, între care San Francisco, Chicago și New York. În 2012, numărul s-a mărit la 13. În Marea Britanie, cca 2,5 milioane de telespectatori urmăresc RT, acesta fiind canalul de știri cel mai popular după BBC și Sky.

Deja, în 2011, Hillary Clinton - la vremea respectivă secretar de stat - a avertizat că SUA este pe cale să piardă bătălia mediatică globală din cauza rețelelor Russia Today, Al Jazeera și CCTV (China Central TV). Temerii lui Hilary Clinton, Vladimir Putin i-a răspuns recent chiar din studiourile RT de la Moscova: „Obiectivul RT este acela de a înfrânge monopolul media anglo-saxon."

Cine naiba se crede Obama?

Principala strategie editorială a RT este de a nu lăsa sancționată nicio mișcare a politicienilor de la Washington, în special a celui de la Casa Albă. De la cele mai puțin notorii manevre - spre exemplu o emisiune dedicată dictatorului gabonez Ali Bongo Ondimba, agreat de Washington - până la specularea in extenso a momentului când, cu cca două luni în urmă, un avion, care îl transporta pe președintele bolivian Evo Morales, a fost silit să aterizeze la Viena, pentru că serviciile secrete americane credeau că „ciripitorul" Snowden se află la bord. Atunci replica, în direct pe RT, a sexy-moderatoarei Abby Martin, a făcut înconjurul lumii: „Cine naiba se crede Obama?"

Ploconul lui Larry King

În anul 2000, Larry King a reușit unul din puținele interviuri majore pe care Vladimir Putin le-a acordat televiziunilor occidentale.

De atunci, legendarul teleast nu s-a sfiit să tot menționeze carisma și magnetismul lui Putin. În iunie a.c. veteranul, în vârstă de 79 de ani, a semnat cu Russia Today, pentru show-ul Politicking (un joc de cuvinte poate cam prea prețios). Pentru RT schimbarea taberelor de către Larry King, respectiv validarea RT în detrimentul CNN - rețea a cărei imagine el a fost, cu tot cu bretele, timp de 25 de ani - are cam aceeași valoare simbolică a unui trofeu de etapă, ca și pentru Kremlin, azilul politic oferit celuilalt „fugar" american al momentului, Edward Snowden.

 

loading...