Cometa ISON, observată la Bârlad

Postat la: 03.11.2013 19:06 | Scris de: Consuela Stratulat

Cometa ISON, observată la Bârlad

Cometa ISON, unul dintre cele mai aşteptate fenomene ale ultimilor ani, a fost observată de echipa de la Observatorul Astronomic din Bârlad, pe 28 octombrie. Cometa va putea fi văzută cu ochiul liber începând cu 6 noiembrie.

"În dimineaţa zilei de 28 octombrie 2013, echipa de la Observatorul Astronomic din Bârlad, formată din muzeograful Dumitru Ciprian Vîntdevară şi colaboratorul Alexandru Dumitriu, membru al Astroclubului "Călin Popovici" Galaţi, în prezent student la University of Glasgow din Marea Britanie, au observat cometa ISON şi au raportat către MPC (Minor Planet Center) mai multe coordonate a acestei comete.

În felul acesta, Observatorul Astronomic din Bârlad a contribuit la actualizarea şi rafinarea orbitei celebrei comete C/2012 S1 (ISON).

În urma acestor observaţii au fost realizat mai multe cadre, ce au fost ulterior prelucrate şi a rezultat o singură imagine pentru popularizare. (imaginea este ataşată la email). După cum se observă, cometa nu este atât de strălucitoare pe cât se aştepta.

Trebuie să ţinem cont şi de faptul că în momentul observaţiilor, cometa era aproape de orizont, iar prezenţa Lunii în apropiere, a estompat şi mai mult luminozitatea ei", se arată într-un comunicat de la Observatorul Astronomic Bârlad.

Cometa va putea fi văzută cu ochiul liber începând cu 6 noiembrie, iar astronomii susțin că aceasta va avea cea mai mare intensitate luminoasă pe 28 noiembrie, atunci când va fi cel mai aproape de lună.

Cometa ISON este unul dintre cele mai dezbătute subiecte astronomice din această perioadă. Pentru cercetători aceasta este foarte interesantă din punct de vedere al studiului, trecând prin sistemul nostru solar, în timp ce pentru cei care cred în teoriile conspirației cred că această cometă va aduce sfârșitul lumii.

Potrivit studiilor realizate de NASA, cometa ISON, numită și "cometa secolului" va ajunge toamna aceasta pe 28 noiembrie foarte aproape de soare ceea ce o va face extrem de strălucitoare, iar dacă va "supraviețui" apropierii de astrul nostru, atunci pe data de 26 decembrie va fi la cea mai mică distanță de Pământ.

Primele studii ale orbitei cometei prevăd ca va atinge periheliul (punctul cel mai apropiat de Soare) la 28 noiembrie 2013, la o distanta de circa 1.800.000 km de centrul Soarelui. Raza Soarelui fiind de 700.000 km, acest lucru semnifica faptul ca aceasta cometa va trece aproximativ la 1.100.000 km de suprafața Soarelui. Calculele preliminare arata ca aceasta cometa va trece la circa 10.000.000 km de Marte la 1 octombrie 2013 si la aproximativ 60.000.000 km de Pământ la 26 decembrie 2013.

Potrivit ultimelor fotografii realizate de telescopul Hubble, cercetătorii au constat că ISON, care își trage numele de la telescopul cu ajutorul căruia a fost descoperită: International Scientific Optical Network, este o cometă mică, diametrul capului fiind de doar 6,5 kilometri.