O nouă lege a demonstrațiilor
Postat la: 20.08.2018 | Scris de: ZIUA NEWS
Ultimele experiențe, în special cele petrecute în acest an, demonstrează fără echivoc faptul că Parlamentul are obligația de a promova o nouă lege, care să reglementeze modul de desfășurare al manifestațiilor publice. În special a celor de protest. În ultimă instanță, și Guvernul poate veni cu o ofertă printr-o ordonanță de urgență. Și, într-adevăr, există o mare urgență.
Sunt avansate fel de fel de scenarii, destul de plauzibile, privind disputele geopolitice, care vizează România și care au loc pe teritoriul țării noastre. Obiectivelor din ce în ce mai pronunțat atlantiste ale Statelor Unite li se opun obiectivele vizând Europa de Est ale Germaniei. Există din ce în ce mai multe indicii ale existenței unei axe secrete economice și politice vizând spațiul Europei de Est, având la cele două capete Germania și Rusia. În fine, este o realitate care nu mai poate fi contestată, divizarea pronunțată a românilor sub aspect politic între frontul PSD și frontul anti-PSD. Apropierea alegerilor toarnă gaz peste foc. Iar focul este cu atât mai încins cu cât un jucător foarte important, președintele Klaus Iohannis, merge pas cu pas, cu sau fără SRI, pe mâna Germaniei. Ce semnificație au aceste precizări?
Vom avea o perioadă extrem de tulbure. Supertensionată. Populația va fi utilizată atât de către factorul intern cât și de factorul extern ca masă de manevră, fie în sensul susținerii majorității parlamentare, fie în sens contrar. Motoarele acestor manevre vor fi interne și externe. Este evident că se va încerca, cu sau fără succes, antrenarea în această operațiune a tuturor serviciilor secrete, de-o parte sau de alta, precum și a celorlalte instituții de forță vulnerabile, în prima poziție plasându-se procuratura. Procuratura generală, procuratura militară, DNA și parțial, DIICOT. Miza, indiferent din ce perspectivă o analizăm, va fi crearea unei puternice emoții colective, iar calea cea mai sigură este generarea de acte de violență și provocarea unor răspunsuri pe măsură din parte autorităților. În acest context nu mai contează prea mult nici măcar acel scenariu utilizat tot mai frecvent și de unii și de alții al loviturilor de stat menite să înfrângă democrația și independența Justiției.
Întrucât scena cea mai utilizată a scenariilor descrise mai sus va fi strada iar mijlocul, demonstrațiile publice cu caracter politic, demonstrații de susținere a frontului PSD sau de contestare a acestuia, prima urgență legislativă căreia trebuie să-i facă față majoritatea PSD plus ALDE este o nouă lege a manifestațiilor publice.
Există acum o vastă experiență din această perspectivă. Putem fără prea mare dificultate să stabilim care sunt vulnerabilitățile actualei legislații și ce trebuie făcut în viitor.
1). Nu sunt definite suficient de clar diferențele dintre manifestațiile politice și cele de altă natură. Și, mai ales, nu sunt definite diferențele dintre manifestațiile politice de susținere și cele de protest. Dintre manifestațiile politice electorale, implicând partidele politice, și cele asumate de societatea civilă.
2). Pot fi generate conflicte și crize majore legate de modul în care sunt asumate de către organizatori manifestațiile politice și, mai ales, manifestațiile politice de protest. O nouă legislație ar trebui să stabilească cu precizie care este diferența dintre o manifestație spontană, în sensul că, dacă este spontană, nu poate fi anunțată cu zile înainte prin indicarea locului și orei de desfășurare, și o manifestație de protest organizată. O manifestație de protest organizată are întotdeauna în spate o entitate obligată să își asume răspunderea pentru buna desfășurare a evenimentului și, atunci când există costuri, capabilă să suporte în mod transparent aceste costuri.
3). Manifestațiile organizate și asumate cu un anumit număr de participanți, pot primi acceptul de a avea loc prin ocuparea unor perimetre intens circulate. În măsura în care însă numărul anunțat de persoane nu este atins în momentul anunțat al desfășurării demonstrației, instituțiile care asigură ordinea publică, Poliția și Jandarmeria, au obligața să interzică ocuparea și blocarea carosabilului.
4). Cei care își asumă responabilitatea acestor demonstrații de protest , fie că sunt reprezentanți ai partidelor, ai sindicatelor ori ai ONG-urilor, au obligația să le ofere autorităților liste complete cu persoanele care urmează să asigure ordinea iar aceste persoane în mod obligatoriu vor trebui să poată fi identificate în orice moment de către autorități, cu ajutorul unor obiecte distincte de vestimentație.
5). Numai în aceste condiții, Jandarmeria poate interveni, dacă în interiorul masei de demonstranți se insinuează elemente huliganice, scopul fiind ce de a izola și extrage asemenena persoane și de a-i proteja pe demonstranții pașnici. Per a contrario. Dacă demonstrațiile nu sunt asumate de nimeni și dacă ele nu sunt spontane conform definiției, atunci nici Poliția și nici Jandarmeria nu au datoria de a interveni altfel decât în sensul fluidizării circulației pe drumurile publice sau protejării sediilor și bunurilor publice ori bunurilor și sediilor particulare ori ale societăților comerciale.
6). Este necesară o mult mai mare transparență în ceea ce privește donațiile de care beneficiază toate ONG-urile și mai ales cele angajate în activități cu caracter politic sau care au tangență cu politica.
7). Sancțiunile de natură contravențională su penală pentru încălcarea unor asemenea reguli ar trebui la rândul lor mult mai bine precizate și, la fel, trebuie stabilit cu precizie care sunt instituțiile care, din această perspectivă, constată și aplică legea.
8). În fine, legea trebuie să reglementeze foarte clar pentru toate situațiile posibile procedurile care pot fi utilizate de către Jandarmerie și Poliție, precum și sancțiunile care trebuie aplicate, dacă respectivele proceduri se încalcă, fie în sensul inacțiunii, fie în celălalt sens, al escaladării necontrolate a ripostei.
În cele de mai sus am dat doar câteva exemple, pentru a se înțelege mai bine ce nu funcționează și ce ar trebui să funcționeze în viitor, pentru a se evita denaturarea unor manifestații legitime, democratice și transformarea lor în mișcări de tip violent și anarhic.
Însăși dezbaterea publică a unui asemenea proiect de act normativ ar fi de natură să separe apele. Din modul în care va decurge dezbaterea, societatea românească va avea de învățat. Și va putea afla cine vrea cu adevărat democrație și cine vrea anarhie. Cine vrea ordine într-un stat de drept și cine vrea dezordine într-un stat oferit pe tavă din ce în ce mai mult instituțiilor de forță. Cine dorește alegeri libere și cine intenționează să facă alegeri sub imperiul unor emoții colective artificial provocate ale dezordinii și violenței.
Sorin Rosca Stanescu
-
Războiul din Ucraina și gazele platoului continental al Mării Negre
Strategic, dacă Putin reușește să ocupe Odessa, Ucraina va fi închisă ca într-o cutie - fără ieșire la mare și fără logi ...
-
CSAT degeaba. Spionii rămân invizibili!
Este de râsul curcilor. S-a întrunit CSAT. Pentru a dezbate și a aproba, nici mai mult și nici mai puțin, decât raportul ...
-
Lucian Bode a văzut șacalii. Cine-i prinde?
Învățat despre utilitatea glonțului magic, Lucian Bode a lansat cel mai consistent mesaj de campanie electorală: "În vre ...
-
Sebastian Burduja, agent la bursă pentru NuScale
O afacere aproape falimentară în Statele Unite este îmbrățișată și asumată cu entuziasm de Sebastian Burduja, ministru a ...
-
Nu este despre ceea ce se vede. Este despre ceea ce credeti ca se vede!
Pe asta se si bazeaza unele tehnici de imagine, manipulare sau dezinformare! Culmea, adevarul este intodeauna la suprafa ...
-
Atacul Iranului e o mutare de șah geopolitic extrem de iscusită
Așa cum presupuneam ieri dimineață, când am analizat la cald atacul Iranului asupra Israelului, au fost servite publicul ...
-
Când te întorci din morți!
De un an m-am luptat cu moartea. E o glumă să spun că eu! Nu! Nicicum! Nu aveam sorți de izbândă nicicum la câte păcate ...
-
Iranul dă șah Israelului și Americii
În Orientul Mijlociu, în această dimineață, războiul nu este (deocamdată) mai mare decât era ieri. Iranul a tras un foc ...
-
Mult zgomot pentru mai nimic
Mult zgomot pentru nimic (Much ado about nothing) este o comedie romantică, una dintre marile comedii ale marelui Will. ...
-
PNL este pe cale de dispariţie la Satu Mare
În ultimele două săptămâni s-a declanşat o hemoragie puternică în organizaţia PNL Satu Mare, condusă de deputatul Adrian ...
-
Sensul păcii
Nimeni nu s-a îndoit de cunoașterea istoriei și politicii de către Helmut Schmidt. Ministru al economiei, al apărării, c ...
-
Motrenismul
În istoria Regatului român, probabil cea mai suveranistă perioadă din istoria poporului român, au existat mai multe cure ...
-
Bonsaiul francez și belicoasa Maia
Emmanuel Macron a declarat că vrea să trimită trupe terestre în Ucraina. Într-un schetch de stand up, un comedian ucrain ...
-
S-a dus ultimul anti-imperialist! Ilie Șerbănescu a prevăzut, încă din anii '70, expansiunea multinaționalelor
Ilie Șerbănescu a plecat puțin. Avea 81 de ani. Era măcinat de-o boală ascunsă, dar și de suferința că televiziunile i-a ...
-
Condiția mea pentru George Simion e fermă!
Ca să fie clar, hai să vorbim despre ce s-a întâmplat de fapt până acum, pentru că au trecut două săptămâni de când, în ...
-
De ce se teme ca de moarte George Simion?
În fosta cetate de scaun a Târgoviștei, echipat corespunzător, în costumul lui Vlad Țepeș, liderul AUR a dezumflat un ba ...
-
Dictatura OMS
Peste aproape două luni, între 27 mai și 1 iunie, la Geneva, cea de-a 77-a adunare a Organizației Mondiale a Sănătății v ...
-
Guvernul Bulă: minciuni frumoase la Bruxelles și realități mizere acasă!
Înainte de revoluție au circulat nenumărate bancuri, care exprimau plastic natura duală a realităților românești: vitrin ...
-
Amantlâcul (politic) salvează România!
Dacă urmăriți politica din România, și sigur o faceți, fie măcar din cauza prețurilor care explodează deja de mai bine d ...
-
Viitorul luminos: absența dezbaterii și a confesiunii
„Preocuparea pentru imagine - nota Ion Cristoiu într un text -, vizează în politica de azi preocuparea pentru impresia l ...
-
Europa unită de astăzi
Europa unită are realizări certe, precum pacificarea continentului, amplificarea circulației bunurilor și persoanelor, d ...
-
Caracatița Raed Arafat
Din nou scriu despre o întreagă încrengătură în epicentrul căreia se află Raed Arafat. Care nu este un oarecare. Am prez ...
-
Anunțul candidaturii lui Cozmin Gușă la Primăria Capitalei susținut de AUR se află prosperitatea bucureștenilor și consolidarea mișcării suveraniste în România
Anunțul momentului, făcut de consultantul politic Cozmin Gușă la Realitatea PLUS! Care este decizia care va schimba radi ...
-
Mai înțelege cineva ceva din politica americană?!
„Mai puțină lume știe că Chicago, Illinois, a fost orașul din SUA unde a luat ființă Partidul Comunist American (PCA), î ...
-
Românii au o existență parțială
Românii nu pot fi bănuiți de vreo parțialitate (atitudine părtinitoare) față de un alt neam, chiar dacă au trăit în vasa ...
-
Dacă Valentin Lazea ar fi fost sincer măcar cinci minute...
România performantă sau România păcălită? Vestea cea mare: am depășit Ungaria! Și totuși BNR ne spune să ne cârpim haine ...
-
Proiect de pace durabilă
Anulată de două războaie în curs, Ucraina și Gaza, și umbrită de conflicte potențiale, precum cel din jurul Taiwanului, ...
-
O caracatiță a partidului stat
Este poate pentru ultima dată când utilizez această expresie cu trimitere expresă la Partidul Social Democrat. În viitor ...
-
Votăm românește sau votăm cu „mondialii"?
Alegerile bat la ușă. Toate partidele trebuie să-și arate „puterea", „organele" de care dispun, listele de candidați, iu ...