Cum putea fi evitatată greva de la ROMATSA

Postat la: 04.06.2017 | Scris de: ZIUA NEWS

Cum putea fi evitatată greva de la ROMATSA

Fără nicio exagerare, greva controlorilor de trafic de la Romatsa a fost declanşată de prostia şi incompetenţa conducerii Ministerului Transporturilor dar şi a amatorismului managerial de care a dat dovadă premierul Sorin Grindeanu. Criza de la Romatsa s-a acutizat în guvernarea tehnocrată a lui Dacian Cioloş şi a atins apogeul în guvernarea Grindeanu.

"Artizanii" declanşării conflictului în "era" tehnocrată se numesc foştii miniştri ai Transporturilor- Dan Costescu şi Sorin Bușe, secretarul de stat care răspundea de aviaţie- Răzvan Cuc şi Petre Neacşa, ex-director economic al Ministerului Transporturilor, în prezent secretarul general al acestui minister, care era şi este membru în Consiliul de Administraţie de la Romatsa. Pentru aceştia respectarea prevederilor legale, adică a OUG nr.109/2011- privind guvernanţă corporativă a întreprinderilor publice cu modificările și completările ulterioare, a fost doar un moft. Mai mult, toţi cei mai sus menţionaţi s-au făcut că plouă când a fost vorba să discute serios problemele de la Romtasa ridicate de către sindicalişti. Şi sunt o mulţime de documente şi sesizări care zac prin birourile Ministerului Transporturilor privind colapsul către care se îndreaptă această societate. Guvernarea tehnocrată a lui Cioloş s-a dus pe apa Sâmbetei şi în locul ei a venit cabinetul Grindeanu impus de Dragnea.

Aşa că tehnocratul secretar de stat Răzvan Cuc a ajuns ministrul Transporturilor. Odată cu numirea lui Cuc a început şi marea golaniadă de la Romatsa şi din Ministerul Transporturilor. „Regele păcănelelor"-Dragoş Titea, impus pe criterii politice director de Resurse Umane la Romtasa, revine ca secretar de stat la Ministerul Transporturilor după ce fusese demis de Victor Ponta pentru că îşi plimbase copiii şi secretara cu elicopterul la mare. Mai mult, el este numit de premierul Grindeanu, la propunerea Cuc-ului lui Bădălău, în Consiliul de Administraţie de la Romatsa. În acelaşi timp, directorul economic al Ministerului Transporturilor, Petre Neacşa, care era membru în CA de la Romatsa, este numit ca secretar general al acestui minister. Însă, tripleta Cuc-Titea-Neacşa nu-şi face timp pentru întrarea în legalitate a celor peste 50 de companii de sub tutela Ministerului Transporturilor şi inclusiv a conducerii Romatsa. Astfel, numesc, fără respectarea prevederilor din OUG nr.109/2011, un director general interimar în persoana lui Valentin Cimpuieru.

Dar, sarabanda ilegalităţilor este abia la început. Mai multe companii din subordinea Ministerului Transporturilor s-au trezit că de câteva luni au la conducere un manager căruia i s-a prelungit mandatul cu patru luni și chiar cu încă 60 de zile, deşi, conform OUG 109/2011- privind guvernanţă corporativă a întreprinderilor publice şi a Legii nr. 111/2016 pentru aprobarea acestei ordonanţe, se dorea şi, se putea legal, prelungirea cu încă patru ani. Dar, ignorarea, poate cu bună ştiinţă, a prevederilor OUG 109/2011şi a Legii nr. 111/2016 pentru aprobarea OUG nr. 109/2011, de către conducerea Ministerului Transporturilor, în frunte cu ministrul Răzvan Cuc, a condus efectiv la blocarea activităţii a majorităţii celor 53 de entităţi din subordinea ministerului. Legea nr. 111/2016 prevede că numirea unui manager sau a administratorilor trebuie să se facă numai cu existenţa unei scrisoari de aşteptare. Astfel, articolul 2, alineatul 6 al Legii 111/2016 stipulează clar: "scrisoare de aşteptări - document de lucru prin care autoritatea publică tutelară, în consultare cu orice acţionari reprezentând, individual sau împreună, 5% din capitalul social al întreprinderii publice, stabileşte performanţele aşteptate de la organele de administrare şi conducere ale întreprinderii publice, precum şi politica autorităţii publice tutelare privind întreprinderile publice care au obligaţii specifice legate de asigurarea serviciului public, pentru o perioadă de cel puţin 4 ani".

Mai mult, alineatul 7 prevede că „declaraţia de intenţie - document de lucru întocmit pe baza elementelor din scrisoarea de aşteptări şi a informaţiilor publice legate de activitatea întreprinderii publice, prin care candidaţii pentru postul de administrator, precum şi candidaţii pentru postul de director, selectaţi şi înscrişi în lista scurtă, îşi prezintă viziunea sau programul privind dezvoltarea întreprinderii publice. Declaraţia de intenţie se prezintă în scris de către fiecare dintre candidaţi şi este parte componentă a evaluării finale a acestora pentru clasificare şi numire;". În plus, la articolul 3, alineatul 1 al aceleiaşi legii se menţionează că trebuie „să întocmească scrisoarea de aşteptări şi să o publice pe pagina proprie de internet pentru a fi luată la cunoştinţă de candidaţii la postul de administrator sau director aflaţi pe lista scurtă." Ori fără această scrisoare de aşteptare, numirea managerului şi a administratorilor companiilor de sub tutela Ministerului Transporturilor, pe o perioadă de patru ani, nu este posibilă.

Însă, fostul ministru al Transporturilor Sorin Bușe a tergiversat semnarea scrisorilor de aşteptare şi, automat, nu există postat pe site un asemenea document. În loc să posteze pe site-ul Ministerului Transporturilor scrisoarea de aşteptare pentru directorul general şi membrii Consiliului de Administraţie de la Romatsa, tripleta Cuc-Titea- Neacşa a impus un director general provizoriu- Valentin Cimpuieru, şi pe cei cinci membrii provizorii ai CA. Surpriza este foarte mare dacă ţinem cont că în bordul administrativ provizoriu se regăsesc- Dragoş Titea şi Petre Neacşa, adică tocmai cei care trebuiau să respecte prevederile OUG nr.109/2011, dar şi două „pupile" politice care n-au nimic comun cu activitatea de la Romatsa: Ionela Cristina Târteață- secretar de stat la Ministerul Turismului, şi Cristina Andronic, „blonda supremă a social democraţilor clujeni, mereu cu zâmbetul pe buze şi coafura care rezistă în orice perioadă", subsecretar de stat la Ministerul Românilor Depretutindeni. Cel de al cincelea membru al CA este reprezentantul Ministerului Finanţelor - Mărioara Niţu. Practic, prin impunerea acestui bord administrativ provizoriu, Cuc-ul lui Bădălău şi premierul Sorin Grindeanu şi-au bătut joc de Romtasa, călcând în picioară legislaţia românească care interzice foarte clar numirile provizorii în baza OUG nr.109/2011. Cum? Foarte simplu dacă eşti interesat de respectarea legislaţiei în vigoare.

Pe 17 martie 2017, Senatul şi Camera Deputaţilor, prin semnătura lui Călin Popescu Tăriceanu şi a lui Liviu Dragnea, au decis că „Se respinge Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 10 din 13 mai 2015 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 335 din 15 mai 2015". Mai explicit. OUG nr.10/2015 prevedea că „După articolul 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu următorul cuprins:"Art. 5^1.

- Dacă procedura prevăzută la art. 5 alin. (4)-(6) nu se finalizează cu selecţia unui număr suficient de administratori, autoritatea publică tutelară poate desemna, prin decizie/ordin, administratori provizorii. Durata mandatului administratorilor provizorii este de 4 luni, cu posibilitatea prelungirii, pentru motive temeinice, până la completarea numărului de membri, fără ca durata mandatului administratorilor provizorii să depăşească 9 luni.". Practic, Parlamentul a stabilit că autoritatea tutelară, în cazul nostru Ministerul Transporturilor, nu mai poate desemna „prin decizie/ordin, administratori provizorii". Deci, Ministerul Transporturilor nu mai putea numi administratori provizorii la Romatsa, dar cu toatea acestea a făcut-o. Mai mult, legislaţia actuală stipulează foarte clar că secretarii de stat, subsecretarii de stat, secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi pot să fie administratori la entităţi cu capital de stat numai în baza unui memorandum semnat de primul ministru.

Ori, în cazul Romatsa, există un asemenea document decât pentru „Regele Păcănelelor", şi nu şi pentru cele două pupile politice- Ionela Târteață şi Cristina Andronic şi nici pentru controversatul Petre Neacşa. În plus, nici până acum, Ministerul Transporturilor n-a fost în stare să posteze pe site scrisoarea de aşteptare pentru directorul general al Romatsa şi Consiliul de Administraţie. Dar ce mai contează profesionalismul şi faptul că Romtasa este la un pas de colaps, important este să fie cineva în bordul administrativ că deh, pentru fiecare şedinţă se decartează 8.000 de lei la fiecare membru CA. Totodată este strigător la cer ceea ce se întâmplă cu Dragoş Titea. El este angajat ca director de Resurse Umane la Romatsa, dar pe moment este suspendat din funcţie, şi, în acelaşi timp, este şi administrator. Adică, 30 de zile pe lună este slugă şi o zi, când e şedinţa CA, este împărat. Cât de mult îi pasă lui Titea de soarta Romatsa s-a văzut în luna aprilie când a plecat după o jumătate de oră de la şedinţa CA care viza soarta societăţii ca să vadă un meci de handbal în sala Dinamo? Dar aşa se întâmplă atunci când laşi biciul pe mâna maimuţelor! Ehee, e greu să te întreci cu vulturii când zbori pe curcani!

Ion Teleanu

loading...
PUTETI CITI SI...