Raed Arafat, salvatorul băieţilor deştepţi din sănătate şi servicii secrete

Postat la: 18.12.2014 11:34 | Scris de: ZIUA NEWS

 Raed Arafat, salvatorul băieţilor deştepţi din sănătate şi servicii secrete

Este strigător la cer este faptul că cei patru oameni aflati in elicopterul SMURD - pilotul comandor Petre Corneliu Cătuneanu, copilotul căpitan comandor Claudiu Crăcănel, medicul Laura Vizireanu şi asistenta medicală Camelia Harton - au murit pe 15 decembrie 2014, efectiv, cu zile, pe lacul Siutghiol. Acum autoritatile incerca sa gasesca vinovatii pentru aceasta tragedie, dar cauzele acestei catastrofe se afla in ograda Ministerului Afacerilor Interne.

Ministrul Gabriel Oprea isi cosmetizeaza imaginea prin tragedia de la Siutghiol, iar fondatorul SMRD-secretarul de stat Raed Arafat incearca sa prosteasca opinia publica cu declaratii lacrimogene si alambicate, evitand sa-si asume responsabiltatea pentru tragedie. Sunt multe semne de intrebare, la care Raed Afarat refuza sa raspunda, mai ales ca in decursul anilor mai multe elicoptere SMURD s-a prabusuit si au murit multi oameni. In plus, pana acum nimeni au verificat in amanunt cum s-au achizitionat ambulantele, elicopterele si aparatura pentru SMURD, dar nici modul cum se face finantarea acestui serviciu medical. Un mare semn de intrebare, ramane de ce elicopterul SMURD survola lacul Siutghiol, stiindu-se bine ca acesta nu avea culoar de zbor pe deasupra acestui lac.

Dorel Onaca: "Raed Arafat nu ştie ce vorbeşte"

Tragedia de pe lacul Siutghiol se putea evita daca doua aspecte banale nu erau ignorate de ministrul Gabriel Oprea, premierul Victor Ponta si Raed Afarat si astfel cei patru eroi ar fi fost şi azi printre noi, şi nu în sicrie: să conecteze Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM) la sistemul 112 un serviciu de urgenţă, prin excelenţă şi/ sau să echipeze elicopterul care zbura deasupra apei cu veste de salvare şi costume anti-hipotermie. Secretarul de stat Raed Arafat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul MAI, incearca sa ignore anumite aspecte carear fi condus la salvare celor persoane.

"Subliniez aspecte care au apărut pe parcurs. Unul este legat de nava MAI - ambarcaţiunea Jupiter care s-a zis că ea nu a fost chemată, a venit din proprie iniţiativă - da. Îi mulţumesc pentru asta. Nava este în afara intervenţiei şi este în conservare cu finalul sezonului estival. Ea nu trebuia să fie în apă, ci conservată. Că a fost în apă, că omul a participat, e un lucru pentru care-i mulţumim lui". Insa, afirmatiile lui Raed Arafat sunt aberante, si Dorel Onaca, fost director al ARSVOM, îl contrazice pe Raed Arafat în privinţa navei Jupiter intro declarative data pentru www.replicaonline,ro .

„În momentul în care o aeronavă trece pe deasupra unei zone lacustre, trebuie să aibă obligatoriu veste de salvare la bord şi echipament specific de semnalizare. Ei au spus că aveau un traseu Tulcea - Constanţa, adică 90% numai peste ape zburau. Şi nu aveau veste de salvare la bord... Este o lege clară în acest sens, pe care SMURD şi oricine trebuia s-o respecte. Un alt element esenţial în acest caz este ignorarea rolului pe care îl putea avea ARSVOM. Dacă sistemul 112 era conectat cu ARSVOM, aşa cum e conectat la munte cu salvamontiştii, acei oameni trăiau şi acum. Nava Jupiter era la 500 de metri de locul unde s-a prăbuşit elicopterul, la debarcaderul Neptun, cu doi oameni în permanenţă la bord şi cu motoarele pornite, pentru că aşa îşi asigură căldura. Dacă erau solicitaţi prin 112 să intervină, în maxim 5 minute ajungeau la faţa locului. Cine spune că nava era în conservare, nu ştie ce vorbeşte. Acea navă se ridică de pe apă numai dacă îngheaţă lacul, în rest e activă tot timpul şi e a unei instituţii bugetare, de stat, era obligată să intervină. Dacă era în conservare, de ce a mai venit la faţa locului, din proprie iniţiativă, după ce au văzut la televizor ce se întâmplă, că pe ei nu i-a chemat nimeni?", a precizat Dorel Constantin Onaca, fost director ARSVOM, cu nenumărate acţiuni de salvare în palmares, şi consilier al preşedintelui României.

Nicuşor Constantinescu: "Domnul Arafat a schimbat destinaţia contractului pentru elicopter şi s-a întâmplat nenorocirea pe care aţi văzut-o"

Despre dotarea elicopterului SMURD, Nicuşor Constantinescu, a declarat marţi că aparatul de zbor a fost achiziţionat în cadrul unui program România-Bulgaria, însă destinaţia şi dotările acestuia au fost schimbate cât timp el a fost suspendat de la conducerea instituţiei. „Acest elicopter a făcut 180 de ore de intervenţie, pentru că destinaţia lui nu este numai de a transporta pacienţi, este de a survola teritoriul Constanţei şi teritoriului Dobrici, teritoriul Mării Negre, teritoriul lacului, de-aia v-am spus că are o destinaţie specială.

Această destinaţie, din păcate, a fost schimbată cât timp eu am fost în Statele Unite ale Americii, în noiembrie anul acesta. De cine a fost schimbată? De domnul Arafat, care l-a preluat, i-a schimbat destinaţia contractului şi s-a întâmplat nenorocirea pe care aţi văzut-o ieri", a spus Nicuşor Constantinescu la Curtea de Apel Bucureşti, unde s-a prezentat la procesul lui Radu Mazăre privind retrocedări ilegale de terenuri. Constantinescu a precizat că elicopterul a avut flotoare pentru a pluti, pe care nu le mai avea la data producerii accidentului, avea două motoare, unul pentru eventualitatea în care se defectează celălalt, a avut troliu pentru a putea salva pe cineva cu ajutorul hamului. „Eu ştiu că ieri, din păcate, Căpitănia Portului Constanţa nu a fost activată pentru a interveni cu bărci de mare viteză", a mai precizat Constantinescu

Relaţii cordiale şi reconditionate între Dorin Ivaşcu şi Raed Arafat
Avionul pilotat de Adrian Iovan prabusit in Apuseni era un aparat cumparat la mana a doua de Raed Arafat, vopsit si reconditionat de Regional Air Services din Tuzla, companie condusa de controversatul om de afaceri Dorin Ivascu. De asemenea, elicopterul cumparat de CJ Constanta, predat in aceasta luna catre SMURD, a fost reconditionat si intretinut de aceeasi firma a lui Ivascu. Modelul avionului pilotat de Iovan, care s-a prăbușit în Apuseni, era BN - 2A - 27 Islander.

Mai trebuie precizat ca avionul sanitar achiziționat de SMURD în 2012 este un avion american de tip Piper PA-42 Cheyenne III. A fost achiziționat ca avion second hand cu 5500 de ore de zbor efectuate cu scopul de a efectua misiuni umanitare de salvare a pacienţilor în stare gravă, în regim gratuit pentru întreaga populaţie, pe timp de zi şi noapte, în condiţii meteorologice complexe. Fundatia pentru SMURD a cumparat avionul sanitar de la firma Alfa Air, o companie controlata de omul de afaceri evreu Yigal Zohar, un apropiat al lui Raed Arafat. Alfa Air inchiriase aparatul de zbor fundatiei SMURD pentru fabuloasa suma de 660.000 de euro, inainte ca acesta sa fie cumparat cu aproape 1 milion de euro. Imediat dupa achizitie, aeronava a intrat in reparatii.

Conflict de interese la vedere

Doctorul Raed Arafat s-a aflat până-n momentul demisiei sale din ianuarie 2012 de la Ministerul Sanatatii, într-un conflict clar de interese- ca şef al Serviciului de Urgenţă, concomitent fiind şi subsecretar de stat. Plus faptul că serviciul public SMURD se află sub patronajul unei fundaţii cu acelaşi nume-Fundatia pentru SMURD.

Ulterior, prin trecerea serviciului SMRD sub tutela Ministerului Afacerilor Interne, Raed Arafat ajunge secretar de stat. In aceasta conjunctura, el este din nou intr-o stare de incompatibilitate intrucat Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta este structura subordonata Ministerului Afacerilor Interne iar " in cadrul inspectoratelor județene pentru situații de urgență funcționează Serviciul Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), având ca operator aerian structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, în colaborare cu spitalele județene, regionale și cu autoritățile publice locale". Practic, Raed Arafat in calitate ca secretar de stat al MAI aproba bugetul pentru IGSU, dar in cadrul inspectoratului functioneaza SMURD-ul, o fundatie unde Raed Afarat este presedinte. Astfel, el aproba finantarile publice pentru fundatia pe care o pastoreste.

Contracte cu dedicaţie

Majoritatea licitaţiilor pentru dotarea cu ambulanţe şi maşini de pompieri a SMURD au devenit monopolul unui singur furnizor de echipamente medicale, Deltamed SRL Cluj Napoca, al cărui patron, Gogan Vasile, este un apropiat şi vechi prieten al lui Raed Arafat.
Reprezentantii firmele implicate in furnizarea de echipamente medicale au reclamat de mai multe ori institutiilor statului, dar fara success, despre modul în care au fost întocmite Caietele de Sarcini la licitaţiile unde prietenul lui Raed Arafat a participat şi câştigat. In ultimii ani, Deltamed SRL Cluj Napoca a livrat peste 1.000 de ambulanţe către Ministerul Sănătăţii, SMURD, SRI, SIE, iar patronul firmei, Gogan Vasile, a fost unul dintre primii sponsori ai SMURD.

Hurezeanu, Radu Tudor şi Mihaela Rădulescu, în bordul SMURD

Fundatia pentru SMURD isi are sediul la Targu Mures si potrivit Ministerului de Finante, anul trecut a inregistrat venituri totale de 13. 500.515 lei, adica circa 3.000.000 de euro, dar pierderile au fost de 402.953 de lei, reprezentand 90.000 de euro. Printre partenerii SMURD se numara E.ON Romania, Loteria Romana, Metro Group Romania, Raiffeisen Bank, Rompetrol si Vodafone.
Mai trebuie precizat ca in 2013, fundatia a avut 76 de angajati. La ora actual,
Consiliul director al Fundatiei pentru SMURD este alcatuit din:
- Dl. Dr. Raed ARAFAT, Presedintele Consiliului director
-Dl. General locotenent Vladimir SECARA, Vice-presedintele Consiliului director, fost Inspector General, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta
- Dl. Adrian DITA, Director Corporate Affairs, IRS Management Group
- Dl. Frank HAJDINJAK, Director General, E.ON România
- Dl. Emil HUREZEANU, Scriitor, publicist si reputat analist politic
- Dna.Mihaela RADULESCU, Realizatoare si moderatoare consacrata de emisiuni de radio si televiziune
- Dl. Alex SERBAN, Senior Partner, Serban & Musneci Associates
- Dl. Radu TUDOR, Editorialist, analist pe probleme militare Antena 3

Accidentele aviatice în care au fost implicate elicopterele şi avioanele operate de SMURD

-5 martie 2003: un Alouette SMURD cu patru oameni la bord se prăbuşeşte la Cojocna, în Cluj. Toţi cei 4 membri ai echipajului sunt ucişi în catastrofă.
- 9 ianuarie 2006: un Eurocopter SMURD se zdrobeşte de buza unui deal din Iaşi. Cele 4 persoane aflate la bord îşi pierd viaţa.
-23 decembrie 2006: un elicopter operat de SMURD aterizează forţat în Pasul Tihuţa din Bistriţa-Năsăud. Cei aflaţi la bord scapă cu viaţă, dar sunt răniţi.
-20 ianuarie 2014: un avion Britten-Norman comandat de SMURD pentru o intervenţie medicală se prăbuşeşte (ori aterizează forţat, rămâne neclar) în Munţii Apuseni. Doua dintre cele sapte persoane aflate la bord îşi pierd viaţa; celelalte cinci sunt rănite şi recuperate cu mare greutate, după o operaţiune de salvare confuză.
-15 decembrie 2014: un elicopter Eurocopter al SMURD se prăbuşeşte în apele îngheţate ale Lacului Siutghiol, în condiţii de vizibilitate bună şi cu un aparat nou, care tocmai ieşise din revizia tehnică de preluare de la CJ Constanţa.