Metrorex a cheltuit 97.000.000 de euro pentru a cumpăra 16 rame noi, de dimensiuni prea mari pentru anumite stații

Postat la: 29.04.2014 00:16 | Scris de: ZIUA NEWS

Metrorex a cheltuit 97.000.000 de euro pentru a cumpăra 16 rame noi, de dimensiuni prea mari pentru anumite stații

Metrorex a cheltuit 97.000.000 de euro, fără TVA, pentru achiziţionarea a 16 rame noi produse de o firmă spaniolă, de dimensiuni care le fac impracticabile pentru câteva stații. Pentru ca aceste trenuri să poată circula trebuie ajustate peroanele.

La sfârşitul lunii aprilie 2014 trebuia ca noile rame de metrou achiziţionate, printr-un contract încheiat în 2009, de la compania spaniolă "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF) să circule pe magistralele bucureştene. Patru dintre garnituri au ajuns deja în ţară dar, după primele teste efectuate la sfârşitul anului trecut, au apărut unele probleme demne de cascadorii râsului. Noile rame de metrou nu pot încă circula, întrucât trebuie ajustate anumite peroane, în special cele ale staţiilor aflate în curbă. Noile garnituri de metrou au dimensiuni mai mari decât cele existente acum în circulaţie, iar când ajung în anumite staţii lovesc peroanele.

Surpriza testelor

Directorul general al Metrorex SA, Aurel Radu, a precizat pentru ZIUAnews că "probele oficiale de verificare a gabaritului cinematic al noului tren de metrou s-au efectuat în comisia mixtă formată din reprezentanţi ai Metrorex, CAF şi Autoritatea Feroviară Română (AFER), în perioada 17-19.02.2014" şi "s-au constatat interferenţe cuprinse în intervalul 1-12 mm între gabaritul cinematic al trenului nou de metrou şi unele zone ale unor peroane din staţiile de metrou".

Limbajul tehnic ascunde incompetență și risipă, propunând un subiect uluitor. "Pe perioada probelor s-a constatat că dintr-un total de 45 de staţii de metrou şi 90 de peroane verificate, au existat interferenţe între gabaritul cinematic al trenului nou de metrou şi gabaritul de liberă trecere minim admis pentru construcţiile existente, în 8 staţii, respectiv 10 peroane, pe o distanţă de 98 m, ceea ce reprezintă un procent de 10,3% din lungimea totală a celor 10 peroane (951,2 m)", a subliniat directorul general Aurel Radu. Mai exact, noile vagoane sunt mai late decât ar trebui, iar pentru folosirea lor este nevoie de intervenții la dimensiunea peroanelor. Trebuie precizat faptul că, în acest moment, pe liniile de metrou ale Metrorex circulă trei tipuri de trenuri de metrou, "fiecare din ele având dimensiuni diferite ale ampatamentului vagonului şi boghiului".

Opt staţii de metrou cu peroane îngustate

Potrivit informaţiilor deţinute de ZIUAnews, cele 10 peroane care trebuie ajustate se află pe magistralele 1 şi 2, adică Distor 2- Pantelimon şi Berceni-Pipera. Astfel, pe magistrala 1, Dristor 2- Pantelimon, dintr-un număr total de 22 de staţii de metrou, respectiv 44 de peroane, s-au constatat interferenţe în lungime de 72 de metri în 5 staţii de metrou, respectiv la 7 peroane. Ca atare, Metrorex a trebuit să ajusteze, pe diferite lungimi, peroanele de la staţiile Piaţa Victoriei 2-10 m, Izvor-20 m, Piaţa Unirii 1- 10 m, Republicii-6 m şi Timpuri Noi-26 m. Pe cealaltă magistrală, Berceni-Pipera, dintr-un număr total de 14 staţii, respectiv 28 de peroane, s-au constatat interferenţe în lungime de 29 m în trei staţii de metrou, respectiv la trei peroane. Practic, s-au ajustat, pe o lungime de 18 m, peronul din staţia Berceni, pe 8 m cel de la Piaţa Romană şi pe 3 m în staţia Piaţa Victoriei 1. Trebuie subliniat că pe magistrala 3, Preciziei - Anghel Saligny, nu au fost înregistrate interferenţe între gabaritul cinematic al noilor rame şi peroanele staţiilor. Metrorex susţine că se vor ajusta peroanele pe o lungime de 98 m, dar, în realitate, ajustarea este de 101 m.

"Suntem de râsul lumii"

În opinia directorului general, Aurel Radu, "cauza principală de apariţie a acestor interferenţe o reprezintă construirea unor peroane, la unele staţii realizate până în anul 1985, cu toleranţe mai mari, în anumite zone ale acestora, faţă de cotele stabilite prin „Instrucţia nr. 314M privind normele şi toleranţele pentru construcţia, reparaţia şi întreţinerea caii de rulare la metrou, ediţia 1997", fapt ce a condus la apariţia acestor interferenţe, numai în anumite zone ale unora dintre peroane". El mai susţine că la proiectarea noilor rame de metrou fabricate de către firma spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) s-a ţinut cont atât de prevederile Instrucţiei 314M, cât şi de prevederile Standardului referitor la gabaritul vagonului de metrou, ediţia 1975. "Precizăm faptul că interferenţele gabaritului cinematic au fost constatate preponderent în staţiile cu peroane în curbă unde apar deplasările maxime interioare şi exterioare ale trenului faţă de amplasarea acestuia în aliniament, acestea fiind specifice fiecărui tren în funcţie de ampatamentul vagonului şi al boghiului", a afirmat Aurel Radu. "Firma spaniolă nu a mai produs asemenea rame de metrou, niciodată şi nicăieri în lume. De ce nu au respectat soluţia tehnică şi s-a ajuns să ajustăm peroanele ca să poată circula ramele produse de ei? Să ajustezi peroanele ca să circule noile rame?! Suntem de râsul lumii. Cine plăteşte pentru ajustarea peroanelor? Dar oare cum vor circula trenurile aflate deja în circulaţie? Oare, nu se pune astfel în pericol circulaţia oamenilor? Dar la noi nimeni nu plăteşte pentru o asemenea prostie!", a precizat un oficial al Ministerului Transporturilor pentru ZIUAnews.

Întârzieri şi justificări puerile

Primele trenuri CAF ar fi trebuit să ajungă la Bucureşti în septembrie 2013. Acest ultim termen nu a fost respectat din cauza unor divergenţe dintre Metrorex şi compania spaniolă, dar şi din cauza unor restricţii pe calea ferată din Franţa. "Trenurile noi trebuia să ajungă la Bucureşti în septembrie 2013, apoi sosirea lor s-a amânat pentru 1 decembrie. Am făcut un act de prelungire. Suntem într-o dispută cu ei pentru că în contract se precizează că trebuie să plătim un avans de până la 30%. Noi am plătit 25%, pentru că atâţia bani am avut, dar ei ne-au cerut în mod expres 30%", susţinea, la finele anului trecut, directorul Aurel Radu. Primele teste făcute cu un tren produs de firma spaniolă s-au efectuat cu o întârziere de peste un an. Fostul director general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, în prezent deputat PDL, declarase că "până la sfârşitului anului 2012 primul tren produs de CAF va intra în probe".

În schimb, reprezentanţii firmei spaniole spuneau la finele anului 2013 că primul tren produs de CAF va putea fi folosit de călători la sfârşitul lunii aprilie 2014. Deocamdată, s-au ajustat vreo zece peroane doar pentru ca noile rame să poată fi testate şi nicidecum să circule cu călători.

Flori, râuri, orașe

Cele 44 de trenuri produse de firma canadiană Bombardier care circulă în prezent pe magistralele din Capitală poartă nume de flori şi de capitale europene. Noile rame, adică cele 16 trenuri produse de firma spaniolă CAF, vor purta numele principalelor râuri ale ţării. Primul tren care va intra în circulaţie este cel botezat Dunărea, urmat de Mureş, Prut, Siret şi Olt. Potrivit reprezentanţilor Metrorex, noile trenuri vor putea circula pe magistralele 1, 2 şi 3, pe care s-a amplasat sistemul de monitorizare automată a trenului. La ora actuală, reţeaua de transport a metroului bucureştean se întinde pe 68,2 km de cale dublă, existând patru magistrale cu 49 de staţii, iar distanţa medie între două staţii este de 1,5 km. Media de oameni care folosesc metroul în zilele lucrătoare depăşeşte în mod frecvent 650.000. Scopul iniţial al reţelei de metrou a fost transportarea bucureştenilor de la locuinţele lor la fabrici (de exemplu Semănătoarea şi Republica) şi platformele industriale (Pipera). La 19 noiembrie 1979 a plecat din staţia Semănătoarea primul metrou cu călători din istoria României.

16 trenuri CAF= 97.000.000 euro, fără TVA

Cele 16 trenuri achiziţionate de Metrorex de la firma spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) costă 97.000.000 de euro, fără TVA. Doar primele patru rame provin integral din Spania, restul de 12 urmând a fi montate la uzina Atelierul CFR Griviţa. Achiziţia celor 16 trenuri de metrou este prevăzută în Acordul de finanţare pentru modernizarea metroului din Bucureşti, semnat cu Banca Europeană de Investiţii în toamna anului 2009. Banii pentru noile trenuri sunt asiguraţi atât din credite BEI, cât şi de la bugetul de stat. Noile rame de metrou sunt compuse din câte şase vagoane unite prin burduf, au sistem de tracţiune şi de frânare controlat cu microprocesor, caroseria realizată din oţel inoxidabil, sistem îmbunătăţit de bare de sprijin pentru călători, uşi culisante cu autoblocare şi protecţie la prinderea persoanelor între uşi.Trenurile CAF au o capacitate de 1.202 de pasageri, distribuită în cei 114 m lungime, şi patru motoare care pot dezvolta o viteză de 80 km/h. Pentru asigurarea compatibilităţii tehnice şi de exploatare integrală, Metrorex a achiziţionat, cu 4.940.000 euro fără TVA, şi 16 seturi de sisteme de protecţie şi conducere automată a trenului de la Bombardier Transportation - Divizia Rail Control Systems, care va asigura montajul şi punerea lor în funcţiune.

"Până la sfâşitul anului 2012, primul tren trebuie să între în probe" a declarat deputatul PDL, Gheorghe Udrişte, fost director general al Metrorex

20 trenuri Bombardier= 110.000.000 de euro

În 2004, Metrorex a semnat cu firma canadiană Bombardier un contract ce prevedea livrarea a 20 de trenuri contra sumei de 110 milioane de euro. La acea vreme, reprezentanţii Bombardier au declarat că, graţie clauzei contractuale, Metrorex ar putea achiziţiona suplimentar între 6 şi 14 noi trenuri Bombardier, preţul rămânând acelaşi. Metrorex ar putea câştiga în cazul achiziţiei acestor trenuri, deoarece Bombardier a făcut un discount de 10 la sută operatorului bucureştean de metrou, contractul încheiat în 2004 fiind al doilea dintre cele două companii. Metrorex mai achiziţionase 18 trenuri de la compania canadiană pentru suma de 144 milioane dolari. Din martie 2006, Bombardier a început să livreze cele 20 de trenuri comandate. Boghiurile şi carcasa vagoanelor trenurilor au fost construite la uzinele Bombardier din Siegen, respectiv Gorlitz, ambele situate în Germania. Echipamentul de propulsie a fost produs la uzina Bombardier din Vasteras (Suedia), iar managementul de proiect va fi realizat tot în Suedia. Partenerul local al Bombardier a fost Electroputere Craiova care a realizat asamblarea finală a trenurilor.

"Interferenţele gabaritului cinematic au fost constatate preponderent în staţiile cu peroane în curbă", a declarat Aurel Radu, director general al Metrorex SA.

 

 

loading...