Cum poti sa pici in plasa hotilor de motorina si sa-ti distrugi motorul. Se fura zilnic in Bucuresti peste 100 de tone de combustibili

Postat la: 26.03.2017 | Scris de: ZIUA NEWS

Cum poti sa pici in plasa hotilor de motorina si sa-ti distrugi motorul. Se fura zilnic in Bucuresti peste 100 de tone de combustibili

Hotii de motorina au gasit o modalitate destul de ingenioasa pentru a-si distribui marfa furata. In general e vorba de soferi de TIR care subtilizeaza o cantitate destul de mare de motorina la o cursa, pe care o dosesc direct de la pompa in rezervorare si canistre suplimentare, platite cu cardul companiei la care sunt angajati, prejudiciind societatea de stat sau privata.

In fine, metoda de furt nu este noua, modalitatea de distributie insa e una destul de ingenioasa, cum spuneam. Hotii cauta anunturi auto pe siteurile specializate, masini diesel, in general cu cilindree destul de mare, de la 2000 cc in sus, acolo unde consumul de motorina depaseste 10 litri la 100 de km si unde proprietarul masinii e interesat sa cumpere cantitati mai mari deodata. Cel putin 50 de litri, dar la nevoie se dau si la canistre de 25 de litri. Pretul per litru e si el functie de cantitatea achizitionata si variaza intre 2,5 - 3,5 lei. Pentru 100 de litri pretul e 2,5 lei/litru, pentru 50 de litri e de 3 lei/litru si pentru 10-25 de litri e de 3,5 lei/litru. Fireste, mai conteaza si negocierea directa in astfel de situatii, dar si cat de repede vrea vanzatorul ilicit sa scape de marfa.

Din acet motiv, orice posesor de masina diesel cu cilindree mai mare si mai veche de 7-8 ani, care si-a scos masina la vanzare (cei cu masini noi nu prea cumpara motorina din surse dubioase, se presupune ca au destui bani pentru a da oficial 4,6-4,8 lei pe litru la pompele de motorina daca-si permit masini scumpe, dar doresc sa le si protejeze motoarele, plus ca daca-s noi nu prea le vand ca sa fie pe siteurile specializate) se poate trezi cu un telefon aflat de pe siteruile de vanzari cumparari auto, hotul adresandu-se direct cu prenumele posesorului masinii (asa cum apare pe site): "Am lucrat in zona dvs, sunt sofer si m-am ocupat si cu asfaltari, ma chema Mihai, stiu si de la vecini si de la cei cu care am lucrat si va cunosc pe dvs ca va intereseaza motorina ieftina... Pot sa va dau eu, ca dau la multa lume in zona dvs... Depinde de cantitate pretul, la 100 de litri va dau cu doi jumate, la 50 cu trei si la 25 cu trei jumate, sefule!"

Daca se obtine acceptul se stabileste o zona de livrare. In caz ca alaturi de "cumparator" ar veni si politia, "vanzatorul" nu prea are ce sa pateasca. "Este greu de dovedit ca motorina este furata", ne spune Ovidiu Dumitru, comisar specializat in furturi de combustibili, la Politia Capitalei. "Daca ar fi prins, el poate sa spuna ca motorina este a lui, ca a cumparat-o de la pompa cu ceva timp in urma si ca acum o vinde ca are nevoie de bani si nu mai are ce face cu ea, ca a vandut masina etc. Scuze care nu-l si acuza. De aia si zice ca o da mai ieftin, ca o avea in garaj si alte povesti din astea. Drept pentru care nu poate fi acuzat direct. Nu vand mai mult de 100 de litri, in general se dau cam 50 de litri la o tranzactie, ca sa intre in rezervoare, la o tura. Dupa ce intre vanzator si cumparator se stabileste o relatie de incredere, dupa aceea urmeaza alte tranzactii la liber. Ca sa va dati seama ce cantitati se fura de la societati, astfel de apeluri telefonice sunt din ce in ce mai dese. Estimam ca numai in Bucuresti se fura zilnic de la societati de stat sau private si se tranzactioneaza pe piata neagra, sau sunt folosite in scopuri personale cam 100 de tone de motorina si benzina, dar in general motorina, cam 60-70% din aceasta cantitate."

Valoarea combustibilului, la niveul societatilor comerciale, prejudiciu practic, este de aproximativ 1.000.000 de euro pe zi, deci e un fenomen important, ingrijorator. Ceea ce a dat nastere unor adevarate retele de distributie, care in general folosesc numere de telefon usor de retinut, cu multe cifre dublate, pentru ca potentialii cumparatori sa le tina minte si sa le apeleze si in memorie la nevoie. Se estimeaza ca in astfel de retele, numai in Bucuresti sunt implicate aproximativ 100-150 de persoane care tranzactioneaza zilnic combustibili. De regula, motorina si benzina fiind achizitionate contra cost de pe card nu prejuciazaza firma de combustibil, ci doar pe proprietarul societatii comerciale la care e angajat soferul, care sofer o da mai departe acestei retele de distributie. Proprietarii de societati de transporturi in general nu stiu cu cat au fost furati, sau trec la "pierderi controlate" astfel de furturi atata timp cat sunt pe profit la pretul pe kilometru si cat timp aceste furturi sunt intr-o limita si inglobate deja in pretul pe km. De aia, acesti patroni sau sefi de societati nu fac plangere penala.

Din celalat punct de vedere, vorbind de o stare economica de criza, de o populatie cu venituri reduse, se gasesc destui cumparatori care sa intretina afacerea, chiar daca exista si riscuri la care se supun. "Cumparatorii de ocazie ar trebui sa stie ca motorina pe care o cumpara nu are calitatea celei de la pompa. Retelele de distibutie mai si inmultesc aceasta cantitate pentru un profit mai mare, astfel ca in motorina se mai adauga uleiuri de motor arse - mai mult sau mai putin filtrate, in general doar decantate - se mai adauga glicerine de mai multe tipuri hidrosolubile, prin intermediul carora se poate adauga apa in motorina, care apoi se aditiveaza cu 1,5-3% benzina, pentru a spori aprinderea. Numai ca un astfel de cocktail nu face altceva decat sa distruga motorul." ne spune Alin Iordache, expert specializat auto, colaborator al Politiei. In concluzie, fenomenul poate fi orit numai daca si cumparatorii vor fi avizati de pericolul la care se expun atat ei, ca si complici la furt, dar si masinile lor, prin folosirea unui combustibil total inadecvat.

loading...
PUTETI CITI SI...