Aeroportul Otopeni, caz pentru CSAT. Baza NATO în pericol, trafic aerian blocat

Postat la: 25.07.2017 10:27 | Scris de: ZIUA NEWS

 Aeroportul Otopeni, caz pentru CSAT. Baza NATO în pericol, trafic aerian blocat

Cazul debandadei de pe aeroportul Otopeni ar trebui să ajungă în atenția CSAT, susțin reprezentanții Partidului Ecologist Român, care avertizează asupra pierderii certificării deținute în prezent de aeroport, pentru aeronavele de transport greu, cu consecințe directe asupra activității bazei NATO din imediata vecinătate.

„Aeroportul Otopeni, definit aeroport NATO, este administrat și condus de persoane incompatibile cu funcția de manager responsabil al unei organizații operator de aerodrom. Încercările de menținere a certificării pistelor în lipsa efectuării reparațiilor obligatorii pun în pericol securitatea și integritatea pasagerilor și a aeronavelor. Lipsa soluțiilor în menținerea nivelului de calificare a pistelor de decolare/ aterizare va conduce inevitabil la restricționarea operării aeronavelor militare și civile mari", reclamă președintele PER, Dănuț Pop, într-un comunicat de presă remis PSNews.ro.

Impas major

Starea proastă a pistelor de aterizare, bretelelor de rulaj și a buzunarelor în care sunt adăpostite aeronavele care aterizează pe aeroportul Henri Coandă-Otopeni reprezintă un adevărat pericol pentru avioanele de mari dimensiuni.

Bucățile de bitum și asfalt care sar din pistă la fiecare aterizare ar putea lovi motoarele navelor provocând daune majore sau chiar tragedii, iar chestiunea pare să nu își găsească o rezolvare prea curând.

O serie de licitații lăsate în derulare de directorul Sorinel Ciobanu, demis în 2016, a intrat într-un blocaj total, ca urmare a contestațiilor depuse de firmele competitoare, iar cum instanțele nu reușesc să facă lumină în aceste cazuri, aeroportul ar putea să își piardă actuala certificare internațională.

Efectul nu ar fi resimțit doar în traficul de călători de pe principala poartă aeriană de intrare în România, ci și nivelul activității bazei NATO din imediata vecinătate a aeroportului civil, avioanele de transport Hercules folosind aceleași piste ca și aeronavele civile.

Suspendarea activității de transport greu a tehnicii militare pe cale aeriană către baza NATO din București ar ridica și destule semne de întrebare din partea țărilor aliate față de angajmentele asumate de România.

După spusele ecologiștilor, în acest moment, directorul general al Companiei Naționale Aeroporturi București, Bogdan Mândrescu, folosește orice șperaclu politic la îndemână pentru a forța Autoritatea Aeronautică Română să își modifice strategia de conversie a certificatului de operare de aerodrom pentru a ține pistele operaționale pentru aeronavele de mari dimenisuni, chiar și cu riscul producerii unei tragedii.

„Încercările disperate ale conducerii CNAB de a folosi influența politică în determinarea Autorității Aeronautice Române să accepte modificarea strategiei privind conversia certificatului de aerodrom, aruncă în ilegalitate certificatul emis de aceștia, mutând responsabilitatea și răspunderea, în cazul unui incident sau accident", mai reclamă Dănuț Pop.

Cu dedicație

Pentru a-și deschide porțile spre biroul lui Armand Petrescu, directorul general al Autorității Aeronautice Civile din Romaânia, dar și pentru a-și mulțumi protectorii, vicepremierul Marcel Ciolacu și președintele executiv al PSD, Nicolae Bădălău, directorul CNAB, Bogdan Mândrescu a aprobat o serie de cârpeli care să lase o vagă impresie că pe aeroport se și remediază ceva.

Astfel, o firmă din Buzău, județ din care provin atât Ciolacu, cât și Mândrescu, a primit un contract de reparații de întreținere cu mixturi a pistelor uzate, în vreme ce bordurile din parcarea auto a aeroportului sunt schimbate prin intervenția firmei Gecor SRL Girgiu, deținuă de Marian Mina, finul lui Bădălău.

„Sunt cârpeli, nu se rezolvă nimic prin aceste lucrări. Mă rog, înainte se făceau cu personal propriu,. Acum s-a recurs la această metodă pentru că directorul are de demonstrat ceva față de protectorii săi.

Ideea este că licitațiile pentru asfaltarea unei piste de pe aeroport au rămas blocate, în prezent folosindu-se mai mult pista 08L/26R, iar actuala conducerea nu are la îndemână decât varianta cârpelilor. Riscul unor accidente dramatice rămâne același. Fără o reabilitare corectă a pistelor, mixtura turnată pentru a le cârpi va sări și ea la fiecare aterizare a unei aeronave grele. Dacă intră la motor o bucată mai mare de asfalt... mă rog, mai bine să nu vă gândiți la așa ceva.

Varianta celor de la PER, cu trimiterea unui raport către CSAT prin care să se atragă atenția asupra problemei cu baza NATO este corectă. CSAT-ul poate decide că este o situație excepțională și poate sări peste procedurile de scoatere la licitație a lucrărilor, mergând pe varianta încredințării directe a lucrărilor.

În acest moment, pe varianta cârpelilor gândită de Mândrescu și baronii PSD riscăm ori să vedem o tragedie înfiorătoare la aterizarea unei aronave mari, ori să ne mulțumim cu un downgrade al certificatului aeroportului, astfel încât acesta va deservi numai companii low-cost, cu aeronave mici: Wyzzair, Blue Air, Ryanair etc. ", explică, sub protecția anonimatului, un fost membru al Consiliului de Administrație al CNAB.

Stare deplorabilă

Pista de aterizare utilizată frecvent pe Otopeni, 08l/26R a fost catalogată ca improprie pentru aterizarea aeronavelor de mari dimensiuni încă din 2013, la 6 ani după lucrările de refacere a ei. În prezent, doar 2.200 metri din lungimea de 3300 metri sunt considerați a fi conformi cu cerințele minime de rulaj a avioanelor.

Cealaltă cale de rulaj se prezintă într-o stare și mai proastă și se închide frecvent pentru efectuarea unor lucrări de urgență, care de obicei constau în astuparea gropilor de pe pistă, după cum a constatat și Cătălin Drulă, membru al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputatilor, într-o postare de pe pagina sa de Facebook.

Ca răspuns la problemele sesizate de deputatul Drulă la începutul acestei luni, purtătorul de cuvânt al aeroportului Otopeni, Valentin Iordache, a confirmat existența problemelor la cele două piste de aterizare, dar a explicat că acestea sunt operate cu avizul expres al autorității de reglememntare în domeniu.

„Pista 2 se utilizează într-adevăr cu prag decalat și nu este o situatie recentă. Este o situație mai veche și depinde și de niste aspecte din justiție, iar pe pista 1 se fac regulat intervenții pentru reparații curente.

Dacă nu s-ar putea opera în siguranță pe piste, nu s-ar opera. Se operează cu avizul expres al Autorității Civile Române, ca și pentru orice altă pistă de aeroport din țara asta". a explicat Iordache, conform ziare.com.

Sursa: psnews.ro